Så integrerar du Google Analytics med Google Webmaster Tools

Googles statistikverktyg Google Analytics och Google Webmaster Tools växer samman mer och mer (detta har vi skrivit om tidigare i artikeln Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google). För att integrera de båda verktygen och få upp statistik från  Google Webmaster Tools upp i Google Analytics behöver man göra några knapptryckningar (och givetvis ha de båda verktygen uppsatta).

Om du inte har gjort integrationen mellan Google Analytics och Google Webmaster Tools så ser det ut enligt nedan när man klickar upp en av rapporterna under TRAFFIC SOURCES/Search Engine Optimization.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

För att gå vidare klicka på knappen Set up Webmaster Tools data sharing.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Du får upp en ny dialogruta och här klickar man på länken Edit som öppnar upp i ett nytt fönster.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Om du har flera webbplatser så blir det en lista med webbplatser här. Kryssa i radioknappen bredvid den aktuella domänen (alltomuffe.nu som vi använder i exemplet är en webbplats om Ulf Lundell). Därefter klickar du på knappen Save.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Du behöver göra ett godkännande, klick på knappen OK.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Nu ser man att domänen är vald genom att Enabled profiles delen är ”tänd/har dykt upp”. Nu är man nästan klar. Klicka på Apply och sedan blir rapporterna under TRAFFIC SOURCES/Search Engine Optimization populerade med data.

Search Engine Optimization rapporterna med data från Google Webmaster Tools

Search Engine Optimization rapporterna med data från Google Webmaster Tools