Webbanalys – hur du hittar svaren (del 1).

Besökarna kommer in på din site och de börjar sina besök på olika sidor. De besöker olika antal sidor och lämnar webbplatsen eller appen på olika sidor. De kommer in på vid olika tider och besöker den från olika enheter.

Allt det här är ger oss ledtrådar som kan skapa enorma möjligheter för din site, om du analyserar dem på rätt sätt. Med denna artikel ska vi berätta varför du ska analysera data och analysera det på rätt sätt.

Börja med att sätta upp mål

Det absolut första du måste göra är att sätta upp mål med din site.

Om du har en blogg:

  • Hur många besökare vill du ha varje dag?
  • Vilken typ av besökare vill du helst nå?
  • Vill du att de läser mer än en av dina bloggar på siten.

Om du driver en site för ecommerce:

  • Hur många köp vill du att besökarna gör varje dag?
  • Vilka typer av varor/tjänster vill du helst att de köper?
  • Når du rätt målgrupp?

Utan mål kommer du aldrig få veta om du är på rätt väg, vad du gör rätt eller vad du gör fel.

Sätt upp två typer av mål; stora (macromål) och små mål (micromål). De stora är de övergripande affärsmålen för ditt företag, t ex ökad omsättning eller nå visst antal läsare av din blogg.

De små målen är de som leder fram till de stora, t ex viss mängd besök på produktsidor genererar viss mängd köp eller att du måste skriva ett visst antal inlägg i veckan för att nå önskat antal besökare till din site. Uppfylls de små målen ska, om du dragit rätt slutsatser, även de stora målen uppfyllas. Uppfylls de små, men inte de stora har de fel koppling till varandra.

Många börjar med att titta i webbstatistiksystemet Google Analytics för att se om det finns intressant data för sin verksamhet och det är i många fall att börja i fel ände. Vad man ska göra är att ställa sig frågor som till exempel:

  • Vilka tider besöker människor din site?
  • Fyller de i formuläret om mer produktinformation?
  • Varför har vi mycket besök på siten, men inte många som köper?

Meningen med att ställa frågor till dig själv är för att du ska få rätt information från Google Analytics och använda det som ett verktyg. Avantime erbjuder en mycket populär workshop om hur man sätter upp mål och nyckeltal. Gå in på https://googleanalyticsutbildning.se/workshops-google-analytics/workshop-mal-och-nyckeltal/ och läs mer om det.

Är Google Analytics det enda webbanalysprogram som finns? Nej, det finns fler och ett par som kan nämnas är Matomo/Piwik och Adobe Analytics/SiteCatalyst. Det som ger Google Analytics några fördelar är att det har ett mycket enkelt användargränssnitt, det är mycket lätt att integrera det tillsammans med andra Google-baserade program som Google Ads och Google Tag Manager och slutligen att det är kostnadsfritt för de allra flesta.

Om ditt företag använder Matomo/Piwik eller Adobe Analytics/SiteCatalyst erbjuder Avantime utbildningar även i dessa program. Mer information om olika webanalysverktyg kan du även hitta på http://webbstatistiksystem.se/olika-webbstatistikverktyg/

För att få mer information om utbildning i Matomo/Piwik rekommenderas https://googleanalyticsutbildning.se/anpassade-kurser-i-webbanalys/anpassad-kurs-piwik/ och för Adobe Analytics https://googleanalyticsutbildning.se/anpassade-kurser-i-webbanalys/anpassad-kurs-adobe-analytics/.

I nästa artikel ska vi gå igenom hur man navigerar och hittar i Google Analytics.