Så taggar du dina länkar i nyhetsbrev skickade från epostmarknadsföringsverktyget Apsis

Apsis är ett av de dominerande företagen på marknaden för e-postmarknadsföring i Sverige med sitt nyhetsbrevsverktyg APSIS PRO. I Apsis nyhetsbrevssystem finns det en hel del statistik som till exempel hur många prenumeranter som klickar på länkar och hur många som öppnar brevet (kallas Unika öppningar, tekniskt är detta att man öppnar bilderna i nyhetsbrevet som prenumeranten fått skickat till sin e-postklient).

Exempel på annan statistik i nyhetsbrevsverktyg

  • Antal studsar
  • Antal mottagare som har klickat på en länk i brevet (aktiva prenumeranter)
  • Antal avregistreringar som ett visst utskick orsakat
  • Öppningar av brev i förhållande till tid efter utskick

Det här är såklart bra statistik och den ska man arbeta med som administratör och e-postmarknadsansvarig. Statistiken som finns i Apsis liknar många andra konkurrerande nyhetsbrevsverktyg.

Om man använder nyhetsbreven som “inkastare” till en webbplats eller någon annan form av webbtjänst så måste man dock tagga upp länkarna i nyhetsbrevet med webbstatistikverktygets “taggar” (läs mer om “grundteorin för taggning i artikeln QuickWin: Tagga upp länkar och annonser till webbplatsen). Nedan beskriver vi hur man taggar länkar i APSIS PRO.

Så taggar du länkar i APSIS PRO

Gå in på fliken Konto och Extern statistik. Det finns ett antal webbstatistikverktyg som Apsis byggt in stöd för. Dessa är:

Grundinställningar för taggning av nyhetsbrev i APSIS PRO

Grundinställningar för taggning av nyhetsbrev i APSIS PRO

Man kan även skapa en egen så kallad grupp. I exemplet ovan är den som heter SiteCatalyst skapad extra. Detta är bra eftersom man använder egna kampanjparametrar i Adobe SiteCatalyst.

Observera att man ska klicka i checkboxen Aktiverad och sedan klicka i Spara. Om man inte klickat i denna checkbox så är inte taggningen aktiverad och du kan inte anpassa dina taggar efter varje utskick (se längre ned hur det går till).

 

Aktivera det webbstatistiksystem som du vill använda tillsammans med APSIS PRO

Aktivera det webbstatistiksystem som du vill använda tillsammans med APSIS PRO

I Google Analytics som många andra använder är det ett antal fasta kampanjparametrar (utm_source, utm_medium, utm_content och utm_campaign) som gäller till skillnad från Adobe SiteCatalyst. Apsis har fyllt i några av dem som default (se ovan). Du använder de parametervärden som du vill ha som grundvärden.

Grundtaggning för Adobe SiteCatalyst i APSIS PRO

Grundtaggning för Adobe SiteCatalyst i APSIS PRO

Ovan visas det fält som används i detta exempel och SiteCatalyst. De fält som används ändrar man sedan om man vill i själva e-postutskicket (lämpligen fyller man i någon form av grundvärde ovan och sedan kompletterar man med något som identifierar det specifika utskicket mer).

Förtydliga utskicket/nyhetsbrevet med mer information

Förtydliga utskicket/nyhetsbrevet med mer information

Gå sedan till ditt nyhetsbrev och klicka på fliken Inställningar. En bit ned hittar man Extern statistik och det webbstatistikverktyg som du aktiverat. Här kan du komplettera grundvärdet du fyllt i ovan med något mer specifikt som identifierar just detta nyhetsbrev bland andra i ditt webbstatistikverktyg.