Så påverkar Googles Panda-uppgradering (4.1) din webbplats

Tidigare i veckan startade Google en långsam utbyggnad av en förbättrad Panda-algoritm. Vissa kallar uppdateringen Panda 4.1.

Google Panda är ett sökfilter vars första version släpptes i februari 2011. Google Panda skulle stoppa sajter med dåligt innehåll från att visas på toppositioner på Google.

Panda uppdateras då och då. Varje gång det sker en uppdatering så kan tidigare straffade sajter återfå bra positioner samtidigt som de sajter som sluppit undan tidigare nu kan komma att straffas.

”Baserat på användare (och webmaster!) feedback, har vi lyckats upptäcka några fler signaler som kan hjälpa Panda att identifiera lågkvalitativt innehåll mer exakt. Det resulterar i att en större mångfald av högkvalitativa små och medelstora sajter rankar högre.” (fritt översatt). Så skrev Pierre Far som jobbar som Webmaster trend analytiker på Google UK tidigare i veckan.

Detta är den 27:e uppdateringen av Panda-algoritmen och Google räknar med att den kommer att påverka 3-5 % alla sökningar. Mer information om tidigare uppdateringar.

SEO-mjukvaruföretaget ”Searchmetrics” har tagit fram en lista på vinnare och förlorare efter uppdateringen (Google US). Listan hittar ni här.

Thepiratebay.se listas under vinnarna och har gått upp 162 % i ”SEO Visibility” (Searchmetrics index för organisk söksynlighet).

Målet med Panda 4.1 är alltså att hjälpa mindre sajter att synas bättre på Google. Men vad ska man tänka på för att förbättra sin position och inte straffas vid nästa uppdatering av sökmotorjättens regler?

Som Google skrev så har de upptäckt fler signaler för att identifiera lågkvalitativt innehåll. Det är ingen nyhet att Google vill att man ska skapa och leverera intressant, informativt och media-rikt innehåll. Webbredaktörer måste därför fokusera på att skapa originellt innehåll som är användbart för sajtens besökare.

Google analyserar hur ”sökare” interagerar med en sida när den har dykt upp i sökresultatet, detta för att bedöma hur väl den kan ha uppfyllt ”sökarens” behov. Dessa användarsignaler innefattar ”klickfrekvens” (andelen sökande som har klickat på en sida när den dykt upp i sökresultatet), SERP Return Rate (andelen ”sökare” som går tillbaka till sökmotors sökresultatsida efter att ha klickat på en länk – vilket kan indikera att de inte hittat vad de sökt efter) och tid på webbplatsen (om ”sökaren” stannar länge indikerar det att de hittat vad de sökt efter).

Med andra ord finns det idag få genvägar till bra positioner på Googles sökresultatsida. Innehållet måste vara relevant för sökningen.

För att underlätta för Google bör man även ge dem exakt vad de behöver med så minimal ansträngning för Google-bot:en som möjligt. Ju bättre sökmotoroptimerare kan förse Google med grunddata utan att förmedla ”dubbla budskap” till exempel konflikter i sitemaps, Webmaster tools, URL-parametrar och robot.txt-kommandon desto bättre kommer Google att belöna ditt sökmotoroptimeringsarbete.