Så mäter du # tecknet i Google Analytics

Brädgård, octothorpe, pound sign, nummertecken eller hash. Kärt barn har många namn sägs det, men frågan är om #-tecknet är så himla kärt. I alla fall inte om du frågar en webbredaktör som använder ett webbstatistiksystem som använder webbadressen/urlen som en nyckelfaktor i det som samlas in. Google Analytics är ett exempel statistikverktyg som mer eller mindre är beroende av urlen.

Om man till exempel använder ett publiceringssystem som EPiServer kan man skapa interna länkar inne i en sida. Man placerar ut “ankare” och sedan skapar man länkar inne i sidan via det vanliga länkverktyget som finns i editorn. Det är inte den vanligaste länken, men den förekommer i denna typ av interna länkar och i många andra sammanhang. Den vanligaste länken är antagligen “Till sidans topp”.

Det finns många andra tillämpningar och system där #-tecknet används mer automatiskt/maskinellt. Ett exempel är Googles Custom Search Engine där diverse sökkategorier hängs på i urlen efter själva sökfrasen.

#-tecknet kommer inte med i Google Analytics rapporterna

Om man har en standardinstallation av Google Analytics (som de allra flesta gör) så kommer det som står efter #-tecknet inte att finnas med i dina Google Analytics-rapporter.

Ett besök till exempelsida.se/#1 och ett till exempelsida.se/#2 skulle alltså i Google Analytics bara redovisas som två besök till exempel.se/.

Självklart är detta något som kanske inte alla lider av eller ens är medvetna om man verkligen vill veta trafiken till sidor med #-tecknet i urlen, så är det ett problem.

Så gör du för att mäta även urler med # tecken i Google Analytics

Om du stött på ovanstående problem och vill mäta hela URLen, inklusive hash-tecknet och allt därefter behöver man alltså moderera vilken data som skjuts in till Google Analytics genom att förändra standardscriptet. Det man behöver göra mer specifikt är att ändra trackPageview.

Standardscriptet, som alltså bortser från hash-tecknet, ser ut som följer;

_gaq.push([‘_trackPageview’])

Det man då vill göra är att utöka det till:

_gaq.push([‘_trackPageview’,location.pathname + location.search  + location.hash])

När man bara har _gaq.push([‘_trackPageview’]) så innebär det att man mäter pathname och search som default, men för att förtydliga att man även vill ha med hash så behöver man skriva ut hela satsen.

“location.pathname” återger URLen för sidan man är på, “location.search” återger själva “query”-delen av en URL och location.hash återger alltså hash-tecknet och allt därefter. På så sätt kommer vi att kunna få hela URLen att skjutas in till Google Analytics, och vi hittar dem under Content > Pages inne i rapportgränssnittet.

Men ankarlänkar som inte har en ny sidladdning?

Den uppmärksamma och kritiska läsaren undrar nu kanske över hur denna lösningen funkar när det gäller ankartextlänkar. Svaret är  att även de omfattas av scriptändringen men att det krävs en sidladdning med ankartextlänken med i urlen för att de ska komma med in till Google Analytics.

Ankarlänkar är ju länkar som går  till “ankare” någonstans på en sida och då används hash-tecknet för att peka ut ankaret. När någon klickar på en sådan länk kommer därför hashtecknet och det som står därefter komma med i URLen. MEN, det kommer inte att skjutas in till Google Analytics om inte klicket på länken innebär en  sidladdning när man klickar på en sådan länk. Om så är fallet, och man implementerar lösningen ovan,  så ska man vara medveten om att det kommer innebära att URLerna alltså skjuts in med hash-tecknet.

Bollplank, rådgivning, support Google Analytics

Om din organisation vill komma igång mer strukturerat med ert arbete inom webbanalys, vill kontrollera befintlig implementation av Google Analytics eller bara lära er mer om webbstatistik och/eller webbstatistiksystem som Google Analytics hör av dig via kontaktsidan eller kontakta en oberoende konsult inom webbanalys som till exempel Avantime.