Twitter & Google i samarbete för att göra tweets sökbara på Google

Google och Twitter samarbetade redan mellan 2009 och 2011. Google fick då tillgång till alla tweets i realtid via Twitters ”firehose” det vill säga strömmen av data som genereras av Twitters idag 284 miljoner användare. Google kunde visa relevanta tweets så fort de blivit publicerade och Twitter fick trafik ifrån sökmotorn från både twitteranvändare och icke twitteranvändare.

För att Google ska behålla sin position som den största och bästa sökmotorn är det viktigt för Google att kunna presentera det allra senaste snabbt. Sedan tidigare kan webbplatsägare integrera med Google via sökmotorsitemaps vid sidan av Googles normala spindlar som indexerar Internet. Problemet Google haft med Twitter är att det skrivs alldeles för många tweets för att Google snabbt ska kunna indexera dem utan att ha tillgång till ”firehose”.

Under samarbetet visades även sponsrade tweets på Googles realtidssök där parterna delade på annonseringsintäkterna.

2011 ville inte Twitter förnya avtalen så samarbetet avbröts. Google fick inte längre tillgång till Twitters tweets och Twitter förlorade trafik ifrån sökmotorjätten.

2014 berättade Trevor O`Brian, Twitters chef för produkthantering att de börjat tillåta sökmotorerna att indexera deras 50 000 mest populära hashtag-söksidor. Den satsningen ledde till att Twitter fick tio gånger mer trafik.
Källa: Marketingland.com.

Nu 2015 har de beslutat att de ska börja samarbeta igen. Inom ett par månader kommer Google återigen att få tillgång till flödet av tweets och i och med det återigen kunna visa tweets i sökresultaten direkt när de publicerats.

Twitters CEO Dick Costolo vill att fler icke-användare av Twitter ska kunna läsa tweets. En större publik ger större annonsintäkter. Twitter ger även ut data till söktjänsten Bing och Yahoo.

Doug Anmouth en analytiker på JPMorgan tror att affären kommer att gynna båda företagen. ”Fler möjligheter för Twitter att konvertera och möjligen tjäna pengar på icke twitteranvändare. Det kommer också att öka frekvensen besök till Twitter för dem som redan är twitteranvändare. För Google tror vi att sökresultaten kommer att förstärkas genom tillgång till realtids-tweets och en mycket bredare mängd innehåll”.

Källa: Bloomberg.com.

I ett tidigare inlägg här på Webbstatistiksystem.se skrev vi om hur man kan använda Google Alerts som omvärldsbevakningsverktyg. I och med att Twitter och Google kommer att börja samarbeta igen kommer Google Alerts förmodligen fungera ännu bättre som omvärldsbevakningsverktyg. Just nu behöver man komplettera med Twitter men snart kan vi få både Twitter och Google-aviseringar från en och samma källa.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi kan administrera Twitterannonser ifrån AdWords-gränssnittet. Läs mer om Twitterannonsering.

Vi kan även räkna med att det kommer att skrivas många sökmotoroptimerade tweets framöver.

På Twitter kan man ta bort en tweet man skrivit. Frågan är ifall den fortfarande kommer att vara sökbar på Google? Det återstår att se.

Kontakt

Om du har frågor angående annonsering på Twitter eller andra digitala kanaler samt om hur du på bästa sätt följer upp dina digitala satsningar med webbanalys, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.