Sveriges största webbplatser via Googles DoubleClick AdPlanner

DoubleClick Ad Planner från GoogleGoogle släppte nyligen ett nytt verktyg med information om Sveriges och världens största webbplatser. Googles egna webbplatser är inte med i listan, men de borde vara med högt upp.

I Sverige är facebook den mest populära webbplatsen följt av några av Microsofts och Shibstedts webbplatser (live.com, aftonbladet.se, msn.com, blocket.se och hitta.se).

Sveriges största webbplatser

Så här ser topp-listan ut i Sverige:
facebook.com
live.com
aftonbladet.se
msn.com
blocket.se
hitta.se
eniro.se
blogspot.com
microsoft.com
blogg.se
expressen.se
yahoo.com
WordPress.com
msn.se
mozilla.com
hemnet.se
dn.se
tv4.se
partypoker.com
thepiratebay.org
mediaplex.com
ask.com
tv.nu

Om man ser på de webbplatser som är populärast i världen så toppar Facebook den listan också. Efter Facebook följer Yahoo. Antagligen skulle Google hamna strax över Yahoos trafiksiffror om Google valt att publicera dem.

DoubleClick AdPlanner

Topplistan är en av flera nya funktioner hos Googles annonsplanerings-verktyg DoubleClick AdPlanner. Du kan sortera informationen per land och region, språk, kön, ålder, hushållsinkomst, utbildningsnivå och intressen.

Syftet bakom tjänsten är såklart att man ska köpa mer annonser så att Google kan tjäna mer pengar.

Varifrån kommer informationen?

Google har en fantastiskt stor mängd data och vet det mesta om vad allmänheten gör och beter sig på Internet. Informationen i DoubleClick AdPlanner samlas in från flera av Googles källor/tjänster, varav det mesta kommer från Google Toolbar och Google Analytics.