Genesis

Med Genesis har webbstatistikföretaget Adobe (tidigare Omniture) byggt upp en integrationsplattform som gör det möjligt för olika innehållsleverantörer att dela (sända och ta emot) information. Genesis är en del i Adobes produktportfölj Adobe Online Marketing Suite.

Alla system har sina styrkor (och svagheter). Med hjälp av Genesis kan man plocka “russinen ur båda kakorna”.

Huvudsyftena med Genesis är att man enkelt ska kunna samköra de olika systemen och slippa leta i båda för att ta fram relevant trafikdata, samtidigt som det blir enklare att segmentera och hitta lönsamma kundgrupper. Med den gemensamma informationen blir det enklare att optimera webbplatser, kampanjer etc. för att på så sätt ytterligare förbättra konverteringen.

Typer av innehållsleverantörer

Många innehållsleverantörer har redan anslutit sig till plattformen och fler företag kommer till regelbundet. Bland de olika typer av innehållsleverantörer finns till exempel:

  • Nyhetsbrev/e-postmarknadsföring
  • Content managementsystem
  • CRM/Kundvårdssystem
  • Survey/Enkätsystem
  • Interna sökmotorer
  • Social Media
  • Ad serving system

Enkel integration för slutkunder

Om man är kund hos en innehållsleverantör och använder SiteCatalyst kan man mycket enkelt, genom några få klick integrera de båda systemen. Du kan då ta fram rapporter i SiteCatalyst och vice versa i innehållsleverantörens system.

Olika delar i Adobes produktportfölj

Adobe har flera olika moduler/produkter/tjänster som alla används för att optimera webbplatser och öka konvertering. Bland produkterna finns: