Universal Analytics- ett nytt sätt att samla och organisera data

Universal Analytics

Universal Analytics har sedan oktober förra året (2012) funnits tillgängligt för en utvald skara, men har i dagarna rullats ut i en Betaversion för den breda massan. Men vad är det egentligen? Tanken med Universal Analytics är att man ska få mer och bättre data för hur väl din webbplats presterar.

Universal Analytics

Man kan nu importera egen data till Google Analytics så att man bättre kan följa och förstå hur en besökare interagerar med din verksamhet över flera enheter (t.ex. desktop, mobil, surfplatta) och beröringspunkter (t.ex. sök, annonsering). Detta innebär att man får större tillgång till, och kontroll över, vilken typ av data som ska samlas in och hur djupgående den ska vara. På så sätt ges möjlighet att optimera flöden ytterligare, och i förlängningen skapa ännu större affärsnytta.

Med andra ord är Universal Analytics ett nytt sätt att samla och organisera data.

Vad är nytt med Universal Analytics?

  • Gör dina egna dimensions och metrics
  • Synka offline- och online-data
  • Multi-plattform tracking (man använder analytics.js för webbplatser och appar och Measurement Protocol för andra plattformar)
  • Enklare konfigurering (till exempel campaign timeout, uteslutande av sökord, hantering av vad som är interna domäner) som tidigare endast fanns tillgängligt via API, finns nu under Admin
  • Möjlighet att välja vilka kommande funktioner som man vill använda
  • Mer avancerade annonseringsverktyg (kommer snart)

Från ga.js till analytics.js

För att ge möjlighet till alla förändringar behöver man även ändra sättet att mäta, det vill säga ändra Google Analytics trackingscript. Man går nu  till nya analytics.js, och så här skriver Google själva:

“The analytics.js JavaScript snippet is a new way to measure how users interact with your website. It is similar to the previous tracking code, ga.js, but offers more flexibility for developers to customize their implementations.”

Det är alltså analytics.js som är mer mer flexibelt och ligger bakom möjligheten att själv skräddarsy sin data. I och med detta går man även från flera till en cookie som får en livslängd på 2 år.

Att uppgradera till Universal Analytics

Det fins idag ingen färdigt sätt att migrera från ga.js till analytics.js, men Google påpekar att det är på gång. Vill man testa det idag behöver man därför starta upp en ny property med Universal Analytics i sitt Google Anlaytics-konto och implementera den nya koden.

Universal Analytics Tracking

Man behöver inte ta bort det gamla scriptet, ga.js, utan Google förespråkar att man använder sig av en “dual tag” vilket inte ska orsaka några problem. När man ändå behöver byta ut script så kan det dock vara läge att på allvar fundera på att gå över till Google Tag Manager, där det nu finns en färdig mall för Universal Analytics.

Universal Analytics är förstås en stor nyhet, och vi här på webbstatistiksystem  lovar att hålla er uppdaterade med fler nyheter och sätt att utnyttja detta på. Om ni inte redan gjort det så är det därför läge att följa oss, så att ni kan vara säkra på att inte missa något.