Trend: Använda webbstatistik i funktioner på webbplatsen och/eller för social surfning

Social surfning på svd.seMan ser på fler och fler webbplatser att man väljer att lyfta upp webbstatistik och låta besökarna ta del av hur andra letar/hittar på en webbplats. Det här är vanligt och mer eller mindre en standardfunktion i många webbshoppar. Otaliga är de webbshoppar där man ser funktioner i stil med detta: “De som köpt XXX har även köpt YYY och ZZZ” och/eller olika former av topplistor.

Vi människor är ju ett flockdjur och tycker om uppenbarligen om att göra som de flesta andra. Detta är även sant on-line. Att köpa något som någon annan redan har köpt känns lite tryggare antagligen. Jag brukar prata om sociala köp, det vill säga att man köper det som andra redan har köpt.

Statistik som motor i social surfning

Med social surfning brukar jag mena att man ger besökarna möjlighet att ta del av det som andra besökare redan har “konsumerat”. Exempel på detta är olika nyckeltal/KPI:er som:

  • mest populära sidorna på denna webbplats
  • mest använda interna sökfraserna
  • mest lästa nyheterna
  • populäraste kurserna just nu
  • mest intressanta evenemangen etc.

Social surfning på tyreso.seÅterigen – vi människor vill gärna ha tips och i praktiken göra som andra redan har gjort. Varför inte förse besökarna med detta – du har informationen i webbstatistiksystemet. Den enklaste varianten är att titta i olika statistikrapporter och sedan skriva om det, men mer effektivt och  mindre administrativt är såklart att hämta upp informationen från webbstatistiksystemet och visa upp det hetaste/viktigaste just nu.

Här intill finns bilder från svd.se där man kan se de senste nyheterna och kommunwebbplatsen tyreso.se där man kan se vanligaste sidorna (exklusive startsidan och nyheter), vanligaste nyheterna och populäraste interna sökfraserna.

Hämta data via statistiksystemets API

Många webbstatistiksystem som SiteCatalyst, WebTrends, Google Analytics och Snoobi erbjuder numera bra så kallade API:er (programmeringsgränsnitt) där man kan hämta upp webbstatistikdata relativt enkelt och till exempel visa upp detta på din webbplats eller internt på intranätet. Det är i princip bara fantasin som begränsar vad du kan visa.

Du får ofta ta hänsyn till hur lång tidsperiod bakåt i tiden du vill hämta data, hur ofta du vill hämta ny data och om olika typer av filtrering behövs (till exempel att filtrera avpublicerade sidor/nyheter).

Funktioner på webbplatser baserade på webbstatistik

Filtrera nyheter baserat på mest lästa på socialdemokraterna.seNästa steg är att till exempel låta besökarna förändra webbplatsens utseende/utformning baserat på webbstatistikdata istället för att bara titta på den och/eller surfa den som andra redan gjort.

Exempel på detta är att låta besökarna filtrera nyheter baserat på populäritet istället för standardlistan som normalt är senast populärast överst.

Den här typen av funktioner finns till exempel på Socialdemokraternas webbplats där man kan filtrera nyhetslistan bland annat på “mest lästa” (se bild här intill).