Så skapar man en virtuell sidvisning i Google Analytics

Webbstatistikprogrammet Google Analytics från GooglePå de allra flesta webbplatser så har man många “händelser” som inte innebär någon ny sidvisning. En ny sidvisning (det vill säga att en ny sida laddas i webbläsaren) krävs för att den traditionella scriptbaserade statistikmätningen ska mäta sidan. När det händer saker i själva sidan (utan att sidan laddas om) så måste man mäta detta på ett annat sätt (om man vill veta vad som händer i sidan).

Virtuella sidvisningar mäts på lite olika sätt beroende på vilket webbstatistiksystem man använder. De flesta mer avancerade statistikverktyg (som till exempel SiteCatalyst, WebTrends, Sitestat, WebTrekk) har funktionalitet för virtuella sidvisningar. Nedan visas hur man gör i Google Analytics.

Kod för virtuell sidvisning i Google Analytics

Så här ser koden ut för att skapa en virtuell sidvisning i Google Analytics:

onclick=”pageTracker._trackPageview(‘din-beskrivning-av-handelsen’);”

Du bestämmer själv vad det ska stå i “din-beskrivning-av-handelsen”. Använd a-z, 0-9. Använd inte andra tecken eller mellanslag.

Du lägger in koden i länken på din sida (eller koden där ett onclick event kan användas). Nedan ges ett exempel med en dokumentlänk (pdf) som inte mäts med automatik i Google Analytics:

<a href=”doman.se/filnamn-pa-mitt-dokument.pdf” onclick=”pageTracker._trackPageview(’/Dokument/PDF/Definition-av unika-besokare’);”>Länktext som beskriver det som ska laddas ned</a>

Använd “smarta” namn på händelsen för att förenkla rapportering i Google Analytics

Genom att använda någon form av prefix är det enkelt att filtrera fram en samlad rapport med till exempel alla dokument av en viss typ. I exemplet ovan har vi använt /Dokument/PDF/Definition-av unika-besokare. Genom att filtrera på prefixet /Dokument/PDF/ kan man då enkelt få ut en rapport på alla dokument av typen pdf.