Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google

Google går från klarhet till klarhet. Först lanserade man att Google Analytics ska börja kosta pengar (Google Analytics kommer nu i betalversion), sedan kom nyheten att Google Maps också avgiftsbeläggs för större användare (man inför en begränsning på hur mycket systemet får användas utan avgift, denna blir relativt låg om man har anpassade varianter av kartan).

Nästa steg är att slå undan benen på webbstatistiksystemen och ta bort möjligheten att mäta sökfraser från Googles sökindex från personer som är inloggade i sitt Googlekonto (många är inloggade utan att veta om det). Motivet till de nya reglerna påstås vara att man vill värna om den personliga integriteten. Om Google+ får mer funktionalitet (senast lanserades möjligheten att skapa sidor i Google+) och blir mer populärt och/eller Googles tjänster växer kommer fler och fler att vara inloggade på Google, vilket betyder att tillförlitligheten i nyckeltalen kring sökfraser kommer att sänkas ytterligare.

Det fula i det hela är att man fortfarande kommer åt statistiken om man betalar för sökfraser (via Google AdWords). Även via Google Webmaster Tools kommer statistiken kring sökfraser fortsatt att finnas tillgänglig. Google AdWords är redan integrerat med Google Analytics och det är antagligen inte så långt kvar tills Google Webmaster Tools är en del av Google Analytics.

Statistiken för sökfraser från inloggade i Google försvinner alltså från alla webbstatistiksystem (Adobe SiteCatalyst, WebTrends, Snoobi, Vizzit etc.), detta gäller även Google Anlytics, men statistiken finns i andra Google-system och det finns inga andra webbstatistiksystem som har tillgång till denna data. I länder som Sverige där Google har en väldigt stor marknadsandel vad gäller sökningar så påverkar detta balansen på marknaden. Google drar åt snaran, man undrar vad nästa steg blir…