Realtidsdata snart i Google Analytics + ny menystruktur

Webbstatistikprogrammet Google Analytics från Google

Google har successivt förbättrat hur snabbt data blir tillgängligt i sitt statistikverktyg Google Analytics. För inte så länge sedan var det ofta 24-30 timmars fördröjning, men i många rapporter har detta sänkts rejält under årens lopp (några timmars fördröjning som bäst).

Från Googles håll har man sagt vid flera tillfällen att man arbetar vidare för att korta tiden tills den insamlade datan dyker upp i rapporterna. Nu tar man alltså ytterligare ett steg och snart kommer Google att lansera realtidsdata (Real-Time) i vissa rapporter (vissa användare har redan fått tillgång till den nya funktionaliteten).

Adobes statistikverktyg SiteCatalyst har länge haft realtidsdata (när man säger realtidsdata i webbstatistikvärlden så menar man egentligen några minuters fördröjning). I Adobes senaste version av SiteCatalyst (15) försämrades detta till att bli 60-120 minuter.

Vid lanseringen av SiteCatalyst 15 så sa Adobe att man skulle arbeta vidare för att återigen kunna erbjuda realtidsdata. Nu ser det ut som om Google hann före med lansering av realtidsdata (mer om SiteCatalyst och förändringar sedan version 15 finns här: De här funktionerna/rapporterna försvinner (tillfälligt) i SiteCatalyst 15).

Var kan man se Real-Time rapporterna?

De nya realtidsrapporterna finns bara i den nya versionen av Google Analytics. De ska dyka upp under den nya ”Home” menyalternativet som enligt plan ska lanseras denna vecka (se mer nedan).

Ny menystruktur i Google Analytics

I mars kom den nya versionen av Google Analytics. Sedan dess har Google samlat på sig en hel del feedback som nu leder fram till en ny menystruktur. För svenska användare är nog inte placeringen av alla rapporter det största problemet utan de ibland skrattretande översättningar som man gör av vissa begrepp/rapporter. Vi får se om det blir bättre denna gång…

Nu har Googles användbarhetsexperter i alla fall tänkt till och huvudnavigeringen förändras till Home, Standard Reporting, and Custom Reporting (från Dashboards, My Site, My Conversions, Custom Reports).

  • Under Home ligger realtidsdatarapporterna. Här ligger även dashboards/instrumentpaneler och alert/varningsfunktionaliteten.
  • Under Standard Reporting finns de vanliga rapporterna som man även når via den vänsterställda menyn. Detta förändras inte. Här ligger alla rapporterna under Visitors, Advertising, Traffic Sources, Content och Conversions som tidigare. Man har även byggt in en ny funktion så att man kan söka efter en specifik rapport (detta finns till exempel även i SiteCatalyst, så där bockar man av ytterligare en sak som skiljt de båda statistikverktygen).
  • Under Custom Reporting ligger funktionaliteten för att skapa egna rapporter.

Läs mer