Yahoo Web Analytics

Yahoo! Web Analytics, webbanalyssystem från Yahoo!Yahoo! Web Analytics är ett statistikprogram som är baserat på det tidigare webbstatistiksystemet Indextools. Det skapades i och med att Yahoo! köpte Indextools för några år sedan.

Alla som annonserar via Yahoo! och som hanteras av ett “account team” kan använda Yahoo! Web Analytics kostnadsfritt.

I Yahoo! Web Analytics kan man mäta grundläggande statistik, du kan göra kampanjmätningar och du kan se dina besökare i realtid. Yahoo! Web Analytics innehåller dessutom bra och flexibla verktyg som gör det enkelt att skapa översiktsrapporter (dashboards).

Gör flexibla dashboarder med Yahoo Web Analytics

Med kraftfulla inbyggda verktyg är det lätt att skapa översiktliga dashboards.  I Yahoo! Web Analytics kan man välja hur de olika rapporterna i dashboarden ska se ut, man kan välja mellan text och flera olika diagramvyer. Man kan snabbt och enkelt sätta upp mål för att lätt följa ett nyckeltals upp- eller nedgång.

Du kan även skapa en egen dashboard för varje målgrupp inom organsationen. På ett företag kan man vara i behov av olika rapporter. Med Yahoo! Web Analytics kan du skapa en eller flera dashboards för varje person.

Rapporter i Yahoo! Web Analytics

Förutom dashboards kan du också ta fram enskilda rapporter. Till exempel webbstatistikrapporter med sidvisningar, unika besökare, och vilket land dina besökare surfar från. Ett jämförelseverktyg som finns inbyggt i Yahoo! Web Analytics gör det lätt att få en lättöversiktlig vy över utveckligen av statistiken. Du använder då samma rapport fast med två olika tidsperioder och jämför dem visuellt.

Gör både din kampanjmätning och mätning av webbshop i Yahoo! Web Analytics

Det är viktigt att mäta hur en kampanj har gått för att veta om man uppfyllde målen med den (försäljning, nya medlemmar, inloggningar etc.). I Yahoo! Web Analytics kan du mäta PPC, CPM, CPA och ROI. Mätningarna ger dig möjlighet att lätt justera din budget när du ser vad som effektivast för just ditt företag.

Du kan också följa hur dina användare beter sig i din webbshop.  Du kan se vad som läggs i kundkorgen, vilka produkter som är populärast, du kan också se när kunder överger sin kundvagn. Genom  att följa spåren från dina användare blir det lättare att optimera sidan.