Webbstatistikverktyg

Nytt menysystem i Adobe Analytics/SiteCatalyst

Ny navigation i Adobe AnalyticsNär du loggade in i Adobe Analytics (tidigare benämnt SiteCatalyst) idag så såg det inte likadant ut som igår. Menysystemet har byggts om en hel del. En del nya funktioner har lagts till och andra funktioner har flyttats om. Efter att ha testkört en del så känns det helt rätt.

Adobe/Omniture har tidigare varit generösa med att låta användarna köra gamla versioner av gränssnitt. Så är det dock inte i det här fallet. Alla användare måste köra det nya gränssnittet. Det är dock inte så stora skillnader, så var inte orolig. Alla menyobjekt som du sparat sedan tidigare kommer finnas kvar.

Rent visuellt är det fortfarande mycket Omniture-grönt kvar, men det blir mindre och mindre kvar av det gamla. Snart är det allt omarbetat för att passa in i Adobes Marketing Cloud koncept.

Efter uppdateringen så har man en vänsterställd meny uppdelad i fyra huvuddelar

  • All reports
  • My Favorites
  • Frequently Viewed
  • Report History

All reports

Som namnet antyder ligger alla rapporter här. När du klickar vecklas själva menyn ut och du kan välja fram den rapport som du är intresserad av. Tidigare låg denna meny öppen som vänsternavigering.

My Favourites

De rapporter som du markerar som favoriter är nu upplyfta längst upp i den nya vänsterställda menyn. Det fanns tidigare en liknande bokmärkesmeny, men den har alltså fått en mer framskjuten placering nu.

Den populära sökfunktionen som gör att man kan söka efter en rapport så man slipper leta efter den i menyn ligger också här (fungerar bäst när man vet vad man ska söka efter förstås).

Sökfunktionen för rapporter i Adobe Analytics

 

Frequently Viewed

Detta är en helt ny funktion som visar de mest använda rapporterna (för denna report suite och denna användare) de senaste 90 dagarna. Funktionen har sparat data sedan augusti 2014 så har du inte använt Adobe Ana­lyt­ics/SiteCatalyst på ett tag så är det antagligen tomt här.

Report History

Här visas de senaste tio använda rapporterna. En liknande funktion fanns tidigare, men mer dolt.

Inga andra stora förändringar i denna release

Utöver den nya menyfunktionen så släpptes inga nya funktioner i denna release ( 18 september 2014) som är värda att nämna. En del buggfixar.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-09-19 kl 14:16

Kategorier: Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , ,

Filtrera bort robottrafik via Google Analytics och få renare statistik!

Från den 30:e juli 2014 kan man i Google Analytics via en ny funktion kryssa i en flagga för att utesluta trafik från kända robotar och spindlar.

Vad är robot och spindeltrafik?

Robot och spindeltrafik är den delen av trafiken till webbplatser som genereras artificiellt via automatiserade robotar och spindlar. Har man otur så kan få besök av hel drös med robotar och tack vare det få missvisande data i Google Analytics rapporterna.

För dig som analyserar eller är bekant med webbserverns loggfiler och loggfilsbaserad analys så är problemet med automatiserad skräptrafik ett känt problem. En stor del av besöken till en webbserver är inte orsakad av riktiga/mänskliga besökare utan det är olika former av robotar som är där och gör saker.

Anledningen till att man i java script baserade webbstatistiksystem som till exempel Google Analytics, SiteCatalyst och WebTrends är förhållandevis befriade från skräptrafik är att datainsamlingen inte sker (exekveras) när det är en robot som är inne på webbplatsen. Dock så är det fler och fler robotar och tjänster som börjar köra java script och därmed beter sig som besökare och ”smutsar” ned våra statistikrapporter. Därav har Adobes SiteCatalyst sedan en tid haft liknande filtreringsfunktioner och nu alltså även Google Analytics.

Det finns olika typer av robotar. Vissa är bra och behövs för att olika tjänster ska fungera medan andra inte är lika bra. Exempel på bra robotar är sökmotorspindlar och robotar som används för att mäta svarstider etc. Exempel på dåliga robotar är till exempel de som samlar in e-postadresser, skapar konton och som spammar bloggar och kommenterar.
Det är på grund av robotar som vi måste använda tjänster såsom ”Captcha”. Tjänster som syftar till att fastställa om användaren är en människa eller inte. Det vanligaste sättet är att användaren tvingas skriva in tecken från en förvrängd bild. Ibland är bilden allt för otydlig vilket kan vara väldigt frustrerande för användaren.

Så utesluter man robottrafiken från Google Analytics:

Gå till Administratör -> Vy -> Inställningar för vy -> Bortfiltrering.

Så utesluter man robottrafiken från Google Analytics

Så utesluter man robottrafiken från Google Analytics

Att tänka på när man arbetar med filter i Google Analytics

Innan ni kryssar i rutan bör ni se till att ni har en o-filtrerad vy i profilen som inte har några filter. I den vyn kryssar ni heller inte i rutan för att filtrera bort spindeltrafiken. På det sättet har man alltid en ren vy att gå tillbaka till ifall något skulle gå snett vid filtreringen.

Hjälp med Google Analytics?

Om du behöver hjälp med webbanalys och/eller Google Analytics så hör av dig till en oberoende konsult inom området. Avantime är en sådan konsult med lång erfarenhet av att hjälpa olika typer av uppdragsgivare inom webbanalys.

1 comment  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2014-09-17 kl 06:28

Kategorier: Webbstatistikverktyg   Taggar: ,

Facebook spårar konverteringar över olika enheter

Facebook har lanserat ny funktionalitet som möjliggör för Facebooks annonsörer att spåra sina kunders resa över olika plattformar, så kallad cross-device tracking.

Man kan till exempel se ifall en person först har tittat på en annons för en produkt i sin smartphone och sedan vid ett senare tillfälle köpt produkten via en dator eller surfplatta.

Man kan alltså följa hur människor rör sig mellan olika enheter, mobila appar och webben innan de konverterar. Cross device tracking är onekligen det hetaste inom annonserings- och webbstatistiksfären just nu och i och med denna nyhet går Facebook i fotspåren på andra jättar som Google, Adobe (SiteCatalyst) och ComScore (Digital Analytix).

Att följa en användare är möjligt genom att använda dennes unika Facebook ID. Istället för att mäta genom cookies som sätts i en webbläsare på en specifik enhet, erbjuder Facebook ID’t större möjligheter till tracking eftersom de absolut flesta användare hela tiden är inloggade. Facebook har alltså egentligen haft möjlighet att följa användarresan en längre tid, men det är först nu man erbjuder annonsörerna samma möjlighet i deras annonsrapporteringsverktyg.

Det började med en studie

För att bättre förstå hur människor rör sig mellan olika enheter beställde Facebook en studie där fler än 2000 amerikaner och 2000 britter deltog. Företaget som utfört studien är marknadsundersökningsbyrån GfK.

Studien visar att nu när flera olika enheter blir en integrerad del av våra liv så blir det naturligt att vi växlar mellan dem. Fler än 60% av de amerikanska internetanvändarna använder åtminstone två olika enheter varje dag och nästan en fjärdedel av dem använder tre olika enheter. Dessutom uppger fler än 40% av de tillfrågade att de ibland startar en aktivitet på en enhet för att sedan avsluta den på en annan.

Behovet finns alltså för att förstå hur annonsering och konvertering mellan olika enheter hänger ihop. Tidigare har man kunnat tillgodoräkna ett klick på en annons till en konvertering enbart om de skedde på samma enhet. Man har alltså inte kunnat peka på sambandet mellan exempelvis ett klick på en mobil-annons på bussen och en konvertering hemma i soffan på sin laptop.

Nu skriver Facebook i sitt pressmeddelande att av alla som sett en mobil-annons på Facebook innan de konverterar, så är det 32% som genomför konverteringen via en stationär dator inom 28 dagar efter att de först har visat intresse för en mobil-Facebook-annons (i USA). En inblick som naturligtvis ställer Facebook-annonsering i en annan dager.

crossdeviceinfographic

Statistiken är betydande även i Sverige

Cynikern skulle snabbt hävda att siffrorna som rapporten tar upp inte nödvändigtvis skulle spegla den svenska marknaden. De senaste upptäckterna från den gedigna undersökningen Svenskarna och internet hävdar dock motsatsen.

Rapporten gör gällande att knappt hälften av svenskarna är dagliga användare av internet, och att 66% av de svenska internetanvändarna över 12 år gamla besöker Facebook. 68 % av Sveriges befolkning har tillgång till internet via mobilen. I åldersgrupperna från 12-45 år är det mellan 70-90% som dagligen använder internet via mobilen, dock används inte surfplattan lika ofta. Med andra ord skiljer sig förmodligen inte svenskarnas växlande av enheter sig särskilt mycket från amerikanernas och britternas.

Mer lönsamt än vad man tidigare trott

Annonsörer som utnyttjar denna nya rapportering kommer med stor sannolikhet snart finna att mobilannonseringen på Facebook ger betydligt bättre resultat än vad man tidigare trott. Detta har alltså tidigare varit svårt att se då man inte kunnat se att den första mobila interaktionen med en annons senare resulterat i att samma person köpt en produkt men med en annan typ av enhet.

Smartphonen används när man är på språng och fungerar kanske då främst som en källa för information medan andra enheter med större skärmar används vid själva konverteringen. Det blir alltså än viktigare för företag att analysera på vilket sätt annonsering i olika enheter påverkar konverteringarna, och samordna marknadsföringen utefter detta. F

ör att kunna se ”cross-device” konverteringar för en kampanj på Facebook så öppnar man först upp ”Ads Manager” – ”Rapporter” och sedan klickar man på ”Redigera kolumner” och där väljer man ”Multienhet”.

Här hittar ni fler godbitar ifrån undersökningen: .

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2014-08-21 kl 09:32

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

Direkt på sidan analys med Chrome-tillägget ”Page Analytics”

Google har släppt ett Google Analytics-tillägg till webbläsaren Google Chrome. Tillägget heter ”Page Analytics” och är en variant av den så kallade ”På sidan analys”- funktionen som funnits inne i Google Analytics länge (du kan läsa mer om det här).

Overlayfunktionen Page Analytics fungerar endast i Googles egna webbläsare. Motsvarande funktioner för Adobes SiteCatalyst (Adobe Analytics) heter ClickMap och i WebTrends heter det SmartView. De senare ska fungera i flera webbläsare (men det är svårt för systemleverantörerna att hänga med webbläsarnas utvecklingstakt, så det är lite si och så med stödet nuförtiden).

Användaren av Page Analytics kan surfa in på valfri webbsida som är upptaggad med Google Analyticskod. Klickar man igång tillägget får man direkt se hur besökarna beter sig på just den sidan.

Page Analytics låter användaren se hur besökare interagerar med deras webbsidor direkt i browsern. Overlayverktyget visar genom att ”lägga på” ett extra färgat lager ovanpå den befintliga webbplatsen vad besökarna klickar på och vad de inte klickar på.

Varje länk som någon har klickat på under den angivna tidsperioden förses med en box med statistikinformation. Man kan se antalet aktiva besökare på sajten just nu, sidvisningar, unika sidvisningar, genomsnittlig tid per besök, avisningsfrekvens och procent utgångar.

Här kan du ladda ned Page Analytics.

Webbläsartillägget låter även användaren jämföra data från två olika tidsperioder. Det kanske absolut bästa med Page Analytics är att man kan använda segmenteringsverktyget. Alla segment man skapat i Google Analytics är tillgängliga för användning.

Nedan beskriver vi kort de olika funktionerna:

pa-sidan-analys-google-analytics

1. Välja Google Analytics konto

Först väljer man vilket konto och vilken webbegendom man vill visa data för.

2. Välja segment

Här får man välja ett eller flera av de olika segmenten från Google Analytics. Riktigt bra när man vill se hur olika typer av besökare använder en viss sida.

3. Visa i Google Analytics

Ibland vill man kunna se mer data för en viss sida och då kan man klicka på ”View in Google Analytics”. Man landar då i Google Analyticsrapporten ”Webbplatsinnehåll” – ”Alla sidor” med rätt sida vald.

4. Jämföra två tidsperioder

Man kan se data från de senaste 30 dagarna, senaste 7 dagarna, idag, igår, förra veckan eller förra månaden. Sedan kan man markera att man vill visa en jämförelseperiod. Tyvärr kan man inte styra helt själv vilka tidsperioder man vill jämföra. Det hade varit bättre ifall man fick välja både period och jämförelseperiod helt själv.

5. Välja visualiseringstyp

Det finns möjlighet att välja ifall man vill se bubblor, färgkoder eller både och. Detta för att det ska bli tydligare vad besökarna klickar mest respektive minst på.

6. Minimera tillägget

När man inte vill visa verktyget längre kan man minimera det. Notera att även om man minimerar verktyget så får man fortfarande se hur många aktiva besökare sidan har just nu.

7. Skicka feedback

Klickar man på ”Send feedback” så kommer man till en sida där man kan ge feedback på verktyget.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2014-08-14 kl 07:32

Kategorier: Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar:

Nya utbildningar och workshops i Google Analytics

Utbildningar i Google Analytics

Google Analytics är det i särklass mest använda webbstatistikverktyget idag. Om man är ny användare eller om man använder det sällan så är en utbildning är en bra början för att komma igång och analysera.

Webbanalysarbete är en kontinuerlig process. Att gå kurs en kurs i webbanalys och Google Analytics är ingen garanti för att man kommer igång och jobbar mer kontinuerligt med webbstatistik, men tröskeln blir i alla fall lägre.

Den oberoende webbanalyskonsulten Avantime har sammanställt en sida med sina Google Analytics utbildningar. Avantime erbjuder både öppna kurser och anpassade kurser samt grundkurser, avancerade kurser och workshops inom specifika områden. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-05-26 kl 10:46

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , ,

”Not-provided” sökningar fortsätter att öka vilket försämrar för webbanalytikern

Google Analytics ”Not provided” heter i Adobe Analytics/SiteCatalyst “Keyword Unavailable” och i WebTrends “Search phrase not provided”.

Både Bing och Yahoo följer efter Googles sätt att hantera ”säkra” sökningar genom börja använda kryptering. Syftet kring krypteringarna kan diskuteras men efter NSA skandalen har trenden gått mot en säkrare standard. Fler sökföretag använder sig av SSL-standarden och låter användarna söka på en krypterad sida https://.

Läs mer…

1 comment  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-02-14 kl 12:29

Kategorier: Allmänt, Webbstatistikverktyg   Taggar:

Hur beräknas vilken trafikkälla som ska tillgodoräknas en konvertering i Google Analytics?

Jag får ofta frågor om kampanjmätning vs andra källor som Google AdWordstrafik, organisk sökmotortrafik och trafik från sociala medier. Ligger kampanjtaggen kvar i cookien? Hur länge lever cookien? Vad hete cookien? Vilken källa räknas vid en konvertering?
Det blir lite detaljer som beskrivs, så håll tungan rätt i mun. Det kan upplevas som lite krångligt om de olika trafikkällorna i Google Analytics.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-10-16 kl 20:26

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , ,

Nyheter och uppdateringar i SiteCatalyst (version 15.5)

Innan sommaren släppte Adobe en ny version av sitt statistikverktyg SiteCatalyst (version 15.5). Läs mer om några av de nya funktionerna, verktyg och förbättringar som kom med i den releasen.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-09-09 kl 10:17

Kategorier: Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , ,

Uppdateringar i Adobe SiteCatalyst 15.4

Under den senaste tiden har det släppts ett antal “underhållsversioner” (eng. Maintenance Releases) som har innehållit en hel del bra förbättringar av Adobes statistikverktyg SiteCatalyst (under namnändring till Adobe Analytics). Alla dessa har släppts under SiteCatalyst 15.4. Nedan listas några av dessa förändringar.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-05-29 kl 22:11

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , , ,

Universal Analytics- ett nytt sätt att samla och organisera data

Universal Analytics

Universal Analytics har sedan oktober förra året (2012) funnits tillgängligt för en utvald skara, men har i dagarna rullats ut i en Betaversion för den breda massan. Men vad är det egentligen? Tanken med Universal Analytics är att man ska få mer och bättre data för hur väl din webbplats presterar.

Läs mer…

1 comment  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-03-27 kl 09:10

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Next Page »