Nyheter i EPiServer Del 2- Social Reach

Har man någon gång sysslat med marknadsföring/PR i sociala medier har man troligtvis märkt att det kan vara resurskrävande att hantera olika plattformar och svårt att få en samlad bild över en kampanjs ROI. EPiServer har tagit fram Social Reach för att försöka lösa detta problemet.

Man kan nu lägga till sina konton för Facebook, Twitter och LinkedIn och dela sitt innehåll till flera olika sociala medier samtidigt, direkt från EPiServer-plattformen. Men att skicka ut samma meddelanden till alla plattformar eller konton är naturligtvis inte optimalt, och man kan därför även anpassa och optimera meddelandet efter de olika plattformarnas beskaffenhet och kontots målgrupp för att maximera resultatet av dina kampanjer.

 

När man skapar sina kampanjer väljer man i listan vilka konton meddelandet/posten ska gå ut till och man kan sedan gå in under varje konto och skriva ett unikt meddelande. Eftersom Social reach är integrerat med Google Analytics finns även en gedigen statistikdel med likes, tweets, clicks etc samlade för respektive kampanj. På så sätt kan man enkelt få en snabb överblick på den totala effekt en kommunikationsinsats över flera sociala medier har fått.

 

För att styra vem som kan göra vad i vilket konto i Social Reach, kan man lägga till användares EPiServer-konton och ange vilket/vilka sociala medier de ska ha tillgång till, och om de ska ha Read-, Post- eller Admin-rättigheter.

 

I dagsläget fungerar verktyget med Facebook, LinkedIn och Twitter men då produkten är “pluggable” räknar man att kunna integrera plattformar som Google+ och Pinterest så fort de ger tillgång till sina APIn. Social Reach finns idag tillgängligt som beta-version och finns att ladda ner gratis.