Google Analytics

Google Analytics eller GA som många säger i webbanalysbranschen är ett populärt webbstatistikverktyg som finns på svenska och många andra språk. Google Analytics är med sin attraktiva licensmodell klart störst bland webbstatistikverktygen idag.

Google Analytics är ett bra instegsverktyg för många som börjar med webbstatistik och webbanalys. Under åren som gått sedan Google köpte webbanalyssystemet Urchin har man vidareutvecklat systemet från ett relativt enkelt verktyg till att innehålla många funktioner.

För varje release har man “bockat av” några av konkurrenternas styrkor och idag har man ett avancerat statistikverktyg där man kan göra mycket som webbanalytiker. I flera fall ligger man nu i framkant bland konkurrenterna inom webbstatistiksystem.

Ingen licenskostnad i Google Analytics

En stor fördel med statistikverktyget Google Analytics är att det är gratis (om du inte har jättemycket trafik). Om man använder Googles annonssystem Google AdWords, så är det gratis även om man har mycket trafik. Det finns numera en betalversion som heter Google Analytics Premium som kostar en del (150 000 $). Då får man tillgång till mer analysdata och support.

Anledningen till att Google tillhandahåller Google Analytics gratis är såklart inte för att Google är “snälla” utan för att man vill tjäna mer pengar. Google tjänar lejonparten av sina pengar på att sälja annonser via sitt annonssystem Google AdWords. Google Analytics är därför integrerat med Google AdWords så att du kan se kampanjdata och trafikdata i samma gränssnitt och därmed möjliggöra optimering av dina köpta sökordskampanjer.

Google Analytics är även integrerat med Google AdSense, Googles affiliatesystem där andra webbplatser kan visa upp Googles annonser. Dessa utgör Googles annonsnätverk. Det finns även integrationer med Google Webmaster Tools och sociala medie plattformar.

Support, råd och stöd kring Google Analytics

Eftersom Google Analytics är gratis kan Google inte erbjuda personlig hjälp/support (eftersom det skulle kräva för mycket resurser och därmed kosta för mycket). Istället finns det konsultfirmor som kan hjälpa till. Avantime är ett sådant exempel. Med flera uppdragsgivare arbetar Avantime med både Google AdWords och sökordsmarknadsföring (SEM) parallellt med Google Analytics.

Avantime har många tjänster kring Google Analytics. Det kan till exempel röra sig om, men är inte begränsat till:

  • Implementera Google Analytics (i till exempel webbpubliceringssystem som EPiServer, SharePoint, Drupal eller WordPress)
  • Felsökning datainsamling
  • Integrationer med andra Google system (Google AdWords, Google AdSense, Google Webmaster Tools mfl)
  • Definiera nyckeltal/KPI:er, hur man arbetar med webbanalys i Google Analytics
  • Optimering av digitala kampanjer och andra trafikdrivande aktiviteter (banners, affiliates, e-postmarknadsföring, sökmotoroptimering, sociala medier etc.)
  • Utbildning i Google Analytics (se mer nedan) för att lära sig funktionalitet att skapa och arbeta med rapporter
  • Struktur kring webbanalys och kontinuerlig optimering – webbråd/webbanalysmöten

Utbildningar och kurser Google Analytics

Avantime erbjuder både öppna kurser och anpassade kurser samt grundkurser, avancerade kurser och workshops inom specifika områden. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Funktionalitet i Google Analytics

Google Analytics innehåller alla nödvändiga standardrapporter som till exempel mest besökta sidor, mest refererande webbplats, sökfraser från externa sökmotorer och teknikrapporter som till exempel använda operativsystem, webbläsare och skärmupplösning.

Denna typ av rapporter finns i princip i alla webbstatistiksystem och utgör kategorin “standardrapporter”. Sedan en tid tillbaka finns även mer avancerade funktioner som till exempel möjlighet att segmentera och skapa egna rapporter.

I takt med att fler funktioner läggs till så blir Google Analytics mer “svårt”. Behovet av utbildning ökar i takt med att fler funktioner läggs till.

Google Analytics som webbstatistiksystem på intranät

Enligt licensvillkoren för Google Analytics får man inte skicka in någon personidentifierande information till systemet. På intranät vill man gärna mäta hur många av de anställda som använder webbplatsen/intranätet och det ställer lite krav på hur man implementerar Google Analytics.

För det första måste man säkerställa att man inte bryter mot licensreglerna, men samtidigt få fram användbar data som man kan ta fram rapporter på och analysera. Om man inte gör några anpassningar alls, så får man inte ut några vettiga siffror på unika besökare/unika användare.

Om du har frågor kring hur man kan använda Google Analytics på intranät hör av dig via vår kontaktsida eller kontakta en Google Analytics konsult.

Är gratis gott?

Google Analytics är som sagt kostnadsfritt och det är enkelt och överskådligt, vilket gör det mycket spritt bland företag och organisationer i både Sverige och runtom i världen. Men det finns såklart en baksida också och det är att man som “kund” inte äger den insamlade trafikdatan – det gör Google. När man skapar ett konto så accepterar man dessa villkor.

Eftersom man inte betalar något kan tjänsten stängas ned när som helst och du kan inte säga något. Risken att Google skulle stänga ned webbstatistiktjänsten är minimal, men det kan hända.

Vidare måste de som vill logga in i Google Analytics ha ett så kallat Google Account. Det skapar man enkelt, det krävs även en verifiering och det kan eventuellt krångla lite om man har datorovana användare.

Frågor Google Analytics

Om du har frågor kring Google Analytics (funktionalitet, support, rapporter, alternativ etc.) så hör gärna av dig via kontaktsidan.