Rekommendationer

Enhanced Link Attribution i Google Analytics – skilj mellan länkar i In-Page Analytics/På din sida analys

In Page Analysis GA

var pluginUrl =
‘//www.google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push([‘_require’, ‘inpage_linkid’, pluginUrl]);

Så ser det ut (se mer nedan hur du implementerar den). De här två raderna kod kan göra analysen av hur besökare navigerar på en sida på din webbplats mycket enklare och bättre om du har flera länkar till samma destinationssida/målsida.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-02-07 kl 15:22

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , ,

Rich snippets berättar mer för sökmotorerna

Knowledge Graph New York

I förra artikeln skrev vi om Googles Knowledge Graph och hur det kan påverka sökresultaten. Förutom att där kunna påverka hur hela din verksamhet framställs, så finns det numera även sätt att kunna påverka hur dina unika sidor presenteras i sökresultaten. Visa användaren mer än bara beskrivning och titel, och ta chansen att äga SERPen i Google med hjälp av så kallade rich snippets.

Läs mer…

4 comments  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-01-29 kl 23:04

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , , ,

Knowledge Graph förnyar Googles sökresultat

Knowledge Graph New York

Har ni märkt det? Har det helt förändrat ert sätt att Googla? Eller har det kanske gått er helt obemärkt förbi?
Det jag pratar om är naturligtvis förstås Googles Knowledge Graph som nu även har kommit till Sverige. Det innebär en ganska stor förändring i Googles sökresultatsida (search engine result page, SERP) när det gäller dess layout och sättet att presentera information och därmed kommer det oundvikligen även påverka hur vi tar till oss information.

Läs mer…

1 comment  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-01-21 kl 11:03

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , ,

Så taggar du dina länkar i nyhetsbrev skickade från epostmarknadsföringsverktyget Apsis

Apsis är ett av de dominerande företagen på marknaden för e-postmarknadsföring i Sverige med sitt nyhetsbrevsverktyg APSIS PRO. I Apsis nyhetsbrevssystem finns det en hel del statistik som till exempel hur många prenumeranter som klickar på länkar och hur många som öppnar brevet (kallas Unika öppningar, tekniskt är detta att man öppnar bilderna i nyhetsbrevet som prenumeranten fått skickat till sin e-postklient).

Exempel på annan statistik i nyhetsbrevsverktyg

  • Antal studsar
  • Antal mottagare som har klickat på en länk i brevet (aktiva prenumeranter)
  • Antal avregistreringar som ett visst utskick orsakat
  • Öppningar av brev i förhållande till tid efter utskick

Det här är såklart bra statistik och den ska man arbeta med som administratör och e-postmarknadsansvarig. Statistiken som finns i Apsis liknar många andra konkurrerande nyhetsbrevsverktyg.

Om man använder nyhetsbreven som “inkastare” till en webbplats eller någon annan form av webbtjänst så måste man dock tagga upp länkarna i nyhetsbrevet med webbstatistikverktygets “taggar” (läs mer om “grundteorin för taggning i artikeln QuickWin: Tagga upp länkar och annonser till webbplatsen). Nedan beskriver vi hur man taggar länkar i APSIS PRO.

Så taggar du länkar i APSIS PRO

Gå in på fliken Konto och Extern statistik. Det finns ett antal webbstatistikverktyg som Apsis byggt in stöd för. Dessa är:

Grundinställningar för taggning av nyhetsbrev i APSIS PRO

Grundinställningar för taggning av nyhetsbrev i APSIS PRO

Man kan även skapa en egen så kallad grupp. I exemplet ovan är den som heter SiteCatalyst skapad extra. Detta är bra eftersom man använder egna kampanjparametrar i Adobe SiteCatalyst.

Observera att man ska klicka i checkboxen Aktiverad och sedan klicka i Spara. Om man inte klickat i denna checkbox så är inte taggningen aktiverad och du kan inte anpassa dina taggar efter varje utskick (se längre ned hur det går till).

 

Aktivera det webbstatistiksystem som du vill använda tillsammans med APSIS PRO

Aktivera det webbstatistiksystem som du vill använda tillsammans med APSIS PRO

I Google Analytics som många andra använder är det ett antal fasta kampanjparametrar (utm_source, utm_medium, utm_content och utm_campaign) som gäller till skillnad från Adobe SiteCatalyst. Apsis har fyllt i några av dem som default (se ovan). Du använder de parametervärden som du vill ha som grundvärden.

Grundtaggning för Adobe SiteCatalyst i APSIS PRO

Grundtaggning för Adobe SiteCatalyst i APSIS PRO

Ovan visas det fält som används i detta exempel och SiteCatalyst. De fält som används ändrar man sedan om man vill i själva e-postutskicket (lämpligen fyller man i någon form av grundvärde ovan och sedan kompletterar man med något som identifierar det specifika utskicket mer).

Förtydliga utskicket/nyhetsbrevet med mer information

Förtydliga utskicket/nyhetsbrevet med mer information

Gå sedan till ditt nyhetsbrev och klicka på fliken Inställningar. En bit ned hittar man Extern statistik och det webbstatistikverktyg som du aktiverat. Här kan du komplettera grundvärdet du fyllt i ovan med något mer specifikt som identifierar just detta nyhetsbrev bland andra i ditt webbstatistikverktyg.

 

 

 

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-01-02 kl 13:06

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , , , ,

t.co – den mystiska referrern!

Du är ansvarig för företagets sociala medier (Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter, Flickr, YouTube etc.) och du gör ett bra jobb. Du har har tagit fram strategier för hur dina insatser ska leda till affärsnytta och är ivrig på att prova på nya plattformar och trender.

När du tar fram statistiken blir du nöjd över hur många kvalitativa besök som dina insatser på Facebook och LinkedIn har gett, men när du tittar på Twitter blir du besviken. Twitter har inte alls genererat lika många besökare som du tänkt dig.

Samtidigt undersöker en webbanalytiker samma referrerlista och förvånas över att en domän som heter “t.co” ofta ligger ganska högt upp bland alla referrers. Vad är det för domän, undrar han?

t.co – en förkortningstjänst från Twitter

exempel t.co-forkortning

t.co är Twitters egna länkförkortningstjänst och olikt exempelvis bit.ly, numera bitly.com, så sker förkortningen automatiskt  vilket många kanske inte vet om och därför inte håller utkik efter. Det som sker automatiskt är att när en användare matar in en hel URL i en tweet, så kommer bara 20 tecken att visas i den när man publicerar. När det gäller exempelvis bitly så får man först mata in hela URLen och sedan generera en förkortad URL som du i nästa steg publicerar på exempelvis Twitter.

t.co

Varför Twitter har en länkförkortningstjänst

Anledningen till att Twitter har en egen länkförkortningstjänst är att man ska kunna dela långa URLer i en tweet utan att minska de 140 tecken du har till ditt förfogande. En annan anledning är att man ska kunna skydda användare genom att man matchar alla landningssidor för URLerna som läggs upp mot kända illvilliga webbplatser som håller på med malware, phishing eller andra skadliga aktiviteter.

En sista anledning är statistik och mätning. Genom att alla länkar går genom t.co så får Twitter också möjlighet att samla data kring hur populär och relevant en tweet är i förhållande till andra. Med andra ord är t.co mer än bara en förkortningstjänst, även om det är så man har valt att profilera den.

Eftersom det är en redirect-tjänst så går en besökare som klickat på en länk i ett twitterflöde själva verket från Twitter.com till t.co till din webbplats, utan att man egentligen märker av steget via t.co (den uppmärksamma besökaren kan dock se t.co-URLen snabbt flimra förbi i adressfältet). Därför kommer all trafik via sådana länkar att ha t.co som referrer, och inte twitter.com.

t.co vs twitter.com som referrer

Det som är speciellt är att ALLA (ja, ALLA) länkar som läggs upp på Twitter numera inbegrips i Twitters så kallade “t.co wrap“. Även om URLen är under 20 tecken och/eller är förkortad genom exempelvis bitly, tinyurl eller goo.gl så kommer alltså besökaren att gå via t.co, och alla besök från länkar i Twitterflöden kommer att ha t.co som referrer. Notera att detta inte är fallet om man använder förkortade URLer på andra webbplatser än Twitter, då kommer domänen som länken ligger på stå som referrer. Det är även så att de länkar som finns i en profile header-bild inte är med i “wrap’en” och kommer att ha twitter.com som referrer. Det är därför vår sociala medie-strateg ovan tyckte att trafiken från twitter.com var så liten.

Tidigare var det svårt att mäta trafik från Twitter då den av webbstatistikverktyg tolkades som direkt trafik. Nu har man däremot möjligheten att genom t.co som referrer analysera hur besökarna från Twitter agerar på din webbplats.

t.co=Twitter, men sen då?

Som webbanalytiker och ansvarig för exempelvis sociala medier vill man naturligtvis ha så noggrann och detaljerad statistik för sina insatser som möjligt för att kunna utröna vad det är som fungerar och inte, och i slutänden var man ska lägga sina resurser. Att endast se vilken domän en besökare kommer från duger helt enkelt inte när det handlar om sociala medier och andra källor där det finns många olika länkar med olika innehåll. Hur kan man då analysera avkastningen för en specifik tweet?

Ett sätt är att genom ditt statistikverktyg gå bortom refererande domän och titta på refererande URL. I och med att t.co skapar en redirect så kan man se den förkortade URLen därifrån i statistiken (t.co/sträng-med-siffror-och-tecken). Denna URL kan man sedan söka efter på Twitter (se bild nedan).

 

Hitta inägg på Twitter

 

Förutom att detta naturligtvis blir onödigt mödosamt så funkar det bara i 7 dagar efter publicering, eftersom Twitter rensar historiken och länken går efter det inte längre att söka på. Ett långt bättre alternativ är förstås att tagga sina länkar.

Tagga, tagga, tagga!

Vi har tidigare här på bloggen diskuterat hur enkelt och värdefullt det är att tagga länkar till din webbplats som ligger på andra domäner än din egen. På så sätt kan du få exakt statistik för hur många som kommit till din site genom att klicka på just den länken, men framför allt kan du med hjälp av detta segmentera trafiken. Det innebär att du kan se hur många sälj, leads, intresseanmälningar, e-tjänster etcetera som en viss länk har genererat.

Det är därför viktigt att alla taggar på en webbplats, exempelvis Twitter, Facebook, Mynewsdesk osv., inte har exakt samma värden. Detta är ett vanligt fel många gör när de först börjar arbeta med taggning (även kallat kampanjtaggning). Är taggarna likadana så kvarstår problemet med att man bara kan utläsa från vilken domän trafiken kommer. Se därför till att alla taggar som skapas är unika. På så sätt kan man alltid kan se vilket specifikt innehåll som genererat vilken mängd och vilken typ av besökare.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-12-19 kl 23:15

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , , , , , ,

Screaming Frog SEO Spider

För oss som håller på med SEO (Search Engine Optimization) är det  en bra utgångspunkt, och en viktig del utav arbetet, att kontrollera hur man har fyllt i title, meta description, alt-texter och andra grundläggande optimeringspunkter. Detta är viktigt oavsett om det är din site, din kunds eller en konkurrents, och du vill att det ska gå snabbt. Då SEO inte längre är något nytt fenomen för de flesta av oss så finns det självklart lösningar för ta reda på det här. Problemet med de allra flesta utav de tjänster och verktyg som finns är att de är 1) betaltjänster eller 2) tidskrävande.

Screaming Frog är ett brittiskt företag som sysslar med sökmotoroptimering, som när de insåg att det inte finns något verktyg för deras behov helt enkelt byggde ett eget och erbjuder det gratis. Det finns säkert fler verktyg som deras SEO Spider, men vi tänkte lyfta fram det som ett alternativ då det snabbt blivit ett av våra favoritverktyg.

 

Snabb kontroll, när du vill

Screaming Frog SEO Spider’s främsta USP är att det är snabbt och “on demand”! Det är otroligt frustrerande när du snabbt vill få en överblick över hur väl en webbplats är optimerad eller om du har redan har fått en översikt och har genomfört korrigeringar och tvingas vänta flera dagar på att webbplatsen ska crawlas innan du kan får reda på resultatet. Alternativet är ju att gå igenom alla sidor manuellt, en i taget med hjälp av ett plug-in, något som inte är aktuellt när det kommer till större förändringar. SEO Spider börjar crawla direkt och du får resultatet redan efter någon minut, medan andra verktyg crawlar en gång i veckan eller har andra begränsningar.

Verktyget erbjuder en uppsjö av SEO-data, men de största punkterna är

  • Errors – Client & server errors (No responses, 4XX, 5XX)
  • Redirects – (3XX, permanent or temporary)
  • External Links – Alla externa länkar
  • Page Title – Missing, duplicate, över 70 tecken, samma som h1, multipla
  • Meta Description – Missing, duplicate, över 156 tecken, multipla
  • H1 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • H2 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • Inlinks – Alla sidor som länkar till en URI
  • Outlinks – Ala sidor en URI länkar till
  • Anchor Text – All länk text och Alt text från bilder med länkar
  • Images – Alla bilder för en specifik sida samt Alt text. Visar även bilder över 100kb, missing alt text, alt text över 100 tecken.

 

Begränsningar

Som med de allra flesta verktyg finns det en gratisversion och en betalversion. I betalversionen får man naturligtvis tillgång till mer data, möjlighet att spara crawls, få tillgång till support med mera, men den största begränsningen med gratisversionen är egentligen att den bara crawlar igenom 500 URI’er. Naturligtvis består många webbplatser av fler sidor än så och därför kan det ändå finnas behov för ytterligare verktyg, även om du naturligtvis kan styra vilken del av din webbplats som ska crawlas genom att ange URLer med kataloger eller subdomäner.

Screaming Frog SEO Spider är på inget sätt ett ultimat SEO-verktyg, men det är otroligt bra för att snabbt ge dig en inblick i hur väl en webbplats är sökmotoroptimerad och väl värt att testa.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-12-13 kl 18:40

Kategorier: Allmänt, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , ,

Optimera din webbplats med hjälp av Bing Webmaster Tools

Det är mycket fokus på Googles sökmotor här på bloggen, och vem kan egentligen klandra oss? Googles sökmotor har en förkrossande stor marknadsandel  när det kommer till sök, och givetvis är det där företag helst vill synas. Vid det här laget borde alla webbplatsansvariga använda sig av Google Webmaster Tools (verktyg för webbansvariga på svenska). Det är ett enkelt och användbart gratisverktyg som används för att optimera sin site och se hur den uppfattas/indexeras av Google.

Under senare tid så har behovet av att verkligen använda Google Webmaster Tools (ofta förkortat GWT) ökat ytterligare eftersom Google skickar meddelanden till administratörerna av verktyget om man skulle ha brutit mot några av Googles regler eller andra viktiga händelser.

Men även om Google är den sökmotor som används mest så är det alltid givande att få en “second opinion”. Microsofts sökmotor Bing och egna Bing Webmaster Tools (BWT) gäller naturligtvis bara hur en site indexeras och syns i Bings sökmotor, men de har nyligen förnyat och förbättrat sitt eget verktyg och det kan åtminstone fungera som ett bra (och gratis) komplement.

Dessutom finns det funktioner som inte finns i GWT som åtminstone kan förbättra din synlighet i Bing och väcka uppmärksamhet kring frågor som även gäller Google (men som GWT kanske inte reagerar på). Bings verktyg har precis samma syfte som det kanske mer kända Google Webmaster Tools – att förbättra webbplatsen och slutligen generera fler besök, och vem är inte intresserad av det?

 

Bing Webmaster Tools- vad får man?

I verktyget finns en hel del användbara funktioner och rapporter för webbansvariga att bekanta sig med, men detta inlägg kommer att gå igenom innehållet lite övergripande för att ger dig en inblick i vad som finns att tillgå.

Efter att ha valt site (om du har flera) i Bing Webmaster Tools så kommer du först till en Dashboard med övergripande statistik. En sak som sticker ut, och som inte finns i GWT (med undantag för Trafik > sökfrågor) är att man har möjlighet att ställa in tidsramen, vilket gör att man kan gå bakåt i tiden och jämföra. Denna möjlighet finns på de allra flesta rapporter och gör det naturligtvis lättare att följa utvecklingen över tid och utvärdera dina optimeringsinsatser, något som GWT alltså saknar. I BWT kan man i dagsläget gå tillbaka sex månader.

 

Bing Webmaster Tools Dashboards

 

Configure My Site

Under Configure My Site hittar du inställningar för de tillagda webbplatserna och hur de ska indexeras. Verifiera ägandeskap för en site, lägg till användare och Sitemaps. Du kan lägga till/ta bort specifika URLer och du kan även be bingbot:en (Bings sökrobot) att bortse från hela parametrar i URLen. Detta är förstås väldigt användbart om man har problem med parametrar som skapar flera versioner av vad som egentligen är samma sida, vilket ger problem med Duplicate Content och delad PageRank.

Nyligen lades det även till ett Disavow Tool för att ta bort oönskade länkar till siten (läs mer i artikeln Disavow Links – Bli kvitt negativa länkar om Googles motsvarighet).

Men det riktigt intressanta finns under Reports & Data och Diagnostics & Tools.

Reports & Data

Reports & Data erbjuder många godbitar den som är intresserad av SEO.

  • Page Traffic – få ingående data för de mest besökta sidorna. Du kan se statistiken för hur ofta en sida syns på Bing och hur ofta de klickas på. Du kan även se vilka sökord det är som har genererat trafik för en specifik sida.
  • Index Explorer – Ger en enkel överblick över hur webbplatsen är indexerad genom en översiktlig mappstruktur.
  • Search Keywords  – Identifiera dina bästa sökord! Se vilka sökord som leder till besök, hur ofta du syns när någon söker på ett visst ord, och hur många som då klickar sig till din site. Du kan även se vilka sidor på din site de leder in till. Det bästa av allt? Not provided/Keyword unavailable finns inte med! Alla sökord syns.
  • SEO Reports- Här listas vad Bing Webmaster Tools anser vara problematisk på din webbplats  i fråga om sökmotoroptimering och en gradering av dessa problemen. Få rätt på saknade descriptions, för långa titles och se till att din site är optimerad efter bästa SEO praxis.
Bing SEO reports
  • Inbound links – Se alla länkar till din site och till specifika sidor. Kom ihåg, du kan själv bestämma för vilken tid du vill se statistiken. Se vilken URL länken ligger på och vilken ankartext den har.
  • Crawl information- Se problem med 30x, 4xx, 5xx, robots etc. som Bingbot:en upptäckt när den crawlat din site.

 

Diagnostics and Tools

Förbättra hur din webbplats ser ut och fungerar genom Bings verktyg och funktioner.

  • SEO Analyzer – Det här verktyget är ganska coolt. Lägg in en av dina URLer och Bing scannar av sidan och berättar direkt vilka eventuella SEO-problem som finns. Som grädde på moset får man se var på sidan felet ligger, både på den sidan som besökaren ser men även i själva koden! Klicka på ett problem till vänster och välj Page Source så är problemet markerat åt dig. Detta är ju väldigt användbart om man exempelvis vill kontrollera en ny sida. Dessutom kommer du direkt till SEO Analyzer om du klickar på ett problem och sedan på en sida i SEO Reports (där ju SEO-problem för hela domänen är samlade).
Bing SEO Analyzer kod
  • Markup Validator – Säger till om man missat ett kommatecken eller ifall din syntax ser konstig ut.
  • Fetch as Bingbot – Skriv in en URL så får du helt enkelt se hur Bingbot läser din kod. Du får dock fortfarande tolka koden själv, du får inga felmeddelanden om att något ser konstigt ut.
  • Keyword Research – Fungerar egentligen precis som Google Keyword Tool, frånsett att det naturligtvis gäller sökningar och trafik på Bing.
  • Link Explorer – Det här är också väldigt bra och användbart, inte minst ur SEO-synpunkt. Lägg till en domän eller specifik URL och se vilka länkar som leder dit. Du kan också filtrera och anpassa för att se hur många länkar som går mellan  site A och B, du behöver inte ens äga en av dem! Du kan ställa in om statistiken ska vara på URL eller domännivå. Det här är alltså ett otroligt bra benchmarkingverktyg och jämför vilka länkar dina konkurrenter har som inte du har och vice versa. Det ska dock tilläggas att detta är en Beta-version och det är oklart hur många resultat som visas och hur man väljer ut dem.

Slutligen bör det även tilläggas att vill man hämta ut datan från rapporterna till ett annat system finns det även möjlighet att leka runt med Bing Webmaster API för den som är intresserad.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-11-08 kl 17:05

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

Disavow Links – Bli kvitt negativa länkar

För ett par veckor sedan så lanserade Google ett nytt verktyg till sin verktygssamling: Disavow Links. Verktyget bakas in i Google Webmaster Tools och man kan se hur det ser ut hos Google Webmaster Tools.

Syftet med verktyget är att erbjuda dig som webmaster eller SEO-insatt en möjlighet att anmäla och få bort “unnatural links” som leder till din webbplats. Med unnatural links menas oetiska externa länkar som anses ha negativ påverkan på din webbplats rykte på ett eller annat sätt. I denna kategori räknas spamlänkar, köpta länkar från länkfarmar eller överflödiga länkar som totalt saknar relevans. Vill du läsa mer om dessa tveksamma länkmetoder, som kallas link schemes, så listas de i en artikel från Google.

Disavow Links riktas främst mot dig som har blivit kontaktad av Google i samband med att de märkt att oetiska länkar leder till din sajt.  Verktyget lämpar sig alltså till dig som råkat ut för den här typen av länkar eller till dig som tidigare använt dig av tveksamma länkmetoder och som nu ångrat dig och vill bli av med dessa.

Det är idag vanligt att företag använder sig, medvetet eller omedvetet, av tveksamma länkstrategier i försök att “boosta” sin egen PageRank och skaffa sig en starkare och mer populär domän. Dessa metoder jagas idag flitigt av Google och klassas ofta som grey hat seo.

Oavsett hur du har fått dessa länkar till din sajt så finns det nu alltså ett sätt bli av med dem. Observera att de inte försvinner för att du skickar in en förfrågan via verktyget. Det är i slutändan Google som avgör om länkarna är tillräckligt skadliga för att tas bort eller inte.

Google är extremt noga med att poängtera att detta verktyg inte är till för merparten. Snarare tvärtom. Innan du använder dig av Disavow Links så rekommenderar Google dig att vara extra säker på att länkarna man anmäler verkligen är skadliga för din webbplats. Det blir troligtvis snudd på omöjligt att få tillbaka dem när de väl tagits bort.

Kolla gärna in videon nedan där Matt Cutts, Googles SEO-guru, berättar om Disavow Links. Lägg märke till hur noga han poängterar att detta verktyg inte ska missbrukas och att det endast är till för vissa.

Hur flitigt verktyget kommer att användas av Googles kunder återstår att se. Många som uttryckt sin åsikt menar att det borde vara Google som ska hålla koll på dessa länkar istället för att webmasters och SEO-folk själva ska behöva göra det. Andra menar att verktyget fyller ett behov men att det borde ha kommit för länge sedan.

Lämna gärna en kommentar om du har en egen åsikt om Disavow Links!

 

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-10-29 kl 16:43

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , ,

Tagga dina QR-koder och mät effekten av dina off-line annonser

QR-koder är för de allra flesta inget nytt fenomen vid det här laget. Få höjer på ögonbrynen då vi ser det varje dag i annonser och affischer, i bussar, tunnelbanor, spårvagnar, tåg och i tryckt media. Men faktum är att det kan vara ett effektivt sätt att driva trafik till din webbplats genom att få en intressent att gå från en analog kanal till er digitala kanal på ett snabbt och enkelt sätt.

Vi här på webbstatistiksystem.se tror även att många tror att QR-koder är krångligare än vad det är, så detta inlägg kommer därför beskriva hur enkelt det är att skapa och använda QR-koder till dina kampanjer.

En QR-kod är egentligen en form av streckkod, precis som UPC-koden på dina matvaror eller ISBN-koden på dina böcker, och är alltså ett sätt att göra data åtkomlig genom scanning. Scanna gör man sedan genom att använda en av alla de QR-appar som finns till telefoner för alla plattformar. Man kan välja att scanna direkt eller att först ta en bild som man scannar senare (exempelvis om man inte har någon internetåtkomst för tillfället).

Det är enkelt att skapa en kod och det behöver inte kosta någonting alls. Det är faktiskt så att det finns gott om gratistjänster på nätet som hjälper dig att skapa en QR-kod som det är fritt fram att använda som du vill.

Var man kan skapa en egen QR-kod?

Nedanstående är några av de många exempel på siter som erbjuder QR-koder gratis.

Både Bitly och Google erbjuder alltså möjligheter att skapa QR-koder i sina URL-förkortningar. Allt man behöver göra är alltså att lägga till .qr på den förkortade URLen.

Man kan även gå steget längre och skaffa en så kallad “custom code”, en skräddarsydd kod som kan innehålla färg, bilder eller annan design och ändå fungera väl. Ett roligare alternativ, men som oftast innebär en kostnad.

QR-koden är ofta en länk

Idag används de flesta QR-koder precis som en länk, och går till en viss sida på nätet. Självklart är detta otroligt effektivt och ett sätt att kunna erbjuda den intresserade mer än vad man kan på en plakat, skyltar eller liknande. Filmbolag kan dirigera intresserade tunnelbaneåkare från en affisch direkt till trailern för en film, klädbutiker kan skicka en förbipasserande till produkt- eller köpsidor, välgörenhetsorganisationer kan underlätta att donera genom att skicka läsarna från en annons i DN direkt till en donationsflödet o.s.v.

Som med allt som är digitalt så kan även QR-koder mätas. Det är bara att lägga med kampanjtaggarna i urlen som man ska hamna på så kan du mäta effekten av i alla fall QR-delen av den off-line annons. I kampanjtaggarna kan du identifiera annonsen så “hårt” du önskar. Tidigare har det varit ganska omständigt att mäta effekt av off-line annonser – med QR-koder är det mycket enklare.

Inte bara URLer i QR-koder

Men URLer är inte den enda datan man kan skicka. Du kan även använda det för att skapa ett rent textmeddelande, sms, ringa eller som ett så kallat vCard. vCards är elektroniska visitkort med namn, nummer, adress, mail etcetera som kan överföras digitalt. Att ha det som QR-kod innebär att den som scannar av din kod automatiskt får kontaktuppgifterna ifyllda och klara för att spara som en kontakt i sin telefon. Detta kan alltså vara ett effektivt sätt att sprida dina uppgifter när du nätverkar på möten, seminarier, konferenser och andra sammanträden. Det har blivit populärt att använda denna kod på det fysiska visitkortet för att göra det ännu lättare för den du möter att lägga till dig bland sina kontakter.

Att tänka på

Det är alltså effektivt att använda QR-koder när man vill erbjuda mer än vad ett icke-digitalt medium, såsom trycksaker, kan erbjuda och för att fånga in dem som är intresserade och vill veta mer. Man bör dock ha i åtanke att alla förstås inte har en sådan app och att de som har den kanske ändå inte använder den. Därför bör man inte låta koden stå helt ensam i en marknadsföringskampanj, utan den bör fungera som ett komplement. Se det som en bonus ifall någon vill veta mer och är tillräckligt intresserad för att scanna och gå vidare.

Se till att landningssidan faktiskt motsvarar eventuella förväntningar som användaren kan ha så att besöket inte resulterar i en omedelbar bounce. Var även tydlig med vad en användare kan vänta sig när denne scannar koden, då man kanske annars avstår av rädsla för att komma till en sida med tvivelaktigt innehåll.

Med detta sagt är QR-koder billigt, enkelt och nyttigt, och kan potentiellt ge dig fler besökare och större intäkter så det är definitivt värt att experimentera med.

Till sist får man naturligtvis inte glömma att tagga eventuella länkar så att man kan se hur många som kommer från QR-koderna och vad de gör på din sida. På så sätt kan man analysera och se ifall QR-koder faktiskt är något för dig.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-10-24 kl 15:14

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , ,

QuickWin: Tagga upp länkar och annonser till webbplatsen

Det är numera standard att i de flesta webbstatistikverktyg kunna se vilken domän besökare till din webbplats kommer ifrån. Men när du själv skapar kampanjer och lägger upp länkar i nyhetsbrev, på Facebook, Twitter, annonser eller på andra platser utanför din egen site är det väldigt bra att få lite mer detaljerad kunskap om dessa länkar.

Visst, du kan se hur många besökare som kommit från till exempel Facebook under en viss period och på så sätt få ett hum om hur det gått för dina kommunikationsinsatser där. Men hade det inte varit mycket bättre att se statistiken för varje enskild länk du lagt upp och/eller har möjlighet att skilja ut dina länkar som du lagt upp själv kontra alla länkar som alla andra skapat upp? På så sätt kan du se vilka kanaler som funkar bra och vilket innehåll dina följare på exempelvis Facebook tycker om och vill veta mer om, men också vad de inte tycker om. På så sätt får du bättre kunskap om målgruppen och kan anpassa ditt budskap därefter.

Genom att tagga dina länkar kan du enkelt få den här informationen, och det är lättare än vad man tror.

Vad är en tagg?

En tagg är, rent praktiskt, en snutt som man förlänger en URL med. Denna innehåller en eller flera variabler med värden som du väljer, och när någon klickar på en URL till din site med en sådan snutt så känner koden för ditt webbstatistiksystem av det och skickar in datan.

Istället för att bara kunna se hur många besökare kommer från exempelvis Twitter kan du nu se att 128 personer klickade från länken du lade upp på Twitter i förrgår som handlade om er nya produkt. Du kan (och bör!) nu även ta detta steget längre och jämföra besökarna från en viss domän och en viss länk mot konverteringar och beteende på sidan för att se hur och var du ska fördela dina resurser för att få bäst Return on Investment (ROI).

Tagga länkar för SiteCatalyst.

Att tagga länkar för SiteCatalyst är enkelt. Det svåra är egentligen bara att komma igång. När du vet vilken URL du vill länka så lägger du bara till ?cmpe= (eller någon annan parameter som ni har bestämt ska användas (detta är en inställning i SiteCatalyst)) och efter likhetstecknet så lägger du till den informationen du känner är nödvändig för att identifiera länken. Det kan exempelvis se ut såhär:

www.dindomän.se/exempelsida/?cmpe=nyhetsbrev-29aug-ProduktX_lanseras

och då kommer “nyhetsbrev-29aug-ProduktX_lanseras” att synas under Campaign Tracking i SiteCatalyst.

Exempel på en Tracking Code-rapport i SiteCatalyst.

 

I SiteCatalyst finns även möjlighet att använda sig av andra metoder för kampanjtaggning där man kan tanka upp kompletterande information via tex Excel till olika kampantaggars parametervärden. Ett “hemligt” parametervärde tex “”xyz123” kan “förses med mer data som till exempel kampanjnamn, storlek, format, term, ansvarig chef/avdelning, källa, artikelnr, kampannr etc. Här finns i princip inga begränsningar i hur mycket extra data man vill ladda upp till SiteCatalyst.

Den ovanstående taggningsmetoden är dock enkel att komma igång med och räcker för de allra flesta. Här krävs inga uppladdningar med mer information utan det är bara att gå in i rapporten och påbörja uppföljning/optimering.

Som du förstår är det viktigt att ha en struktur för hur du och eventuella medarbetare bygger upp dessa taggar så att det ser någorlunda lika ut i rapporten och man slipper detektivarbete för att lista ut vilken länk som är vilken. Att använda en “prefix-struktur” gör det enkelt att filtrera fram alla kampanjer av en viss typ.

Tagga länkar för Google Analytics

Att tagga för Google Analytics innehåller några fler steg, men är nästan lika lätt. Ta länken du vill tagga och surfa till Googles URL Builder. Här finns det ett fördefinierat formulär du kan använda för att bygga din taggningsstruktur och få ut så mycket data som möjligt. Efter att du matat in den URL du vill länka till kan du välja mellan att fylla i följande variabler:

  • Campaign Source (obligatorisk). Här ska du fylla i det som ska stå som källa, alltså domänen du planerar att lägga länken på.
  • Campaign medium (obligatorisk). Detta fyller du i ifall du vill ange vilket medium det gäller, t.ex. email, cpc, banner etc. Obs, använd inte cpc i tex Facebook annonser eftersom Google Analytics då fångar upp detta som sökordstrafik och detta kommer in i dessa rapporter
  • Campaign Term. Används vid betald trafik för att veta vilket sökord som gäller för en annons.
  • Campaign Content. Används vid betald trafik för att särskilja olika annonser med länkar till samma URL.
  • Campaign Name (obligatorisk). Detta använder du får att namnge en kampanj, nyhetsbrev eller vad det nu är. I exemplet ovan skulle det alltså vara “ProduktX lanseras”

Google URL Builder

I Google Analytics kommer datan in under Campaign-rapporten (Traffic Sources>Sources>Campaigns). Där kan du enkelt ändra och filtrera på de olika parametrarna Campaign, Source, Medium, etc. och få detaljerad statistik för hur användarna från de olika länkarna beter sig.
Campaigns i Google Analytics

Har man för vana att använda förkortningstjänster såsom bit.ly så går det fortfarande bra att använda taggning. Skapa bara en taggad URL först, med URL Builder eller cmpe,  och förkorta denna sedan.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-10-08 kl 11:18

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , ,

« Previous PageNext Page »