Stormigt värre i Googles sökresultat efter Panda 4.0

– Vad hände efter Panda 4 uppdateringen?

Många har väntat att Panda uppdateringen skulle komma och under hela maj har det varit det stormigt i sökresultaten. Något stort var på gång spekulerades det i flera forum inriktade på sökmotoroptimering och Googles sökmotor.

Vi började se ändringar i sökresultaten den 7:e maj då man såg stor volatilitet på bevakningssajten Mozcast – vilket indikerade att den stora sökjätten testade algoritmändringar.

Den 20:e maj 2014 bekräftade Googles talesman Matt Cutts på Twitter att Google började rulla ut sin Panda 4.0 uppdatering med syftet att slå mot dåligt innehåll. Samma dag bekräftades att Google släppte en ny uppdatering till den så kallade Payday Loan algoritmen 2.0 tidigare under helgen. Under de senaste dagarna har sökresultatet varierat kraftigt vilket man kan se på Algoroo.com som visar resultatet efter algoritmändringen.

Så vad har hänt och vilka har förlorat och vunnit på ändringen från sökmotorjätten?

Ebay har tappat massivt på Google

Större sajter som ebay, ask.com och biography är förlorare enligt SearchMetrics statistik. Parallellt har Ebay, som tappade 80% av sin organiska ranking, drabbats av säkerhetsproblem med lösenord efter en hacker attack och Matt Cutts gör det knappast situationen lättare då han skriver på sitt Twitterkonto att han byter lösenord på Ebay. Konspirationsteoretikerna lär slicka sig om munnen då Ebay samtidigt har varit mycket restriktiv med Google annonsering. Läs mer här

I Sverige har till exempel DI.se och oppetider.nu varit förlorare på de organiska söket under den senaste veckan.

 

Vinnare på förändringen

Bland vinnare hittar man glassdoor.com, emedicinehealth.com och i Sverige shopaholike.se, rejta.se och mynewsdesk.com enligt SearchMetrics statistik.

Det ser ut som om äldre EMD-domäner (exakt match domäner) med relevant innehåll tagit placeringar vilket i förlängningen kan vara positivt för många affiliates och webbplatser som kör Google Adsense. Det verkar som om sajter kan plocka placeringar även om sajterna har tunt innehåll men där onsite-optimeringen är bra.

Bakgrund om Googles Panda uppdatering

Under 2014 har Googles sökmotor fått massiv kritik och ett syfte skulle kunna vara att Google vill skapa mer trafik till relevanta bloggar och mindre aktörer. Större sajter och varumärken har fått mer plats på Googles sökresultat samtidigt som man tagit bort sökfraser i Google Analytics och börjat visa not-provided för allt fler sökningar. Frågor som sökmotorn brottats med är hur mindre nischade webbplatser med överlägset innehåll kan konkurrera mot mer populära sajter.

Panda algoritmen lanserades redan 2011 och syftet var att plocka bort tunt innehåll med sämre innehåll. Fram till mars 2013 hade de uppdaterat algoritmen 25 gånger och Google har bekräftat att algoritmen körs varje månad men man har varit restriktiv om när de sker.

Vill du ta reda på hur du syns i sökmotoresultaten och varför du har den placering du har?

Vill du ta reda på hur du syns i sökmotoresultaten och varför du har den placering du har?

Hör av dig till ett företag som arbetar med sökmotoroptimering och andra digitala trafikdrivande aktiviteter.
Kontakta oss gärna om du vill veta mer.