Microsoft adCenter Analytics

Microsoft adCenter Analytics var ett webbstatistikprogram med många statistikrapporter av standardkaraktär. Basen i Microsoft adCenter Analytics kom från Microsofts uppköp av Deepmetrix och deras statistikverktyg LiveSTATS.

Microsoft adCenter Analytics är numera nedlagt och Microsoft har alltså lagt ned sina planer på att “göra en Google”, det vill säga köpa en mindre webbstatistikleverantör och integrera detta med sin annonsplattform för sökannonser. Yahoo! gjorde samma sak med Indextools, som blev Yahoo! Web Analytics.

Statistikprogrammet Microsoft adCenter Analytics används ofta tillsammans med Microsoft adCenter vilket är Microsofts system för sponsrade länkar (jämför med Google AdWords och Yahoo! Search Marketing).

Mäta och optimera digitala kampanjer

Microsoft adCenter Analytics hade ett stort antal översiktliga rapporter. Det fanns även ett integrerat verktyg för att mäta dina digitala kampanjer.

Hämta kampanjdata från konkurrerande system

Man kunde importera kampanjdata från Google Adwords, Micosoft adCenter och Yahoo Search marketing via kommaseparerade filer (CSV) och ha all data samlad i Microsoft adCenter Analytics.

Funktionalitet i Microsoft adCenter Analytics

Webbanalysprogrammet inkluderade dessa verktyg & rapporter:

  • Översiktsrapport
  • Trafik och historik
  • Lojaliteten hos besökarna
  • Sidvisningar & innehåll
  • Ingående Länkar
  • Mål (kampanjer)
  • Försäljning
  • Information om besökare