QuickWins

Så mäter du # tecknet i Google Analytics

Brädgård, octothorpe, pound sign, nummertecken eller hash. Kärt barn har många namn sägs det, men frågan är om #-tecknet är så himla kärt. I alla fall inte om du frågar en webbredaktör som använder ett webbstatistiksystem som använder webbadressen/urlen som en nyckelfaktor i det som samlas in. Google Analytics är ett exempel statistikverktyg som mer eller mindre är beroende av urlen.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-03-25 kl 20:09

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

Enhanced Link Attribution i Google Analytics – skilj mellan länkar i In-Page Analytics/På din sida analys

In Page Analysis GA

var pluginUrl =
‘//www.google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push([‘_require’, ‘inpage_linkid’, pluginUrl]);

Så ser det ut (se mer nedan hur du implementerar den). De här två raderna kod kan göra analysen av hur besökare navigerar på en sida på din webbplats mycket enklare och bättre om du har flera länkar till samma destinationssida/målsida.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-02-07 kl 15:22

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , ,

Rich snippets berättar mer för sökmotorerna

Knowledge Graph New York

I förra artikeln skrev vi om Googles Knowledge Graph och hur det kan påverka sökresultaten. Förutom att där kunna påverka hur hela din verksamhet framställs, så finns det numera även sätt att kunna påverka hur dina unika sidor presenteras i sökresultaten. Visa användaren mer än bara beskrivning och titel, och ta chansen att äga SERPen i Google med hjälp av så kallade rich snippets.

Läs mer…

4 comments  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-01-29 kl 23:04

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , , ,

Screaming Frog SEO Spider

För oss som håller på med SEO (Search Engine Optimization) är det  en bra utgångspunkt, och en viktig del utav arbetet, att kontrollera hur man har fyllt i title, meta description, alt-texter och andra grundläggande optimeringspunkter. Detta är viktigt oavsett om det är din site, din kunds eller en konkurrents, och du vill att det ska gå snabbt. Då SEO inte längre är något nytt fenomen för de flesta av oss så finns det självklart lösningar för ta reda på det här. Problemet med de allra flesta utav de tjänster och verktyg som finns är att de är 1) betaltjänster eller 2) tidskrävande.

Screaming Frog är ett brittiskt företag som sysslar med sökmotoroptimering, som när de insåg att det inte finns något verktyg för deras behov helt enkelt byggde ett eget och erbjuder det gratis. Det finns säkert fler verktyg som deras SEO Spider, men vi tänkte lyfta fram det som ett alternativ då det snabbt blivit ett av våra favoritverktyg.

 

Snabb kontroll, när du vill

Screaming Frog SEO Spider’s främsta USP är att det är snabbt och “on demand”! Det är otroligt frustrerande när du snabbt vill få en överblick över hur väl en webbplats är optimerad eller om du har redan har fått en översikt och har genomfört korrigeringar och tvingas vänta flera dagar på att webbplatsen ska crawlas innan du kan får reda på resultatet. Alternativet är ju att gå igenom alla sidor manuellt, en i taget med hjälp av ett plug-in, något som inte är aktuellt när det kommer till större förändringar. SEO Spider börjar crawla direkt och du får resultatet redan efter någon minut, medan andra verktyg crawlar en gång i veckan eller har andra begränsningar.

Verktyget erbjuder en uppsjö av SEO-data, men de största punkterna är

  • Errors – Client & server errors (No responses, 4XX, 5XX)
  • Redirects – (3XX, permanent or temporary)
  • External Links – Alla externa länkar
  • Page Title – Missing, duplicate, över 70 tecken, samma som h1, multipla
  • Meta Description – Missing, duplicate, över 156 tecken, multipla
  • H1 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • H2 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • Inlinks – Alla sidor som länkar till en URI
  • Outlinks – Ala sidor en URI länkar till
  • Anchor Text – All länk text och Alt text från bilder med länkar
  • Images – Alla bilder för en specifik sida samt Alt text. Visar även bilder över 100kb, missing alt text, alt text över 100 tecken.

 

Begränsningar

Som med de allra flesta verktyg finns det en gratisversion och en betalversion. I betalversionen får man naturligtvis tillgång till mer data, möjlighet att spara crawls, få tillgång till support med mera, men den största begränsningen med gratisversionen är egentligen att den bara crawlar igenom 500 URI’er. Naturligtvis består många webbplatser av fler sidor än så och därför kan det ändå finnas behov för ytterligare verktyg, även om du naturligtvis kan styra vilken del av din webbplats som ska crawlas genom att ange URLer med kataloger eller subdomäner.

Screaming Frog SEO Spider är på inget sätt ett ultimat SEO-verktyg, men det är otroligt bra för att snabbt ge dig en inblick i hur väl en webbplats är sökmotoroptimerad och väl värt att testa.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-12-13 kl 18:40

Kategorier: Allmänt, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , ,

QuickWin: Tagga upp länkar och annonser till webbplatsen

Det är numera standard att i de flesta webbstatistikverktyg kunna se vilken domän besökare till din webbplats kommer ifrån. Men när du själv skapar kampanjer och lägger upp länkar i nyhetsbrev, på Facebook, Twitter, annonser eller på andra platser utanför din egen site är det väldigt bra att få lite mer detaljerad kunskap om dessa länkar.

Visst, du kan se hur många besökare som kommit från till exempel Facebook under en viss period och på så sätt få ett hum om hur det gått för dina kommunikationsinsatser där. Men hade det inte varit mycket bättre att se statistiken för varje enskild länk du lagt upp och/eller har möjlighet att skilja ut dina länkar som du lagt upp själv kontra alla länkar som alla andra skapat upp? På så sätt kan du se vilka kanaler som funkar bra och vilket innehåll dina följare på exempelvis Facebook tycker om och vill veta mer om, men också vad de inte tycker om. På så sätt får du bättre kunskap om målgruppen och kan anpassa ditt budskap därefter.

Genom att tagga dina länkar kan du enkelt få den här informationen, och det är lättare än vad man tror.

Vad är en tagg?

En tagg är, rent praktiskt, en snutt som man förlänger en URL med. Denna innehåller en eller flera variabler med värden som du väljer, och när någon klickar på en URL till din site med en sådan snutt så känner koden för ditt webbstatistiksystem av det och skickar in datan.

Istället för att bara kunna se hur många besökare kommer från exempelvis Twitter kan du nu se att 128 personer klickade från länken du lade upp på Twitter i förrgår som handlade om er nya produkt. Du kan (och bör!) nu även ta detta steget längre och jämföra besökarna från en viss domän och en viss länk mot konverteringar och beteende på sidan för att se hur och var du ska fördela dina resurser för att få bäst Return on Investment (ROI).

Tagga länkar för SiteCatalyst.

Att tagga länkar för SiteCatalyst är enkelt. Det svåra är egentligen bara att komma igång. När du vet vilken URL du vill länka så lägger du bara till ?cmpe= (eller någon annan parameter som ni har bestämt ska användas (detta är en inställning i SiteCatalyst)) och efter likhetstecknet så lägger du till den informationen du känner är nödvändig för att identifiera länken. Det kan exempelvis se ut såhär:

www.dindomän.se/exempelsida/?cmpe=nyhetsbrev-29aug-ProduktX_lanseras

och då kommer “nyhetsbrev-29aug-ProduktX_lanseras” att synas under Campaign Tracking i SiteCatalyst.

Exempel på en Tracking Code-rapport i SiteCatalyst.

 

I SiteCatalyst finns även möjlighet att använda sig av andra metoder för kampanjtaggning där man kan tanka upp kompletterande information via tex Excel till olika kampantaggars parametervärden. Ett “hemligt” parametervärde tex “”xyz123” kan “förses med mer data som till exempel kampanjnamn, storlek, format, term, ansvarig chef/avdelning, källa, artikelnr, kampannr etc. Här finns i princip inga begränsningar i hur mycket extra data man vill ladda upp till SiteCatalyst.

Den ovanstående taggningsmetoden är dock enkel att komma igång med och räcker för de allra flesta. Här krävs inga uppladdningar med mer information utan det är bara att gå in i rapporten och påbörja uppföljning/optimering.

Som du förstår är det viktigt att ha en struktur för hur du och eventuella medarbetare bygger upp dessa taggar så att det ser någorlunda lika ut i rapporten och man slipper detektivarbete för att lista ut vilken länk som är vilken. Att använda en “prefix-struktur” gör det enkelt att filtrera fram alla kampanjer av en viss typ.

Tagga länkar för Google Analytics

Att tagga för Google Analytics innehåller några fler steg, men är nästan lika lätt. Ta länken du vill tagga och surfa till Googles URL Builder. Här finns det ett fördefinierat formulär du kan använda för att bygga din taggningsstruktur och få ut så mycket data som möjligt. Efter att du matat in den URL du vill länka till kan du välja mellan att fylla i följande variabler:

  • Campaign Source (obligatorisk). Här ska du fylla i det som ska stå som källa, alltså domänen du planerar att lägga länken på.
  • Campaign medium (obligatorisk). Detta fyller du i ifall du vill ange vilket medium det gäller, t.ex. email, cpc, banner etc. Obs, använd inte cpc i tex Facebook annonser eftersom Google Analytics då fångar upp detta som sökordstrafik och detta kommer in i dessa rapporter
  • Campaign Term. Används vid betald trafik för att veta vilket sökord som gäller för en annons.
  • Campaign Content. Används vid betald trafik för att särskilja olika annonser med länkar till samma URL.
  • Campaign Name (obligatorisk). Detta använder du får att namnge en kampanj, nyhetsbrev eller vad det nu är. I exemplet ovan skulle det alltså vara “ProduktX lanseras”

Google URL Builder

I Google Analytics kommer datan in under Campaign-rapporten (Traffic Sources>Sources>Campaigns). Där kan du enkelt ändra och filtrera på de olika parametrarna Campaign, Source, Medium, etc. och få detaljerad statistik för hur användarna från de olika länkarna beter sig.
Campaigns i Google Analytics

Har man för vana att använda förkortningstjänster såsom bit.ly så går det fortfarande bra att använda taggning. Skapa bara en taggad URL först, med URL Builder eller cmpe,  och förkorta denna sedan.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-10-08 kl 11:18

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , ,

Hur mycket av din webbplats ser besökaren?

Utvecklingen går som bekant framåt och nya teknologier gör det möjligt för användare att besöka en webbplats på flera olika plattformar som var och en har olika förutsättningar. Om du är ansvarig för en webbplats har du därför säkert undrat – hur mycket ser egentligen besökaren? Faktum är att det finns enkla sätt att ta reda på detta i dina statistikverktyg.

Adobe och deras SiteCatalyst har löst problemet genom att visa olika statistik för  besökarnas webbläsare. Detta avsnitt finns under Visitor Profile –> Technology och är en bra funktion som funnits de senaste fem åren (minst). Man kan bland annat se typ av webbläsare, om cookies är aktiverat, skärmens upplösning och färgdjup. Men om man vill se hur mycket besökaren faktiskt ser så finns det två rapporter, en för webbläsarens höjd och en för webbläsarens bredd, att tillgå.

Här har man delat in storlekarna i olika intervaller och man kan se vilka som är vanligast. Klickar man sedan på förstoringsglaset till vänster om varje mått så öppnas ett nytt fönster som är precis så stort som det angivna måttet, och man kan på så sätt få en snabb och enkel överblick över vad som ryms i användarnas fönster när de besöker din webbplats. Nackdelen är att man måste leta på två olika ställen, då man troligtvis är intresserad av att veta både höjd och bredd.

 

 

Google Analytics har en något mer pedagogisk lösning där man gått steget längre och visar visuellt hur mycket av en sida som är “above the fold”, det vill säga det man ser utan att scrolla ner.

Denna rapport heter In-Page Analytics och finns under Content. Som man ser på bilden nedan får man snabbt en överblick över vad som ryms i den genomsnittliga användarens webbläsarfönster. Det som inte är rödmarkerat är det som besökaren ser utan att scrolla. Med hjälp av knappen ovanför webbplatsen som automatiskt dyker upp i Google Analytics kan man ställa in känsligheten för det rödmarkerade området som anger vad som inte syns.

På bilden nedan är det inställt på hur mycket 80 % av besökarna till denna sidan kan se. Skulle man öka känsligheten till exempelvis 100% kommer detta område att minska eftersom det då visar det område som alla besökare kan se, inklusive de på exempelvis mobila enheter. Det går även att klicka var som helst på sidan för att se hur många som kan se just det området. Man kan välja ifall markeringen ska gälla den specifika sidan, genomsnittet för hela webbplatsen eller genomsnittet för hela webben.

En annan intressant del i In-Page Analytics är att man kan se vilka länkar på sidan som besökarna använder (rutorna i orange i bilden nedan). Dels kan man se antal klick en länk fått, men i rullistan går det även att ställa in så att man kan se vilka länkar de besökare som konverterat klickade på. Som sagt, en intressant funktion som kan vara väldigt kraftfull för eCommerce-siter och andra webbplatser med tydliga konverteringar.

 

Ett annat tips, som gäller för båda verktygen, är att använda segment för att kunna se skillnader mellan exempelvis mobila- och desktop användare vilket kan göra rapporterna än mer effektfulla. Användandet av responsive design, alltså att innehållet på webbplatsen anpassar sig efter webbläsarens storlek, är på uppåtgående och kommer bli större och då riskerar förstås dessa rapporter att bli obsoleta. Men vi har en bit kvar innan dess och under tiden är de ett bra, enkelt och snabbt sätt att se precis vad dina besökare ser.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-08-10 kl 13:55

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , , , , ,

AddThis, AddToAny och ShareThis integration med Google Analytics

Vi har tidigare skrivit om social media tracking och Google Analytics (läs mer i Lägg in Social Media Tracking i Google Analytics). Sedan en tid tillbaka finns tracksocial som genererar flera bra rapporter inne i Google Analytics.

Tidigare fick man skriva egen kod för att mäta AddThis, AddToAny och ShareThis (om man ville ha med detta i Google Analytics). Men nu har de stora share-tjänsterna AddThis, AddToAny och ShareThis anammat förändringarna i Google Analytics och anpassat sina tjänster.

Integrera AddThis med Google Analytics

För att integrera sociala medier share tjänsten AddThis krävs några rader extra kod.

var addthis_config = {
data_ga_property: ‘UA-abcwyz-1’,
data_ga_social : true

Där du byter ut UA-abcwyz-1 mot ditt insamlingskontos namn i Google Analytics.

Integrera ShareThis eller AddToAny med Google Analytics

För att integrera ShareThis eller AddToAny med Google Analytics behöver man inte göra något. Integrationen finns redan på plats och du kan kolla av rapporterna inne i Google Analytics.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-12-31 kl 16:10

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

QuickWin: Feed/RSS Analytics – statistik på RSS flöden via FeedBurner

Om du har en webbplats och/eller blogg med någon form av RSS-flöde/feed så är det relativt enkelt att koppla på Googles statistikverktyg för RSS-flöden FeedBurner.

Du behöver ha ett så kallat Google konto och sedan anmäla dig hos FeedBurner. När väl det är klart “bränner” man ihop ett FeedBurner-flöde inne i adminläget i  FeedBurner.

Redirecta gamla flödet eller ändra länkar

Därefter behöver man redirecta det befintliga flödet eller ändra alla länkar till det befintliga flödet till det nya FeedBurner-flödet. Om man har WordPress som webbpubliceringssystem är detta extra enkelt. Då kan man ladda ned och installera ett WordPress-plugin som gör jobbet åt en.

Google rekommenderar ett gammalt plug-in som inte längre finns på sina support-sidor, men det finns ett snarlikt (och bättre) och flera andra plug-ins. De jag har testat/använder heter:

När man har aktiverat WordPress pluginet matar man in sitt RSS-flöde/sina feeds som man har skapat i FeedBurner.

Statistik på flöden/RSS

När allt är uppsatt och klart börjar insamlingen. Statistiken är uppdelad på:

Se nedan exempel från en DashBoard (bild från Google).

Dashboard i Google FeedBurner

Dashboard i Google FeedBurner

Mer tjänster i Google FeedBurner

I FeedBurner finns det ganska mycket mer än bara statistik, läs mer om vissa av tjänsterna i artikeln: Inte bara statistik i feedanalysverktyget FeedBurner.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-07-31 kl 12:57

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

QuickWin: Lägg till Anslutningshastighet/Site Speed mätning i Google Analytics

Har du tomma kolumner och en massa nollor i rapporten som kallas Anslutningshastighet i svenska Google Analytics (Site Speed om du använder den engelska varianten)? Kolumnerna som kan vara tomma heter:

  • Genomsn. sidhämtningstid (sek)/Avg. Page Load Time (sec)
  • Exempel för sidhämtning/Page Load Sample

Site Speed rapporten är en relativt ny del av Google Analytics och finns endast i det nya gränssnittet/den nya versionen av GA.

Vad behövs för att få igång mätningen av Site Speed i Google Analytics?

För att få igång mätningen av anslutningshastighet krävs inte mycket, endast en extra rad i insamlingsscriptet. Den ser ut så här:

_trackPageLoadTime();

Och den placeras i början av insamlingsscriptet så här:

<script type="text/javascript">
 var _gaq = _gaq || [];
 _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
 _gaq.push(['_trackPageview']);
 _gaq.push(['_trackPageLoadTime']);

Mer information om anslutningshastighetsrapporten.

Här hittar du Site Speed rapporten

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-07-22 kl 23:46

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , , ,

QuickWin: Lägg in filter så att bara små bokstäver används i Google Analytics

Om du använder webbstatistikverktyget Google Analytics är chansen ganska stor att du någon gång (eller ofta?) får upp flera “versioner” av en specifik url. Det som skiljer kan till exempel vara att urlen har olika varianter av stora och små bokstäver.

Detta är speciellt vanligt om du har en webbplats där det är vanligt att urlerna/webbadresserna har både gemener och versaler (det vill säga både stora och små bokstäver). Detta innebär att man inne i Google Analytics rapportgränssnitt får flera rader för samma sida sida (vilket man ofta upptäcker om man söker/filtrerar efter en viss sida).

Besökarna har antingen skrivit in adressen själv eller så har man klickat på någon länk (intern eller extern) där den som skapade länken använt en kombination av gemener/versaler som inte är “standard”.  Vips skapas flera rader/varianter för en och samma sida.

Komma runt problem med olika kombinationer av stora och små bokstäver i Google Analytics

För att komma runt problemet med flera rader inne i Google Analytics för en och samma sida så finns det flera olika lösningar. Den enklaste är antagligen att skapa ett så kallat filter inne i Google Analytics och med hjälp av det filtret omvandla alla urler till gemener/små bokstäver.

Andra lösningar kan vara att använda virtuella sidvisningar och skicka in egna definitioner av vad man vill kalla sidorna eller att använda Google Analytics gränssnitt för titlar. Båda dessa har sina för- och nackdelar. Förslaget nedan är enkelt att genomföra och det behövs ingen extra kodning.

Inställningar för att endast använda små bokstäver i Google Analytics

Att skapa ett filter för att endast använda små bokstäver för urler i Google Analytics är enkelt. Du behöver göra följande steg:

  • Gå in på det aktuella Google Analytics kontot.
  • Klicka fram Filter Manager.
  • Skapa ett filter enligt bilden här bredvid (Custom filter/Lowercase/Request URI). Namnet på filtret behöver inte vara “Lowercase” som i exemplet.
  • När filtret är klart lägger du till vilket eller vilka Google Analytics profiler som ska använda filtret.

Mer snabba fixar hittar du under kategorin QuickWins.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-07-14 kl 00:22

Kategorier: Nyheter, QuickWins, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Next Page »