Nyheter

Webbanalys – hur du hittar svaren (del 1).

Besökarna kommer in på din site och de börjar sina besök på olika sidor. De besöker olika antal sidor och lämnar webbplatsen eller appen på olika sidor. De kommer in på vid olika tider och besöker den från olika enheter.

Allt det här är ger oss ledtrådar som kan skapa enorma möjligheter för din site, om du analyserar dem på rätt sätt. Med denna artikel ska vi berätta varför du ska analysera data och analysera det på rätt sätt.

Börja med att sätta upp mål

Det absolut första du måste göra är att sätta upp mål med din site.

Om du har en blogg:

  • Hur många besökare vill du ha varje dag?
  • Vilken typ av besökare vill du helst nå?
  • Vill du att de läser mer än en av dina bloggar på siten.

Om du driver en site för ecommerce:

  • Hur många köp vill du att besökarna gör varje dag?
  • Vilka typer av varor/tjänster vill du helst att de köper?
  • Når du rätt målgrupp?

Utan mål kommer du aldrig få veta om du är på rätt väg, vad du gör rätt eller vad du gör fel.

Sätt upp två typer av mål; stora (macromål) och små mål (micromål). De stora är de övergripande affärsmålen för ditt företag, t ex ökad omsättning eller nå visst antal läsare av din blogg.

De små målen är de som leder fram till de stora, t ex viss mängd besök på produktsidor genererar viss mängd köp eller att du måste skriva ett visst antal inlägg i veckan för att nå önskat antal besökare till din site. Uppfylls de små målen ska, om du dragit rätt slutsatser, även de stora målen uppfyllas. Uppfylls de små, men inte de stora har de fel koppling till varandra.

Många börjar med att titta i webbstatistiksystemet Google Analytics för att se om det finns intressant data för sin verksamhet och det är i många fall att börja i fel ände. Vad man ska göra är att ställa sig frågor som till exempel:

  • Vilka tider besöker människor din site?
  • Fyller de i formuläret om mer produktinformation?
  • Varför har vi mycket besök på siten, men inte många som köper?

Meningen med att ställa frågor till dig själv är för att du ska få rätt information från Google Analytics och använda det som ett verktyg. Avantime erbjuder en mycket populär workshop om hur man sätter upp mål och nyckeltal. Gå in på https://googleanalyticsutbildning.se/workshops-google-analytics/workshop-mal-och-nyckeltal/ och läs mer om det.

Är Google Analytics det enda webbanalysprogram som finns? Nej, det finns fler och ett par som kan nämnas är Matomo/Piwik och Adobe Analytics/SiteCatalyst. Det som ger Google Analytics några fördelar är att det har ett mycket enkelt användargränssnitt, det är mycket lätt att integrera det tillsammans med andra Google-baserade program som Google Ads och Google Tag Manager och slutligen att det är kostnadsfritt för de allra flesta.

Om ditt företag använder Matomo/Piwik eller Adobe Analytics/SiteCatalyst erbjuder Avantime utbildningar även i dessa program. Mer information om olika webanalysverktyg kan du även hitta på http://webbstatistiksystem.se/olika-webbstatistikverktyg/

För att få mer information om utbildning i Matomo/Piwik rekommenderas https://googleanalyticsutbildning.se/anpassade-kurser-i-webbanalys/anpassad-kurs-piwik/ och för Adobe Analytics https://googleanalyticsutbildning.se/anpassade-kurser-i-webbanalys/anpassad-kurs-adobe-analytics/.

I nästa artikel ska vi gå igenom hur man navigerar och hittar i Google Analytics.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Jacob Sjöstedt - 2019-01-18 kl 10:09

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Google Adwords blir Goolge Ads

Den 24 juli i år går Google Adwords i graven och återuppstår som Google Ads. Den digitala annonsvärlden väntar med spänning – är det en ny skepnad som kommer att resa sig framför oss? Både ja och nej. Om vi ska tro Google och Sridhar Ramaswamy, så är det egentligen bara ett namnbyte (och byte av URL-adress, från adwords.google.com till ads.google.com). “The underlying products are not changing”. Han sa också, i en frågesession, att “This is a better representation of what our products are and more importantly where they need to go.”

Förändringarna kommer att ge tre nya varumärken:

  1. Adwords byter namn till Google Ads.
  2. DoubleClick och Google Analytics 360 Suite slås ihop till Google Marketing Platform.
  3. DoubleClick for Publisher och DoubleClick Ad Exchange slås ihop till Goolge Ad Manager.

Med Google Ads kommer man lansera något som kallas Smart Campaigns. Det gör att det annonsörer kommer att känna igen vilken handling (om det är ett telefonsamtal, butiksbesök eller ett köp) som de prioriterar. Goolge Ads använder maskininlärning för att optimera bilder, text och målträffar för att driva mer av den typen av handlingar.

DoubleClick Digital Marketing kommer att slås ihop med Google Analytics 360 och bilda Google Marketing Platform. Under det här paraplyet meddelar Google också att en ny produkt som heter Display & Video 360, som kombinerar funktioner från DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio och Audience Center. Marknadsföringsplattformen innehåller ett nytt integrationscenter där annonsörer kan se på vilka olika sätt de kan ansluta sina Google-verktyg.

I Google Ad Manager kommer DoubleClick Ad Exchange och DoubleClick for Publishers slås ihop. I det här fallet sa Jonathan Bellack, chef för produkthantering för utgivarplattformar, att det redan har funnits en “treårig resa” för att slå samman de två produkterna, eftersom den programmerade annonsköpen används för flera typer av reklam.

Är det en större förändring vi ser ändå? Går Google mot en utfasning av sökordsträffar? Google Adwords tar bort ordet words och det kanske finns ett syfte med det. Google har flera gånger “luckrat upp” sökordshanteringen och förenklat för annonsörerna att få träffar på sina annonser. 2012 började Google inkludera pluraländelser som en variation för sökord. 2017 förenklade man ännu mer och tillät matchning av liknande varianter, pluraländelser, stavfel, förkortningar och adverb. T ex om annonsören ville att annonsen skulle visas när någon skrev ”röd klänning”, så kunde annonsen nu visas för ”ny röd kläning” och ”röda klänningar”. Vi väntar med spänning…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Jacob Sjöstedt - 2018-07-18 kl 07:18

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Annonsera på Instagram

Fotoappen ”Instagram” lanserades i oktober 2010. 2012 köpte Facebook Instagram för närmare 1 miljard dollar. Nu i oktober år 2015 finns det 2,5 miljoner svenska Instagramanvändare. Hela 40 % av de svenska internetanvändarna använder Instagram och 23 % gör det dagligen. Bland 12-15 åringarna använder 85 % Instagram. Källa: Svenskarna och internet 2015,

I början av oktober 2015 öppnades möjligheten upp för svenska annonsörer att annonsera på Instagram. Annonseringen administreras ifrån Facebooks annonsverktyg: ”Power Editor”.

Koppla samman Instagramkontot med Facebook

För att kunna administrera Instagramannonseringen från Power Editor kopplar man först sitt Instagramkonto till sin Facebooksida. Ifall man har ett Business Manager konto måste man koppla varje kunds Instagramkonto till sitt Business Managerkonto.

Man behöver inte ha ett Instagramkonto för att kunna annonsera på Instagram. Har man inte det så förlorar man dock viss funktionalitet till exempel så kan man inte svara på kommentarer och det blir Facebooksidans namn och bild som visas i annonsen.

Annonsformat

Det finns tre olika annonsformat att välja mellan. Bildannons, Videoannons och Karusellannons. Skillnaden mellan en bild och en karusellannons är att i karusellannonsen kan användaren bläddra mellan fler än en bild.

Utöver annonsformaten kan annonsörerna välja mellan fyra olika annonseringsmål: Klick till webbplats, Videovisningar, Mobila applikationsinstallationer och Varumärkesbyggande (Mass Awareness). Till skillnad från vanliga Instagrambilder kan man länka till externa webbplatser samt att man kan ha köp- och andra call-to-action-knappar.

Målgruppsinriktning

För Instagramannonser går det att använda samma målgrupper och konverteringspixlar som för Facebookannonserna. Har man arbetat med Facebookannonsering tidigare blir det därför väldigt enkelt att även prova på Instagramannonsering. Eftersom både Instagram och Facebookannonseringen administreras från samma ställe blir det även enkelt att jämföra resultaten av annonseringen.

Komma igång Instagramannonsering

Kom igång snabbt med Instagramannonsering och var före många andra. I början är priserna troligtvis lägre. Om du behöver hjälp med annonsering på Instagram/Facebook, annan digitalannonsering eller mätning av digitala insatser och webbanalys. Kontakta Avantime.

1 comment  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-10-15 kl 10:20

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, Rekommendationer   Taggar:

Google Webmaster Tools har bytt namn till Google Search Console

Google Webmaster Tools eller Googles verktyg för webbansvariga (som produkten heter på svenska) har bytt namn till Google Search Console. Anledningen till namnbytet är främst att namnet ”Webmaster” är lite förlegat. Det är närmare 10 år sedan den första versionen av Webmaster Tools släpptes. Till en början användes det mest som ett verktyg för att skicka in site maps/sidkartor till Google för att förenkla/snabba upp indexeringen av en webbplats sidor. Sedan dess har flera olika funktioner lagts till.

Idag används produkten av fler olika typer av personer med andra roller än just Webmasters. Google själva skriver: ”För att se till att vår produkt inkluderar alla som bryr sig om Sök har vi beslutat att döpa om produkten till Google Search Console”. Ni kan läsa mer om namnbytet på Google Webmaster Central Blog.

Google säger att Google Search Console kommer att fortsätta att erbjuda samma funktioner som tidigare till exempel sökstatistikrapporter (Google Search Analytics), information om externa och interna länkar, mobila användbarhetsproblem, spindel och indexeringsproblem samt säkerhet och spam.

Google Search Console 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-05-27 kl 10:54

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Rensa bort spam referrals (skräptrafik) från Google Analytics del 2

I den första artikeln beskrev vi hur man med hjälp av avancerade segment i Google Analytics kan rensa bort skräptrafik ifrån historisk data för att få mer rättvisande statisk i rapporterna. I den här artikeln beskriver vi en mer permanent lösning för att filtrera bort samma skräptrafik från framtida data. Detta med hjälp av filter.

När man arbetar med filter är det viktigt att först skapa upp en helt ny vy. Man vill alltid behålla en helt ofiltrerad vy ifall man skulle råka förstöra något med sina nya filter. På bilden nedan ser vi att vi har en vy som heter ”All webbplatsdata”. I den vyn kommer vi aldrig att lägga på något filter.

Skap en ny vy

Gå till Administratör – > klicka på nedåtpilen bredvid aktuell vy -> klicka på ”Skapa ny vy”

Skapa ny vy

Namnge den nya vyn och klicka på Skapa vy

Namnge vy

Välj den nya vyn och klicka på filter

Filtrera vy

Klicka på nytt filter

+Nytt filter

Inkludera värdnamn

Namnge det nya filtret för att inkludera värdnamn

Namnge filter värdnam

Klicka på Anpassat, Inkludera, Värdnamn

Inkludera värdnamn

Filtreringsmönster

Skriv in de värdnamn ni vill inkludera i filtret. Börja med ”.*” för att inkludera subdomäner. Separera varje värdnamn med ”|”.

Vårt filter kommer att se ut så här:

.*googleanalyticsutbildning.se|.*translate.googleusercontent.com|.*webcache.googleusercontent.com

Filtreringsmönster värdnamn

När ni fyllt i de värdnamn som ska inkluderas klickar ni på Spara.

Uteslut skräphänvisningar

Skapa sedan ett nytt filter för att filtrera bort skräphänvisningarna.

Namnge det nya filtret

Namnge filter skräphänvisningar

Vi kommer att behöva skapa 6 olika filter så vi döper det första till Skräphänvisningar 1.

Välj Anpassat, Uteslut, Kampanjkälla

Filtreringsfält kampanjkälla

Följande skräphänvisningar vill vi filtrera bort:

Filtreringsmönstret i varje filter får max vara 250 tecken långt. Vi har därför delat upp skräphänvisningarna i sex olika grupper enligt nedan.

Filter 1:

7makemoneyonline.com|12masterov.com|anticrawler.org|atubecatcherdownload.com|avtodomik.com.ua|bard-real.com.ua|best-seo-offer.com|best-seo-solution.com|billiard-classic.com.ua|buttons-for-website.com|buttons-for-your-website.com

Filter 2:

buy-cheap-online.info|cardiosport.com.ua|ci.ua|comhit.net|customsua.com.ua|delfin-aqua.com.ua|depositfiles-porn.ga|dipstar.org|domination.ml|hulfingtonpost.com|e-kwiaciarz.pl|este-line.com.ua|darodar.com

Filter 3:

free-share-buttons.com|free-social-buttons.com|generalporn.org|Get-Free-Traffic-Now.com|ghazel.ru|googlsucks.com|itlogic.in.ua|it-max.com.ua|kambasoft.com|maridan.com.ua|mebeldekor.com.ua|med-zdorovie.com.ua|merinos.se|mk-prestige.com.ua|obuvi.com.ua

Filter 4:

offers.bycontext.com|olgacvetmet.com|onlywoman.org|palvira.com.ua|pornhub-forum.ga|ranksonic.com|ranksonic.org|savetubevideo.com|se.wow.com|search.gboxapp.com|search.genieo.com|semalt.com|site3.free-share-buttons.com

Filter 5:

site4.free-share-buttons.com|taf.avtodomik.com.ua|theguardlan.com|tool.twintipinsights.com|trion.od.ua|ultraslo.com|windowssearch.com|vr.biz.ua|youporn-forum.ga|youporn-forum.uni.me|алкоголизм.лечениенаркомании.com

Filter 6:

наркомания.лечениенаркомании.com|event-tracking.com|guardlink.org

Filtreringsfält

Kopiera de olika hänvisningsgrupperna ovan och klistra in dem var för sig i varsitt nytt filter.

Filtreringsmönster skräptrafik

När det första hänvisningstrafik-filtret är klart klickar ni på Spara. Upprepa sedan proceduren tills alla sex filter är klara.

2 comments  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-05-13 kl 09:22

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Rensa bort spam referrals (skräptrafik) från Google Analytics del 1

För en tid sedan skrev vi ett inlägg där vi beskrev hur man Filtrerar bort robottrafik via Google Analytics för att få renare statistik.

Den gången handlade det om att kryssa i en ruta i Google Analytics och låta Google Analytics filtrera bort kända robotar och spindlar automatiskt. Denna funktion bygger på att robotar identifierar sig som robotar och de filtreras därmed bort från webbstatistiksystemens rapporter.

Bortfiltreraruta

De som testat detta har säkert redan märkt att det tyvärr inte räcker till. Förhoppningsvis kommer Google att hitta på någon bättre lösning för att få bort alla spam referrals snart. Men fram till dess måste man vidta egna åtgärder för att få renare statistik i rapporterna.

Vi har tidigare berört ämnet. Trafiken från denna typ av webbplatser identifieras inte som robottrafik och därmed dyker de upp i webbstatistikrappporterna.

Nedan beskriver vi hur man med hjälp av segment kan rensa bort falska hänvisningar från både skräpsökrobotar och spökhänvisningar ifrån historisk data. När man sedan skapat segmentet och testat att segmentet fungerar som det ska kan man skapa ett permanent filter för framtida data. Hur man gör det beskriver vi i del 2.

Vad är Spöktrafik (Ghost traffic) för något?

Spöktrafik är trafik som aldrig besöker webbplatsen. Spammarna använder den teknik som Google Analytics har idag och kan via denna skicka http-requests direkt till Google Analytics insamlingsservrar utan att egentligen besöka webbplatsen. Spammarna använder ett relativt enkelt program som sänder falska (spök) anrop till specifika Google Analytics ”properties”.

Trafiken kommer alltså inte ifrån vanliga robotar eller spindlar och är därför svårare att blockera eftersom de aldrig ens besöker webbplatsen (trafiken skickas direkt från spammarna till Google Analytics). Spammarna lämnar ofta spår i värdnamnrapporten eller hänvisningsrapporten för att locka till sig klick till sina sajter som är fulla med spam. Klicka aldrig på en sådan länk. Ifall ni är osäkra på ifall det är en skräplänk eller inte kan ni googla på den och se vad andra skrivit om den.

Skapa ett segment i GA för att filtrera bort skräptrafik

Segmentet för att filtrera bort skräptrafiken nedan består av två delar. I den första delen använder vi ett inkludera- värdnamn-filter för att utesluta all spöktrafik och i den andra delen ett exkludera hänvisningsfilter för att exkludera falska hänvisningar.

Inkludera värdnamn

När ni först implementerade Google Analytics på er webbplats så var det säkert också endast just där som ni implementerade GA. Vid ett senare tillfälle kanske även i ett betalningssystem etc. När ni tittar i rapporten ”Värdnamn” bör det därför inte finnas några andra värdnamn än just de där ni implementerat Google Analytics. Resterande är förmodligen spöktrafik.

Ni hittar rapporten via: Målgrupp -> Teknik -> Nätverk -> Värdnamn.

Värdnamnsrapporten

Det finns dock några vanliga undantag:
• translate.googleusercontent.com – Vissa besökare använder Google translate för att översätta webbplatserna och dessa vill vi låta vara kvar.
• webcache.googleusercontent.com – Några besökare använder även Googles cachade version av sidorna på webbplatsen så dem får också vara kvar.

Istället för att exkludera alla möjliga olika spökhänvisningar (hänvisningar där besöken aldrig nått webbplatsen) så tillåter vi istället bara de giltiga värdnamnen. På det sättet behöver vi inte uppdatera filtret förutom när vi implementerar GA på en ny instans.

Så här skapar man segmentet för att inkludera värdnamn

Skapa ett nytt segment

Lägg till segment

Klicka på + Nytt segment

Nytt segment

Döp segmentet

Döp segmentet

Klicka på ”Villkor” under Avancerat

Villkor under avancerat

Välj Sessioner, Ta med, Värdnamn, matchar reguljärt uttryck -> skriv sedan in de värdnamn ni vill få med. Separera dem med ”|” utan mellanrum. Lägg även till ”.*” innan varje nytt värdnamn. Det reguljära utrycket ”.*” gör att även subdomäner tas med.

Inkludera värdnamn

Filtret ovan bör få bort spöktrafiken. För att testa att segmentet fungerar kan man återigen besöka ”Värdnamn-rapporten”. Målgrupp -> Teknik -> Nätverk -> Värdnamn. Nu ska endast de värdnamn ni valt att ta med vara kvar i rapporten.

Nedan beskriver vi hur man utvidgar segmentet genom att utesluta en mängd skräphänvisningar.

Uteslut hänvisningstrafik från skräpsajter

Klicka på nedåtpilen till höger om segmentet och välj redigera

Redigera segment

Klicka på ”+ Lägg till filter

Lägg till filter

Välj Sessioner, Uteslut, Medium, matchar exakt -> referral
Klicka på ”OCH” – > välj källa, matchar reguljärt uttryck

Uteslut refferals

Ett reguljärt uttryck (regex) får max vara 250 tecken. Därför måste man dela upp dem i flera olika filter. Man separerar filtren med ”ELLER”.

Följande spam referrals (skräphänvisningar) vill vi filtrera bort:

Filter 1

7makemoneyonline.com|12masterov.com|anticrawler.org|atubecatcherdownload.com|avtodomik.com.ua|bard-real.com.ua|best-seo-offer.com|best-seo-solution.com|billiard-classic.com.ua|buttons-for-website.com|buttons-for-your-website.com

Filter 2

buy-cheap-online.info|cardiosport.com.ua|ci.ua|comhit.net|customsua.com.ua|delfin-aqua.com.ua|depositfiles-porn.ga|dipstar.org|domination.ml|hulfingtonpost.com|e-kwiaciarz.pl|este-line.com.ua|darodar.com

Filter 3

free-share-buttons.com|free-social-buttons.com|generalporn.org|Get-Free-Traffic-Now.com|ghazel.ru|googlsucks.com|itlogic.in.ua|it-max.com.ua|kambasoft.com|maridan.com.ua|mebeldekor.com.ua|med-zdorovie.com.ua|merinos.se|mk-prestige.com.ua|obuvi.com.ua

Filter 4

offers.bycontext.com|olgacvetmet.com|onlywoman.org|palvira.com.ua|pornhub-forum.ga|ranksonic.com|ranksonic.org|savetubevideo.com|se.wow.com|search.gboxapp.com|search.genieo.com|semalt.com|site3.free-share-buttons.com

Filter 5

site4.free-share-buttons.com|taf.avtodomik.com.ua|theguardlan.com|tool.twintipinsights.com|trion.od.ua|ultraslo.com|windowssearch.com|vr.biz.ua|youporn-forum.ga|youporn-forum.uni.me|алкоголизм.лечениенаркомании.com

Filter 6

наркомания.лечениенаркомании.com|event-tracking.com|guardlink.org

Alla referral filter

När man är klar klickar man på ”spara”. Sedan kan man testa att segmentet fungerar genom att gå till rapporten Hänvisningar. Förvärv –> All trafik-> Hänvisningar. Nu ska ingen av de falska hänvisningarna som vi uteslutit synas i rapporten.

Nu är vi klara med segmentet och kan använda det bakåt i tiden för att få mer rättvisande statistik. För att få bättre data framåt i tiden kan vi använda samma tillvägagångsätt beskrivet ovan och filtrera bort skräptrafiken innan den når Google Analytics rapporterna. Hur man skapar ett sådant filter beskriver vi i den andra delen av den här artikelserien.

2 comments  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-05-12 kl 13:41

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer   Taggar:

Google byter ut URL:er i mobila sökresultat mot sajtnamn och brödsmulespår

Google meddelade den 16 april att de börjat byta ut URL:erna i de mobila sökresultaten mot sajternas riktiga namn (istället för domännamnet) och brödsmulespår. Anledningen till förändringarna är att ge mobilanvändarna en snabbare överblick om sidans ämne och hur den passar in på webbplatsen samt att spara utrymme (som man har mindre av i mobila klienter).

På bilden nedan till vänster ser ni hur det sett ut historiskt och till höger hur det ser ut idag efter att Google uppdaterat sitt presentationsgränssnitt.

Google mobila sökresultat

Google säger att förändringarna rullats ut successivt och endast påverkar de mobila sökresultaten. Sajtnamnändringen påverkar just nu endast USA medan brödsmulespåren rullats ut över hela världen.

Webbplatsägare kan till viss del styra utseendet i sökresultaten genom att använda en teknik som kallas strukturerad data. Strukturerad data används inom många områden för att förmedla information om webbplatsen till Google (och andra sökmotorer).

I det här fallet handlar det om att förmedla webbplatsens namn och brödsmulespår genom att använda sig av så kallad strukturerad data.

Mer information om hur man strukturerar data:
För att visa sajtens namn.
För brödsmulespåren.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-04-21 kl 09:57

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Gå kurs i Google Analytics

Webbanalys barnDet händer mycket inom webbanalyssfären och digital marknadsföring. Google och de andra leverantörerna inom verktygsstöd inom webbanalys (Adobe, WebTrends etc.) tar hela tiden fram nya funktioner och lösningar. Det är det underliggande skiftet till mer och mer digital närvaro som driver utvecklingen av webbanalys framåt.

Om du eller någon vän/kollega känner att ni behöver lära er mer om webbanalys och i detta fall Google Analytics så anordnar Avantimes erfarna webbanalyskonsulter en öppen kurs i Google Analytics den 13 april och den 18 maj.

Mer om Google Analytics kursen.

Mer om andra kurser och workshops inom Google Analytics.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2015-03-21 kl 12:54

Kategorier: Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , ,

Facebook rensar bort ”Likes” från avslutade och inaktiva konton

Den 5:e mars berättade Facebook i ett pressmeddelande att de kommer att rensa bort ”Likes” från avslutade och inaktiva konton. Det innebär att många företags Facebooksidor kommer att förlora ”Likes”.

Ifall man är administratör av sitt företags Facebooksida får man följande varning:

Facebookvarning

Facebookvarning

Förändringen gör att uppgifterna angående antalet ”Likes” en Facebooksida har kommer att bli mer rättvisande. De personer som har avslutat sina konton eller är inaktiva kommer inte att se vad som läggs ut på Facebooksidan i vilket fall. Det nya antalet ”likes” kommer visa hur många personer som aktivt följer en Facebooksida.

Facebook har sedan tidigare filtrerat bort likes och kommentarer som genererats av avslutade och inaktiva konton ifrån individuella sidinlägg.

Facebook avslutar sitt pressmeddelande med att skriva att alla tjänar på mer meningsfull information på Facebook och att de hoppas att uppdateringen kommer att göra Facebooksidorna ännu mera värdefulla för företagen.

Fler artiklar om Facebook.

Kontakt

Om ni har frågor angående Facebook, annonsering på Facebook eller andra digitala kanaler samt om hur ni på bästa sätt följer upp era digitala satsningar med webbanalys och optimering, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-03-09 kl 08:14

Kategorier: Nyheter   Taggar:

Är individanpassad video framtidens marknadsföring?

Video har rankats högt de senaste åren i olika marknadsföringstrendanalyser. Nu 2015 är det många som tror att individanpassade tjänster (video, animeringar, spel etc.) är den nya trenden att haka på.

Individanpassad videomarknadsföring (PVM – Personalized Video Marketing)

För ett par år sedan släppte Radiotjänst den individanpassade filmen ”Tackfilm”. Flera miljoner människor från över 200 olika länder såg filmen. Källa. Man kunde ladda upp ett foto på sig själv och sedan se sig själv på bild i filmen. Filmen vann priser och senare skapades även en Tackfilm 2.

För någon vecka sedan släppte Postkodlotteriet ”Det stora Tacket” en film i samma anda som Radiotjänsts ”Tackfilm”. I ”Det stora tacket” tackar Postkodlotteriet sina kunder för att de är med och bidrar till en bättre värld. Även här laddar man upp en bild på sig själv som sedan visas i filmen.

Många har säkert också sett Facebooks individanpassade filmer eller fått ett e-julkort med dansande tomtenissar där nissarnas ansikten är utbytta mot ens vänners ansikten.

Video i e-postutskick

Det är inget nytt att video i mailutskick kan öka klick och öppningsfrekvenser. Det finns undersökningar som visar på att om ämnesraden innehåller ordet ”video” så ökar öppningsgraden. Undersökningarna visar även att om man inkluderar komprimerad video utan ljud, animerade gifs eller klickbara skärmdumpar av videoklipp så kan klickfrekvensen i ett utskick öka med 200-300 procent.

Källor: Forrester.com och Getresponse.com.

En video passar inte alla

Individanpassad video handlar om att leverera den mest relevanta och användbara filmen till en person vid rätt tidpunkt. Att gå från en video till alla till en video per person är utmaningen.

Det kan till exempel vara en säljare som skapar en skräddarsydd film till kunden och kryddar filmen med ett personligt meddelande. Det behöver inte vara en dyr produktion och det går att automatisera.

Det finns flera företag som erbjuder verktyg för att skapa individanpassade filmer. Ett exempel är Idomoo. Halebop har använt deras tjänst för att skapa en välkomstvideo till sina yngre kunder.

Ett kanske ännu bättre exempel är den här videon som även den är en film där företaget välkomnar nya kunder. I filmen är kundens namn etc. inkluderat.

Videooptimering

Med de verktyg som finns tillgängliga för optimering av videobudskap kan man A/B eller multivariabeltesta ljud och tal med mera för att se vilket budskap som fungerar bäst. Skicka två eller flera videovarianter till mindre delar av målgruppen för att se vilken som fungerar bäst och sedan skicka vinnarfilmen till resterande del av målgruppen. Se fler funktioner på Impossible Softwares sajt.

Summan av kardemumman är att individanpassad film har kommit och även om du väljer att ignorera det så är chansen stor att dina konkurrenter inte gör det. Fördelarna är många och ”early adopters” får extra många fördelar med verklig differentiering och exponering i media.

Kontakt

Om ni har frågor angående individanpassad videomarknadsföring eller andra digitala kanaler samt om hur ni på bästa sätt följer upp era digitala satsningar med webbanalys och optimering, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-03-04 kl 07:28

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter   Taggar:

Next Page »