Nyheter

Nu kan Svenska företag också annonsera på Twitter!

Twitter är ett socialt nätverk där Twitteranvändarna kan skicka och läsa korta teckenmeddelanden om 140-tecken så kallade ”tweets”.

Twitter grundades i mars 2006 och har idag mer än 500 miljoner användare världen över där ca: 271 miljoner användare är aktiva.

Enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2014” använder 19 % av svenska folket Twitter någon gång då och då och 6 % använder Twitter dagligen. Läs mer här.

I april 2010 tillkännagav Twitter att de planerade att erbjuda företag att köpa så kallade ”sponsrade tweets”. Till en början var det endast Amerikanska företag som kunde annonsera på Twitter.

Nu ett par år senare vill Twitter ta sig in på den nordiska marknaden. För att snabba på den processen har de ingått ett sammarbete med en lokal samarbetspartner. Den lokala samarbetspartnern är företaget Sellbransch. Sellbransch ska hjälpa Twitter att etablera sig på den nordiska marknaden. I och med det samarbetet så har de även öppnat upp för svenska företag att börja annonsera på Twitter.

Hur fungerar Twitters annonseringsplattform?

När man använder Twitter till att följa, tweeta, eller interagera med tweets så sparar Twitter all information om den specifika användaren. På det sättet kan de låta företag skräddarsy annonser till Twitteranvändarna baserat på hur de betett sig tidigare.

Twitter använder även sina användares profilinformation och platsinformation. Platsinformationen baseras på användarens mobila plats samt ifall användaren har platsfunktioner påslagna eller via IP-adress. Förutom detta så använder Twitter information som deras partners förser dem med. Det kan t.ex. vara webbläsarrelaterad information. Informationen används för att visa annonser relaterade till saker som användaren redan har visat ett visst intresse för, till exempel besökt olika varumärken eller företag som de tycker om.

Precis som vid annonsering på Googles sökresultatsidor så kan man även på Twitter rikta annonser mot olika nyckelord. Om man till exempel söker efter ett visst nyckelord så kan man visa sponsrat innehåll relaterat till ämnet man söker efter.

Varför ska man annonsera på Twitter?

Twitter är relevant som annonskanal när man ska promota en produkt, bygga varumärke eller öka antalet följare. Med sponsrade tweets kan man snabbare få fler följare och nå ut till fler personer.

Twitters olika annonsformat

Twitter erbjuder annonsörerna flera olika annonsformat. Nedan följer en kort förklaring av varje.

• Tweets – engagemang (till exempel retweets, favoriter, svar)
Används för att nå fler personer och driva konverteringar.

• Webbplatsklick eller konverteringar
Skicka personer till din webbplats (för att köpa, signa upp på nyhetsbrev etc.).

• Applikations-installationer eller applikations-engagemang
Få personer att installera eller interagera med din mobilapplikation.

• Följare
Öka antalet följare på Twitter.
• Leads på Twitter
Samla e-postadresser från personer som visat intresse för ditt erbjudande.

När man bestämt vilken typ av annonsformat man vill använda kan man skapa själva kampanjen.

Skapa en annonskampanj

Först får man välja vad kampanjen ska heta och vilken tidsperiod den ska köras.

Skapa Twitterkampanj

Skapa Twitterkampanj

Sedan får man skapa själva tweeten eller välja en tidigare publicerad tweet. Twitter vill att man ska skapa/välja minst tre olika tweets. Detta för att Twitters annonsplattform automatiskt ska kunna A/B-testa annonstweetsen mot varandra.

Skapa annonstweet

Skapa annonstweet

Bestämma målgrupp

Efter att annonserna är skapade är det dags att välja målgrupp. Twitter erbjuder fyra olika metoder. Alla metoderna är inte tillgängliga för alla typer av annonsformat.

• Nyckelord
Används ifall man vill nå personer som söker, twittrar om eller interagerar med specifika nyckelord. Man kan lägga till fler nyckelord för att nå en bredare massa.

• Intressen och följare
Når personer med specifika intressen eller vars intressen är likadana som följare till specifika konton. Här får man ange olika användarnamn och intressen.

• TV (kan inte välja Sverige som inriktning)
Används för att nå personer som interagerar med vissa TV-program. Det går tyvärr inte att välja Sverige som inriktning ännu.

• Skräddarsydda åhörare
Här når man personer genom att använda sin egen data. Man kan ladda upp listor med e-postadresser eller TwitterID:en. Man kan även tagga upp sin webbplats med en kodsnutt för att samla ihop listor med besökare som man senare kan annonsera mot på Twitter.

Bestämma var de sponsrade inläggen ska visas

Här får man välja vilka geografiska platser man vill nå med annonserna. Just nu går det inte att välja specifika städer i Sverige utan man måste välja hela Sverige. Man får även välja vilka typer av enheter man vill att annonserna ska visas i till exempel mobiltelefoner eller surfplattor samt kön och språk.

Budget och bud

Twitter använder precis som Google AdWords ett aktionsbaserat annonssystem. Som annonsör betalar man utifrån hur många som engagerar sig i innehållet (t.ex. klick på annons, eller nya följare). Innan man sätter igång sin kampanj måste man välja en dagsbudget som bestämmer hur mycket man som annonsör är villig att spendera per dag. Sedan får man bestämma hur mycket man vill betala per engagemang med annonsen. Eftersom det är aktionsbaserat så påverkar budet hur många gånger Twitter visar annonserna. Ett lägre bud leder således till färre visningar av annonserna. Om målet med annonsen är att få fler följare så är det priset man är villig att betala per ny följare man fyller i här.

Konvertering

Som annonsör kan du enkelt följa hur dina annonser konverterar via Twitters analysverktyg. Med verktyget ser man vad som engagerar användarna, vilka de egna följarna är och hur kampanjerna utvecklar sig.

Fler artiklar taggade med Twitter:

Kontakt

Om du har frågor angående annonsering på Twitter eller andra digitala kanaler samt om hur du på bästa sätt följer upp dina digitala satsningar med webbanalys, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.

1 comment  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-01-29 kl 07:31

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter   Taggar:

Google fortsätter att ändra i sökresultaten

Google experimenterar ofta med hur sökresultaten ska se ut. Med de senaste förändringarna får man känslan av att de ytterligare försöker hålla kvar besökare på sökresultatsidorna, snarare än att snabbt skicka vidare dem till den sajt som bäst matchar besökarens sökning.

Nedan beskrivs två nya sätt som Google använder för att hålla oss kvar på sökresultatsidan (som kallas SERPEN i branschjargongen) samt ett som tagits bort för att det förmodligen tog bort för mycket uppmärksamhet ifrån annonserna på resultatsidorna.

Ny sökruta i sökresultatet

Sedan den 5 september 2014 så visas ofta en sökruta under det första organiska sökresultatet när man söker på ett större varumärke/organisation.

Google skriver att när sökrutan visas så kommer den att underlätta för användarna att nå specifikt innehåll på din webbplats. Sökrutan stöder auto-complete och ifall sajterna märks upp med rätt markup så kommer besökarna som använder sökrutan att skickas direkt till sajtens egen sökresultatsida. Mer info från Google Webmaster Central.

Prisjakt.nu är ett exempel på webbplats som har implementerat stöd för den nya sökboxen i serpen (se nedan):

Prisjakt-exempel på sökruta

Prisjakt

Notera att det i sökrutan står ”Sök på prisjakt.nu”.

Ifall man inte märker upp sajten med rätt markup, blir sökningen automatiskt en så kallad ”site:”-sökning. I exemplet nedan har vi sökt på varumärket ”Ica”.

ICA-Googlesökning

ICA – Googlesökning

I den sökrutan står det ”Resultat från ica.se” istället för ”Sök på ica.se”.

Vid en sökning i den nya sökboxen i exemplet ovan så visas ett nytt sökresultat med de undersidor som matchar sökningen. I exemplet på Ica söker vi på ”Scan” (också ett varumärke):

Sök på Scan på ica.se

Sök på Scan på ica.se

Resultatet som visas vid en sökning på varumärket ”Scan”, börjar med en annons för Scan. Google har lyckats hålla oss kvar på sökresultatsidan och fått en till chans att visa fler annonser. Resterande sökresultat är organiska resultat med undersidor ifrån ica.se.

Det kan tyckas verka girigt av Google att visa annonser när man söker på ett varumärkes undersidor men det är så de tjänar mer pengar. Förutom direkta annonsintäkter kan en annan anledning till implementeringen av den nya sökrutan vara att de vill samla in mer information om vilka de vanligaste sökningarna är i kombination med ett visst varumärke.

Structured Snippets

Det andra tillägget som Google implementerat är något de kallar för ”Structured Snippets”. Structured snippets är små ”faktasnuttar” som visar mer fakta om till exempel en produkt i direkt anslutning till ett enskilt sökresultat. Upp till fyra snuttar kan visas samtidigt. Detta är ett bra sätt att visa mer ingående information om en produkt vid en produktsökning.

Google visar följande exempel i deras nyhet om Structured Snippets:

Structured Snippet

Structured Snippets

Ju mer information Google visar i sökresultatsidan desto längre kommer förmodligen besökaren att stanna kvar där. Man går alltså från idén om att ju snabbare man hittar det man söker efter desto snabbare lämnar man Google, till att visa så mycket information som möjligt så att besökaren får ett bättre underlag innan de klickar sig vidare till en annan sajt.

Author Snippets har plockats bort

Tidigare fanns ett tillägg som kallades ”Author Snippets”. Author Snippets visade inläggsförfattarens namn och bild på sökresultatsidan:

Exempel Author Snippets

Author Snippets

Detta tillägg har Google valt att plocka bort. Många tror att det beror på att det stal för mycket fokus ifrån annonserna på sidan.

Det finns alltså idag ingen anledning till att behålla taggen rel=author på din webbplats. I taggen länkade man till sin Google+ profil. Är detta en signal om att Google kommer att skrota Google+ kanske? Mer information om Rich snippets hittar du i vår tidigare artikel Rich snippets berättar mer för sökmotorerna.

All typ av information på sökresultatsidan verkar alltså inte gynna Google och vi kommer förmodligen se många olika typer av sökresultatsförändringar framöver medan Google testar sig fram.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2014-10-08 kl 08:31

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Så påverkar Googles Panda-uppgradering (4.1) din webbplats

Tidigare i veckan startade Google en långsam utbyggnad av en förbättrad Panda-algoritm. Vissa kallar uppdateringen Panda 4.1.

Google Panda är ett sökfilter vars första version släpptes i februari 2011. Google Panda skulle stoppa sajter med dåligt innehåll från att visas på toppositioner på Google.

Panda uppdateras då och då. Varje gång det sker en uppdatering så kan tidigare straffade sajter återfå bra positioner samtidigt som de sajter som sluppit undan tidigare nu kan komma att straffas.

”Baserat på användare (och webmaster!) feedback, har vi lyckats upptäcka några fler signaler som kan hjälpa Panda att identifiera lågkvalitativt innehåll mer exakt. Det resulterar i att en större mångfald av högkvalitativa små och medelstora sajter rankar högre.” (fritt översatt). Så skrev Pierre Far som jobbar som Webmaster trend analytiker på Google UK tidigare i veckan.

Detta är den 27:e uppdateringen av Panda-algoritmen och Google räknar med att den kommer att påverka 3-5 % alla sökningar. Mer information om tidigare uppdateringar.

SEO-mjukvaruföretaget ”Searchmetrics” har tagit fram en lista på vinnare och förlorare efter uppdateringen (Google US). Listan hittar ni här.

Thepiratebay.se listas under vinnarna och har gått upp 162 % i ”SEO Visibility” (Searchmetrics index för organisk söksynlighet).

Målet med Panda 4.1 är alltså att hjälpa mindre sajter att synas bättre på Google. Men vad ska man tänka på för att förbättra sin position och inte straffas vid nästa uppdatering av sökmotorjättens regler?

Som Google skrev så har de upptäckt fler signaler för att identifiera lågkvalitativt innehåll. Det är ingen nyhet att Google vill att man ska skapa och leverera intressant, informativt och media-rikt innehåll. Webbredaktörer måste därför fokusera på att skapa originellt innehåll som är användbart för sajtens besökare.

Google analyserar hur ”sökare” interagerar med en sida när den har dykt upp i sökresultatet, detta för att bedöma hur väl den kan ha uppfyllt ”sökarens” behov. Dessa användarsignaler innefattar ”klickfrekvens” (andelen sökande som har klickat på en sida när den dykt upp i sökresultatet), SERP Return Rate (andelen ”sökare” som går tillbaka till sökmotors sökresultatsida efter att ha klickat på en länk – vilket kan indikera att de inte hittat vad de sökt efter) och tid på webbplatsen (om ”sökaren” stannar länge indikerar det att de hittat vad de sökt efter).

Med andra ord finns det idag få genvägar till bra positioner på Googles sökresultatsida. Innehållet måste vara relevant för sökningen.

För att underlätta för Google bör man även ge dem exakt vad de behöver med så minimal ansträngning för Google-bot:en som möjligt. Ju bättre sökmotoroptimerare kan förse Google med grunddata utan att förmedla ”dubbla budskap” till exempel konflikter i sitemaps, Webmaster tools, URL-parametrar och robot.txt-kommandon desto bättre kommer Google att belöna ditt sökmotoroptimeringsarbete.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2014-10-02 kl 07:56

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Nytt menysystem i Adobe Analytics/SiteCatalyst

Ny navigation i Adobe AnalyticsNär du loggade in i Adobe Analytics (tidigare benämnt SiteCatalyst) idag så såg det inte likadant ut som igår. Menysystemet har byggts om en hel del. En del nya funktioner har lagts till och andra funktioner har flyttats om. Efter att ha testkört en del så känns det helt rätt.

Adobe/Omniture har tidigare varit generösa med att låta användarna köra gamla versioner av gränssnitt. Så är det dock inte i det här fallet. Alla användare måste köra det nya gränssnittet. Det är dock inte så stora skillnader, så var inte orolig. Alla menyobjekt som du sparat sedan tidigare kommer finnas kvar.

Rent visuellt är det fortfarande mycket Omniture-grönt kvar, men det blir mindre och mindre kvar av det gamla. Snart är det allt omarbetat för att passa in i Adobes Marketing Cloud koncept.

Efter uppdateringen så har man en vänsterställd meny uppdelad i fyra huvuddelar

  • All reports
  • My Favorites
  • Frequently Viewed
  • Report History

All reports

Som namnet antyder ligger alla rapporter här. När du klickar vecklas själva menyn ut och du kan välja fram den rapport som du är intresserad av. Tidigare låg denna meny öppen som vänsternavigering.

My Favourites

De rapporter som du markerar som favoriter är nu upplyfta längst upp i den nya vänsterställda menyn. Det fanns tidigare en liknande bokmärkesmeny, men den har alltså fått en mer framskjuten placering nu.

Den populära sökfunktionen som gör att man kan söka efter en rapport så man slipper leta efter den i menyn ligger också här (fungerar bäst när man vet vad man ska söka efter förstås).

Sökfunktionen för rapporter i Adobe Analytics

 

Frequently Viewed

Detta är en helt ny funktion som visar de mest använda rapporterna (för denna report suite och denna användare) de senaste 90 dagarna. Funktionen har sparat data sedan augusti 2014 så har du inte använt Adobe Ana­lyt­ics/SiteCatalyst på ett tag så är det antagligen tomt här.

Report History

Här visas de senaste tio använda rapporterna. En liknande funktion fanns tidigare, men mer dolt.

Inga andra stora förändringar i denna release

Utöver den nya menyfunktionen så släpptes inga nya funktioner i denna release ( 18 september 2014) som är värda att nämna. En del buggfixar.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-09-19 kl 14:16

Kategorier: Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , ,

Google Analytics iOS applikation

Har du likt mig surfat in på webbversionen av Google Analytics med telefonen, zoomat fram och tillbaka och ivrigt försökt ha koll på realtidssiffrorna varje timme på dygnet? Nu har Google äntligen släppt en iOS version av Androidapplikationen för Google Analytics, vilket innebär ett enkelt och väldigt smidigt sätt att följa din webbplats statistik när du är på språng. Vi har testat applikationen i några dagar och tycker att den är riktigt bra. Alla de konton som du normalt når via din webbläsare når du enkelt via din mobiltelefon.

Rapporterna är anpassade för att visas på din telefons mindre skärm, vilket jag personligen tycker att Google gjort väldigt bra. Menyn i applikationen har samma struktur och funktion som desktopversionen, vilket innebär att du enkelt hittar det du söker efter. Rapporterna ger en summerad överblick av dina data, dock saknar jag möjligheten att gräva mig lite djupare ner i siffrorna.

Det finns möjlighet att aktivera ett urval av Googles fördefinierade segment för att sortera data, men vill du använda dina egna segment får du helt enkelt använda fullversionen på webben istället. Google har även fördefinierat några datumintervall för att enkelt se siffror från idag, igår, förra veckan, förra månaden, samtidigt som man ändå kan anpassa intervallen själv. Jag saknar dock möjligheten att välja nuvarande månad och gå tillbaka till senaste 30 dagar som är standard på webben.

Andra alternativ

Vi har även tittat på andra mobilappar för att se om Googles egna applikation står sig bland konkurrensen.

Analytiks är en applikation som kan hantera flera olika konton, så istället för att du endast har Google Analytics i en app kan Analytiks enkelt ge dig åtkomst till Facebook insights, Twitter, mfl.

Fast analytics är också ett alternativ som inte alls är lika grafiskt tilltalande som Googles egna applikation. Upplägget för att hitta data är långt ifrån det vi är vana vid från webbversionen.

Simplystats är lättanvänd om du vill snabbt och enkelt vill bläddra igenom några fördefinierade rapporter. Grafiskt ligger även denna applikation efter och känns omodern.

Dashboard är ytterligare ett alternative som påminner om en serverövervakningsapp. Appen användaren 5 snabba indikatorer/rapporter i gratisversionen. Det går att sortera data med segment och betalar man för sig har denna app stöd för dina egna segment. I övrigt följer den inte Googles struktur och känns rörig i jämförelse.

Databox, kanske det snyggaste alternativet till Googles egna app. Denna app stödjer likt Analytiks data från flera webbstatistiksystem – Google Analytics, Facebook, Twitter m.fl. I uppstartsfasen tog applikationen dock väldigt lång tid på sig att hämta data. Applikationen visar även bara ett urval av din Google Analytics-data och täcker därmed inte behoven för en normal webbanalytiker.

Som nykomling bland Google Analytics apparna för iPhone så står sig Googles applikation väldigt bra och det finns all anledning att prova den och se vad den går för.

Hjälp med Google Anlytics

Känns en mobil-app med Google Analytics som lite överkurs? Känner du att du inte riktigt behärskar grunderna, eller skulle behöva en uppfräschning?  Titta vidare på våra utbildningar i Google Analytics.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2014-09-03 kl 06:14

Kategorier: Nyheter   Taggar: , , , , , ,

Facebook spårar konverteringar över olika enheter

Facebook har lanserat ny funktionalitet som möjliggör för Facebooks annonsörer att spåra sina kunders resa över olika plattformar, så kallad cross-device tracking.

Man kan till exempel se ifall en person först har tittat på en annons för en produkt i sin smartphone och sedan vid ett senare tillfälle köpt produkten via en dator eller surfplatta.

Man kan alltså följa hur människor rör sig mellan olika enheter, mobila appar och webben innan de konverterar. Cross device tracking är onekligen det hetaste inom annonserings- och webbstatistiksfären just nu och i och med denna nyhet går Facebook i fotspåren på andra jättar som Google, Adobe (SiteCatalyst) och ComScore (Digital Analytix).

Att följa en användare är möjligt genom att använda dennes unika Facebook ID. Istället för att mäta genom cookies som sätts i en webbläsare på en specifik enhet, erbjuder Facebook ID’t större möjligheter till tracking eftersom de absolut flesta användare hela tiden är inloggade. Facebook har alltså egentligen haft möjlighet att följa användarresan en längre tid, men det är först nu man erbjuder annonsörerna samma möjlighet i deras annonsrapporteringsverktyg.

Det började med en studie

För att bättre förstå hur människor rör sig mellan olika enheter beställde Facebook en studie där fler än 2000 amerikaner och 2000 britter deltog. Företaget som utfört studien är marknadsundersökningsbyrån GfK.

Studien visar att nu när flera olika enheter blir en integrerad del av våra liv så blir det naturligt att vi växlar mellan dem. Fler än 60% av de amerikanska internetanvändarna använder åtminstone två olika enheter varje dag och nästan en fjärdedel av dem använder tre olika enheter. Dessutom uppger fler än 40% av de tillfrågade att de ibland startar en aktivitet på en enhet för att sedan avsluta den på en annan.

Behovet finns alltså för att förstå hur annonsering och konvertering mellan olika enheter hänger ihop. Tidigare har man kunnat tillgodoräkna ett klick på en annons till en konvertering enbart om de skedde på samma enhet. Man har alltså inte kunnat peka på sambandet mellan exempelvis ett klick på en mobil-annons på bussen och en konvertering hemma i soffan på sin laptop.

Nu skriver Facebook i sitt pressmeddelande att av alla som sett en mobil-annons på Facebook innan de konverterar, så är det 32% som genomför konverteringen via en stationär dator inom 28 dagar efter att de först har visat intresse för en mobil-Facebook-annons (i USA). En inblick som naturligtvis ställer Facebook-annonsering i en annan dager.

crossdeviceinfographic

Statistiken är betydande även i Sverige

Cynikern skulle snabbt hävda att siffrorna som rapporten tar upp inte nödvändigtvis skulle spegla den svenska marknaden. De senaste upptäckterna från den gedigna undersökningen Svenskarna och internet hävdar dock motsatsen.

Rapporten gör gällande att knappt hälften av svenskarna är dagliga användare av internet, och att 66% av de svenska internetanvändarna över 12 år gamla besöker Facebook. 68 % av Sveriges befolkning har tillgång till internet via mobilen. I åldersgrupperna från 12-45 år är det mellan 70-90% som dagligen använder internet via mobilen, dock används inte surfplattan lika ofta. Med andra ord skiljer sig förmodligen inte svenskarnas växlande av enheter sig särskilt mycket från amerikanernas och britternas.

Mer lönsamt än vad man tidigare trott

Annonsörer som utnyttjar denna nya rapportering kommer med stor sannolikhet snart finna att mobilannonseringen på Facebook ger betydligt bättre resultat än vad man tidigare trott. Detta har alltså tidigare varit svårt att se då man inte kunnat se att den första mobila interaktionen med en annons senare resulterat i att samma person köpt en produkt men med en annan typ av enhet.

Smartphonen används när man är på språng och fungerar kanske då främst som en källa för information medan andra enheter med större skärmar används vid själva konverteringen. Det blir alltså än viktigare för företag att analysera på vilket sätt annonsering i olika enheter påverkar konverteringarna, och samordna marknadsföringen utefter detta. F

ör att kunna se ”cross-device” konverteringar för en kampanj på Facebook så öppnar man först upp ”Ads Manager” – ”Rapporter” och sedan klickar man på ”Redigera kolumner” och där väljer man ”Multienhet”.

Här hittar ni fler godbitar ifrån undersökningen: .

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2014-08-21 kl 09:32

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

Direkt på sidan analys med Chrome-tillägget ”Page Analytics”

Google har släppt ett Google Analytics-tillägg till webbläsaren Google Chrome. Tillägget heter ”Page Analytics” och är en variant av den så kallade ”På sidan analys”- funktionen som funnits inne i Google Analytics länge (du kan läsa mer om det här).

Overlayfunktionen Page Analytics fungerar endast i Googles egna webbläsare. Motsvarande funktioner för Adobes SiteCatalyst (Adobe Analytics) heter ClickMap och i WebTrends heter det SmartView. De senare ska fungera i flera webbläsare (men det är svårt för systemleverantörerna att hänga med webbläsarnas utvecklingstakt, så det är lite si och så med stödet nuförtiden).

Användaren av Page Analytics kan surfa in på valfri webbsida som är upptaggad med Google Analyticskod. Klickar man igång tillägget får man direkt se hur besökarna beter sig på just den sidan.

Page Analytics låter användaren se hur besökare interagerar med deras webbsidor direkt i browsern. Overlayverktyget visar genom att ”lägga på” ett extra färgat lager ovanpå den befintliga webbplatsen vad besökarna klickar på och vad de inte klickar på.

Varje länk som någon har klickat på under den angivna tidsperioden förses med en box med statistikinformation. Man kan se antalet aktiva besökare på sajten just nu, sidvisningar, unika sidvisningar, genomsnittlig tid per besök, avisningsfrekvens och procent utgångar.

Här kan du ladda ned Page Analytics.

Webbläsartillägget låter även användaren jämföra data från två olika tidsperioder. Det kanske absolut bästa med Page Analytics är att man kan använda segmenteringsverktyget. Alla segment man skapat i Google Analytics är tillgängliga för användning.

Nedan beskriver vi kort de olika funktionerna:

pa-sidan-analys-google-analytics

1. Välja Google Analytics konto

Först väljer man vilket konto och vilken webbegendom man vill visa data för.

2. Välja segment

Här får man välja ett eller flera av de olika segmenten från Google Analytics. Riktigt bra när man vill se hur olika typer av besökare använder en viss sida.

3. Visa i Google Analytics

Ibland vill man kunna se mer data för en viss sida och då kan man klicka på ”View in Google Analytics”. Man landar då i Google Analyticsrapporten ”Webbplatsinnehåll” – ”Alla sidor” med rätt sida vald.

4. Jämföra två tidsperioder

Man kan se data från de senaste 30 dagarna, senaste 7 dagarna, idag, igår, förra veckan eller förra månaden. Sedan kan man markera att man vill visa en jämförelseperiod. Tyvärr kan man inte styra helt själv vilka tidsperioder man vill jämföra. Det hade varit bättre ifall man fick välja både period och jämförelseperiod helt själv.

5. Välja visualiseringstyp

Det finns möjlighet att välja ifall man vill se bubblor, färgkoder eller både och. Detta för att det ska bli tydligare vad besökarna klickar mest respektive minst på.

6. Minimera tillägget

När man inte vill visa verktyget längre kan man minimera det. Notera att även om man minimerar verktyget så får man fortfarande se hur många aktiva besökare sidan har just nu.

7. Skicka feedback

Klickar man på ”Send feedback” så kommer man till en sida där man kan ge feedback på verktyget.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2014-08-14 kl 07:32

Kategorier: Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar:

Nya utbildningar och workshops i Google Analytics

Utbildningar i Google Analytics

Google Analytics är det i särklass mest använda webbstatistikverktyget idag. Om man är ny användare eller om man använder det sällan så är en utbildning är en bra början för att komma igång och analysera.

Webbanalysarbete är en kontinuerlig process. Att gå kurs en kurs i webbanalys och Google Analytics är ingen garanti för att man kommer igång och jobbar mer kontinuerligt med webbstatistik, men tröskeln blir i alla fall lägre.

Den oberoende webbanalyskonsulten Avantime har sammanställt en sida med sina Google Analytics utbildningar. Avantime erbjuder både öppna kurser och anpassade kurser samt grundkurser, avancerade kurser och workshops inom specifika områden. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-05-26 kl 10:46

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , ,

Stormigt värre i Googles sökresultat efter Panda 4.0

– Vad hände efter Panda 4 uppdateringen?

Många har väntat att Panda uppdateringen skulle komma och under hela maj har det varit det stormigt i sökresultaten. Något stort var på gång spekulerades det i flera forum inriktade på sökmotoroptimering och Googles sökmotor.

Vi började se ändringar i sökresultaten den 7:e maj då man såg stor volatilitet på bevakningssajten Mozcast – vilket indikerade att den stora sökjätten testade algoritmändringar.

Den 20:e maj 2014 bekräftade Googles talesman Matt Cutts på Twitter att Google började rulla ut sin Panda 4.0 uppdatering med syftet att slå mot dåligt innehåll. Samma dag bekräftades att Google släppte en ny uppdatering till den så kallade Payday Loan algoritmen 2.0 tidigare under helgen. Under de senaste dagarna har sökresultatet varierat kraftigt vilket man kan se på Algoroo.com som visar resultatet efter algoritmändringen.

Så vad har hänt och vilka har förlorat och vunnit på ändringen från sökmotorjätten?

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-05-23 kl 08:48

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Hur beräknas vilken trafikkälla som ska tillgodoräknas en konvertering i Google Analytics?

Jag får ofta frågor om kampanjmätning vs andra källor som Google AdWordstrafik, organisk sökmotortrafik och trafik från sociala medier. Ligger kampanjtaggen kvar i cookien? Hur länge lever cookien? Vad hete cookien? Vilken källa räknas vid en konvertering?
Det blir lite detaljer som beskrivs, så håll tungan rätt i mun. Det kan upplevas som lite krångligt om de olika trafikkällorna i Google Analytics.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-10-16 kl 20:26

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , ,

« Previous PageNext Page »