Använda Google Alerts som omvärldsbevakningsverktyg
Google Alerts är en gratistjänst som genererar och skickar sökmotorresultat till din e-postadress. Man väljer själv vilka olika söktermer man vill bevaka. Tjänsten är användbar för att övervaka specifik information på webben om till exempel ert företag, nyckelpersoner, ert webbinnehålls popularitet samt era konkurrenter. Nedan ger vi förslag på vilka typer av sökord som kan vara bra att börja med samt en kort guide på hur man skapar upp sin första avisering.
Vilka typer av sökord ska man välja?
Vi rekommenderar att man sätter upp följande typer av aviseringar för ett företag:
• Företagsnamnet, både det formella namnet och separata aviseringar för variationer av företagsnamnet.
• Varumärkesnamn på produkter och tjänster.
• Namn på nyckelpersoner inom företaget.
• Söktermer som kan ge information eller identifiera ämnen för till exempel ett blogginlägg.
För att hålla koll på konkurrenterna föreslår vi följande typer av aviseringar:
• Konkurrenternas företagsnamn.
• Deras produkter och tjänster.
• Nyckelfraser eller hashtags de använder för att bygga varumärke.
• Konkurrentens aktiesymbol.
• Namn på nyckelpersoner.
Förutom ovan förslag kan det vara bra att även lägga in ett par aviseringar för att fånga branschnyheter och trender.
Hur använder man verktyget?
1. Öppna upp tjänsten
Gå direkt till tjänsten genom att klicka på länken:
2. Skriv in en sökfras
Skriv in det sökord eller sökfras som ni vill få aviseringar om. Så fort man börjar skriva in ett sökord får man upp exempel på vilken typ av resultat man kommer att få. Om man inte får det resultat man hoppats på kan man ändra sökord/fras direkt.
3. Ändra inställningar för avisering
Innan eller efter att man skapat aviseringen kan man göra ett par inställningar. Klicka på Visa alternativ:
När man klickar på Visa alternativ får man upp följande vy:
• Hur ofta – Välj hur ofta du vill få aviseringarna. Alternativen är: högst en gång om dagen, när det händer och en gång i veckan.
• Källor – Här får man välja: automatiskt (alla källor), nyheter, bloggar, webb, video, böcker eller diskussioner.
• Språk – Välj det språk du vill att aviseringarna ska vara skrivna på.
• Område – Alla länder eller valfritt annat land.
• Hur många – Här väljer man ifall man enbart vill ha de bästa resultaten eller alla resultat.
• Leverera till – Vilket Googlekonto man vill få e-postaviseringarna skickade till alternativt ifall man vill ha dem som RSS.
4. Skapa aviseringen
När man är nöjd med sin avisering klickar man på ”Skapa avisering”.
5. Redigera eller ta bort en avisering
För att redigera en avisering klickar man på symbolen som liknar en penna. För att ta bort en avisering klickar man på symbolen som ser ut som en papperskorg.
Optimera aviseringar
För att få färre irrelevanta aviseringar kan man justera söktermerna. Om man anger exakta söktermer blir aviseringarna mer relevanta.
• Citationstecken används runt orden om man vill söka efter dem tillsammans [”Google Analytics”]
• För att utesluta ett ord använder man (-) före de ord man vill utesluta [webbanalys -“Google Analytics“].
• Man kan även begränsa sökningarna till vissa webbplatser genom att använda ”site:” [”Google Analytics” site:webbstatistiksystem.se]. Detta fungerar även ifall man vill utesluta resultat från till exempel Twitter [”Google Analytics” -site:twitter.com]
Om man är osäker på vilka resultat man kommer att få kan man förutom att se på förhandsgranskningen även testa dem på google.se. Skriv in dem som en vanlig sökning och kontrollera sökresultaten.
Kontakt
Om du har frågor angående omvärldsbevakning via Google Alerts eller andra digitala tjänster samt om hur du på bästa sätt följer upp dina digitala satsningar med webbanalys, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.