Nyckeltal/KPI

Uppdateringar i Adobe SiteCatalyst 15.4

Under den senaste tiden har det släppts ett antal “underhållsversioner” (eng. Maintenance Releases) som har innehållit en hel del bra förbättringar av Adobes statistikverktyg SiteCatalyst (under namnändring till Adobe Analytics). Alla dessa har släppts under SiteCatalyst 15.4. Nedan listas några av dessa förändringar.

Läs mer…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2013-05-29 kl 22:11

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , , ,

Google Content Experiments – Ersättaren till Website Optimizer

Om du på sistone har letat efter verktyget Google Website Optimizer så har du säkert märkt att det inte finns längre, oavsett hur mycket du googlar. Detta populära verktyg har nämligen ersatts av något som Google valt att kalla Content Experiments. Google Content Experiments är inte längre ett fristående verktyg utan hittas integrerat i Google Analytics i menyn under Content > Experiments.

Liksom Website Optimizer är huvudfunktionen att testa olika webbsidor mot varandra i så kallade a/b-test. Det går också att köra varianten multivariate test (multivariabla tester) som till skillnad från a/b-testet använder två väldigt lika versioner av samma sida mot varandra med vissa mindre skillnader i form av till exempel alternativ placering på knappar eller olika färg och storlek på rubriker. I Content Experiments erbjuds du däremot bara ett sätt att köra testet. Hur mycket dina sidor ska skilja sig från varandra bestämmer du själv.

Varför gör man testet?

Dessa tester görs med målet att utröna en vinnare för att se vilken av sidorna som redovisade bäst resultat i form av flest konverteringar och bäst konverteringsgrad. Vad konverteringen är beror helt och hållet på dig som gör testet. Enda regeln är att det, för dig, ska vara någonting värdefullt som besökaren kan göra på din webbplats. Vanliga exempel på konverteringar och mål på en webbplats kan vara ett ifyllt formulär, ett köp i din webbshop, en anmälan till ditt nyhetsbrev eller varför inte ett besök som varar längre än 2 minuter.

Vilka sidor ska jag testa?

Själva testet är hyfsat enkelt att sätta upp i Google Analytics. Den lite mer kluriga biten består av att bestämma vilka sidor du ska testa. Ett tips är att sätta dig in i besökarens position. Vilka sidor befinner man sig på för att kunna göra en konvertering? Titta på dina målflöden i Google Analytics och titta på de steg som besökaren har störst tendens att hoppa av vid innan de nått någon av dina tacksidor. Har du inte målflöden uppsatta i Google Analytics så se till att skaffa det nu! Information på hur du gör detta finns här.

Ett annat tips på sidor att testa är dina vanligaste landningssidor i syftet att locka besökaren till att stanna kvar på din webbplats. Startsidan i all ära, men har du kampanjer eller annonser igång som leder till andra sidor längre ner i din struktur så är dessa sidor lika mycket värda att testa som startsidan.

Hur sätter jag upp testet?

Som jag nämnde tidigare så är detta en relativt snabb och smidig process. Läs mer om varje steg i processen nedan.

Steg 1: Ange de sidor som ska tävla mot varandra i form av url på din originalsida samt variationssida/variationssidor.

steg 1 content experiments

steg 1 content experiments

Steg 2: Koppla ditt test till din utvalda konvertering, alltså det mål som du tidigare satt upp i Google Analytics. Detta gör du för att se vilken av dina tävlande sidor som bidrar till flest konverteringar. I det här steget anger du också hur många procent av dina kommande besökare som du vill skicka till din testsida. Välj en högre procentsats om du vill ha ett snabbt resultat. Känner du dock att testet är lite riskabelt och innebär stora förändringar för besökarna så ska du välja en mindre procentsats.

steg 2 content experiments

steg 2 content experiments

 

Steg 3: I detta steg får du två alternativ på hur du kan lägga in det trackingscript som måste implementeras på din originalsida för att testet ska kunna gå igång. Antingen ber du din IT-avdelning om hjälp eller så kan du lägga in scriptet själv i sidkoden direkt efter <head> på din originalsida. Observera att alla dina sidor som du tar med i testet måste ha Google Analytics-mätning installerad (endast i form av standardscriptet), annars kommer dessa inte räknas med.

steg 3 content experiments

steg 3 content experiments

 

Steg 4: När Google Analytics har identifierat de script som du nu lagt in på dina sidor så återstår det bara att sätta igång testet! Testet kommer att pågå i 90 dagar såvida du inte stoppar det manuellt. Tyvärr går det i dagsläget inte att välja denna tid själv. Kom också ihåg att du inte kan göra större ändringar i konfigureringen efter att du tryckt på start.

När testet sedan är igång så kommer resultatvyn att se ut som nedan bildexempel. Du kommer sakta men säkert tydligt att se hur dina olika varianter börja skilja sig i resultat från varandra. Kommer du på att du vill ta bort en testsida under testets gång så är detta fullt möjligt. Du kan däremot inte radera eller ändra din originalsida där scriptet ligger.

livetest content experiments

livetest content experiments

Sammanfattningsvis så är detta verktyg ett enkelt och smidigt sätt att optimera viktiga delar av en webbplats. Det viktigaste är att sätta upp tydliga mål med varför man gör testet så resultatet går att koppla till något konkret som är relevant för just dig och ditt företag.

Mer om Content Experiments hittar du här.

Om du vill ha hjälp med att komma igång eller stöd i arbetet med a/b-tester så finns det extern hjälp att tillgå. Hör av dig via vår kontaktsida om det skulle vara intressant.

Lycka till!

 

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-10-25 kl 15:06

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter   Taggar: , , ,

Tagga dina QR-koder och mät effekten av dina off-line annonser

QR-koder är för de allra flesta inget nytt fenomen vid det här laget. Få höjer på ögonbrynen då vi ser det varje dag i annonser och affischer, i bussar, tunnelbanor, spårvagnar, tåg och i tryckt media. Men faktum är att det kan vara ett effektivt sätt att driva trafik till din webbplats genom att få en intressent att gå från en analog kanal till er digitala kanal på ett snabbt och enkelt sätt.

Vi här på webbstatistiksystem.se tror även att många tror att QR-koder är krångligare än vad det är, så detta inlägg kommer därför beskriva hur enkelt det är att skapa och använda QR-koder till dina kampanjer.

En QR-kod är egentligen en form av streckkod, precis som UPC-koden på dina matvaror eller ISBN-koden på dina böcker, och är alltså ett sätt att göra data åtkomlig genom scanning. Scanna gör man sedan genom att använda en av alla de QR-appar som finns till telefoner för alla plattformar. Man kan välja att scanna direkt eller att först ta en bild som man scannar senare (exempelvis om man inte har någon internetåtkomst för tillfället).

Det är enkelt att skapa en kod och det behöver inte kosta någonting alls. Det är faktiskt så att det finns gott om gratistjänster på nätet som hjälper dig att skapa en QR-kod som det är fritt fram att använda som du vill.

Var man kan skapa en egen QR-kod?

Nedanstående är några av de många exempel på siter som erbjuder QR-koder gratis.

Både Bitly och Google erbjuder alltså möjligheter att skapa QR-koder i sina URL-förkortningar. Allt man behöver göra är alltså att lägga till .qr på den förkortade URLen.

Man kan även gå steget längre och skaffa en så kallad “custom code”, en skräddarsydd kod som kan innehålla färg, bilder eller annan design och ändå fungera väl. Ett roligare alternativ, men som oftast innebär en kostnad.

QR-koden är ofta en länk

Idag används de flesta QR-koder precis som en länk, och går till en viss sida på nätet. Självklart är detta otroligt effektivt och ett sätt att kunna erbjuda den intresserade mer än vad man kan på en plakat, skyltar eller liknande. Filmbolag kan dirigera intresserade tunnelbaneåkare från en affisch direkt till trailern för en film, klädbutiker kan skicka en förbipasserande till produkt- eller köpsidor, välgörenhetsorganisationer kan underlätta att donera genom att skicka läsarna från en annons i DN direkt till en donationsflödet o.s.v.

Som med allt som är digitalt så kan även QR-koder mätas. Det är bara att lägga med kampanjtaggarna i urlen som man ska hamna på så kan du mäta effekten av i alla fall QR-delen av den off-line annons. I kampanjtaggarna kan du identifiera annonsen så “hårt” du önskar. Tidigare har det varit ganska omständigt att mäta effekt av off-line annonser – med QR-koder är det mycket enklare.

Inte bara URLer i QR-koder

Men URLer är inte den enda datan man kan skicka. Du kan även använda det för att skapa ett rent textmeddelande, sms, ringa eller som ett så kallat vCard. vCards är elektroniska visitkort med namn, nummer, adress, mail etcetera som kan överföras digitalt. Att ha det som QR-kod innebär att den som scannar av din kod automatiskt får kontaktuppgifterna ifyllda och klara för att spara som en kontakt i sin telefon. Detta kan alltså vara ett effektivt sätt att sprida dina uppgifter när du nätverkar på möten, seminarier, konferenser och andra sammanträden. Det har blivit populärt att använda denna kod på det fysiska visitkortet för att göra det ännu lättare för den du möter att lägga till dig bland sina kontakter.

Att tänka på

Det är alltså effektivt att använda QR-koder när man vill erbjuda mer än vad ett icke-digitalt medium, såsom trycksaker, kan erbjuda och för att fånga in dem som är intresserade och vill veta mer. Man bör dock ha i åtanke att alla förstås inte har en sådan app och att de som har den kanske ändå inte använder den. Därför bör man inte låta koden stå helt ensam i en marknadsföringskampanj, utan den bör fungera som ett komplement. Se det som en bonus ifall någon vill veta mer och är tillräckligt intresserad för att scanna och gå vidare.

Se till att landningssidan faktiskt motsvarar eventuella förväntningar som användaren kan ha så att besöket inte resulterar i en omedelbar bounce. Var även tydlig med vad en användare kan vänta sig när denne scannar koden, då man kanske annars avstår av rädsla för att komma till en sida med tvivelaktigt innehåll.

Med detta sagt är QR-koder billigt, enkelt och nyttigt, och kan potentiellt ge dig fler besökare och större intäkter så det är definitivt värt att experimentera med.

Till sist får man naturligtvis inte glömma att tagga eventuella länkar så att man kan se hur många som kommer från QR-koderna och vad de gör på din sida. På så sätt kan man analysera och se ifall QR-koder faktiskt är något för dig.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-10-24 kl 15:14

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , ,

Omdirigera sidor med AVANredirect, en EPiServermodul för att hantera redirects som redaktör

Tar man som redaktör i EPiServer bort eller flyttar en sida från den ursprungliga strukturen så måsta man komma ihåg att den gamla adressen fortfarande kan cirkulera runt på nätet i form av länkar och bokmärken. EPiServers interna länkar går inte sönder (om man använt EPiServers interna länkverktyg), men det är just det externa länkarna in till din webbplats som behöver hanteras.

Ditt webbstatistiksystem kan skvallra om hur “stort” problemet är på din webbplats. Det krävs en del extra mätning i till exempel Google Analytics och Adobe SiteCatalyst för att få fram rapporter på vilka sidor som besökarna får404:or/Sidan kan inte visas på och vilken sida som felaktigt länkar dit. Det finns inte som standard i webbstatistikverktyg som Google Analytics eller Adobe SiteCatalyst, men det är inget jättejobb att få till.

Många av de uppdragsgivare som vi jobbar med mäter mängden 404:or och har det som ett nyckeltal som man följer över tid. Man kan inte få bort alla 404:or, men man kan ha som mål att ligga under en viss mängd/procentsats.

Man kan komma en bit på väg genom att mäta och veta vilka sidor som länkar fel, men snart “kör man in i väggen” och man inser att redirects är den enklaste och smidigaste lösningen på problemet. Problemet med redirects är att de är lite krångliga att fixa till om man arbetar som en “vanlig” EPiServerredaktör.

En lösning på detta är att använda ett redaktörsverktyg för att hantera redirects i EPiServer. Ett exempel på ett sådant verktyg är AVANredirect.

Varför ska man arbeta med att mäta och minimera 404:or/sidan kan inte visas

Besökaren ska inte behöva mötas av en 404 sida. Det är lite som att få ett slag i ansiktet och det kan leda till att besökaren blir mindre nöjd med sitt besök och/eller lämnar sajten. Alla internetanvändare har någon gång känt på hur irriterande det är när man inte hittar det man letar efter.

Nedan redovisas hur man kan minimera antalet 404:or genom att arbeta med AVANredirect. Kort sammanfattat är AVANredirect en EPiServermodul som fångar alla 404-fel som uppstår på webbplatsen och sorterar dessa på lite olika sätt. Redaktören kan utan att blanda in vare sig utvecklare eller IT-tekniker själv skapa redirects och på så sätt förbättra besökareupplevelsen och minimera antalet 404:or.

Exempel på gränssnitt i EPiServermodulen AVANredirect där en redaktör skapar redirects

Exempel på gränssnitt i EPiServermodulen AVANredirect där en redaktör skapar redirects

 

Redaktören kan titta i listan med sidor som har anropats (och som inte finns på servern och därmed orsakat en 404) och sortera den efter vanligaste 404:an. Sedan fyller man helt enkelt i en korrekt adress i det tomma fältet och på så sätt skapas en redirect till en fungerande och korrekt sida.

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-09-27 kl 09:33

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Nya funktioner/rapporter/fixar i senaste versionen av Adobe SiteCatalyst (15.4)

Nedan redovisas några av nyheterna i den senaste versionen Av Adobe SiteCatalyst

Ny rapporter i SiteCatalyst 15.4

Mobile Carrier Report – Denna rapport hittar man under Visitor Profile > Technology. Mobile Carrier rapporten visar det företag som är “wireless service provider” (Telenor, TeliaSonera, 3, Tele2 etc.).

Uppdaterade rapporter i SiteCatalyst 15.4

Connection Types Report – Denna rapport hittar man under Visitor Profile > Technology. Rapporten Connection Types inkluderar numera mobil trafik. Om man tittar i denna rapport idag finns “Mobile Carrier” med som ett alternativ.

Rapporter tillbaka (sedan 14.9 versionen av SiteCatalyst)

Så kallade Rollup-konton (insamlingskonton som innehåller två eller flera separata insamlingskontons trafik) är numera tillbaka i SiteCatalyst. Rollup-konton med upp till 50 separata insamlingskonton kan aktiveras direkt av en administratör i adminläget i SiteCatalyst. Om man skulle ha fler än 50 konton behöver man ta vägen via supporten.

Förbättrat stöd för att hantera Internet Explorers så kallade Compatibility Mode

Om du har tyckt att mängden besökare som har Internet Explorer 7 har varit alldeles för hög kan det ha berott på funktionen Compatibility Mode som finns i Internet Explorer. När man kör Internet Explorer i compatibility mode, så rapporterar Internet Explorer 8 and Internet Explorer 9 att user agenten är Internet Explorer 7 (och detta har samlats in av SiteCatalyst som att webbläsaren var Internet Explorer 7).

I och med releasen av SiteCatalyst 15.4 (19 juli i år) så hanteras detta med automatik av Adobe SiteCatalyst. Besökare som använder Internet Explorer 8 och Internet Explorer 9 rapporteras som rätt webbläsare även om compatibility mode är aktiverat.

Om du haft många besökare som kört med compatibility mode aktiverat kommer man att se en ganska stor förändring i fördelningen av browsers.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-09-24 kl 15:15

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , , , , ,

Nyheterna i SiteCatalyst 15.3

Under våren och sommaren har Adobe gjort uppdateringar i sitt statistiksystem SiteCatalyst. Bland de stora förändringarna/tilläggen finns följande funktioner.

Nedanstående rapporter har kommit tillbaka till version 15 (fanns tidigare i 14.9):

  • Pages Not Found
  • Pathfinder
  • Full Path
  • Path Length
  • Original Entry
  • Days Before First Purchase
  • All Search Page Ranking Reports
  • Visitor State

Nya rapporter kring automatiserad trafik (bots). Man kan aktivera ett regelbundet uppdaterat filter och se statistik på hur mycket dessa robotar/spindlar besöker webbplatsen. Väl insamlad kan man segmentera trafik som orsakas av robotar av diverse typer (tex övervakningstjänster). Rapporterna ligger under SiteMetrics/Bots och heter Bots respektive Bot Pages.

Nyckeltalet Visits/besök finns numera som standard på alla så kallade custom insigths (propX) parametrar. Detta betyder att det är möjligt att lägga till visits i alla rapporter under Custom Traffic inne i SiteCatalysts rapportgränssnitt.

För alla insamlingskonton som skapas efter den 26 april 2012 så behöver man inte bygga egna funktioner för att omvandla inkommande trafik till gemener/små bokstäver. För tidigare skapade insamlingskonton/report suites så är det ingen förändring.

  • props 1-75
  • pagename
  • server
  • channel (site sections)
  • download links
  • exit links
  • custom links

Bounce Rate nyckeltalet som har funnits på Pages rapporten (mest besökta sidor) i SiteCatalyst 15 finns numera på alla commerce rapporter. Detta gäller även Entries och Exits. Dessa finns på alla commerce rapporter.

Total Time Spent nyckeltalet finns sedan Sitectalyst 15.3 tillgängligt på traffic och commerce rapporterna. Nyckeltalet Total time spent visar det totala antalet sekunder som alla besökare har spenderat på den aktuella sidan.

Möjligt att se ett segments definition (villkor för filter) direkt i menyn där man väljer segment.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - kl 14:35

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , ,

Googles nya sekretessregler och användarvillkor kommer troligtvis att innebära att problemet ofullständiga sökfrasrapporter ökar

Jag har tidigare skrivit om Googles effekter av att man inte längre skickar med sökfraserna till statistiksystemen när man är inloggad hos Google (till exempel i artikeln Så ser man effekten av Googles förändring att inte skicka med sökfraser när användaren är inloggad i statistiksystemet).

Nu den senaste tiden kanske du har fått ett mail med ämnesraden “Ändringar i Googles sekretesspolicy och användarvillkor”. Här berättar Google om att man skrotar cirka 60 stycken olika policyer som har använts inom Googlesfären och ersätter dem med en enda policy. Ändringarna träder i kraft den 1 mars 2012.

Google gör detta förstås för att förenkla administration och se till att man är mer inloggad eftersom man då kan servera bättre annonser (det vill säga annonser som man är mer benägen att klicka på). Mot kunderna heter det att det blir enklare och att man får se mer relevant information (när man söker hämtas information om vad du gillar från Google+, YouTube etc.).

Förändringen i användarvillkor och sekretesspolicies kommer med stor säkerhet även innebära att man är mer inloggad i Google än tidigare. Många vet antagligen inte ens om att man är inloggad och det kommer bli även mer av den varan nu när man hoppar mellan de olika Googletjänsterna (och hela tiden är inloggad).

En trolig mindre önskvärd effekt (ur webbstatistiksynvinkel) är att statistikrapporterna med externa sökfraser kommer fortsätta att försämras. Ju fler som är inloggade i Google desto sämre sökfrasrapporter (detta är oberoende av webbstatistiksystem). Mer information finns i artikeln Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-02-12 kl 16:34

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter   Taggar: , , , ,

Så integrerar du Google Analytics med Google Webmaster Tools

Googles statistikverktyg Google Analytics och Google Webmaster Tools växer samman mer och mer (detta har vi skrivit om tidigare i artikeln Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google). För att integrera de båda verktygen och få upp statistik från  Google Webmaster Tools upp i Google Analytics behöver man göra några knapptryckningar (och givetvis ha de båda verktygen uppsatta).

Om du inte har gjort integrationen mellan Google Analytics och Google Webmaster Tools så ser det ut enligt nedan när man klickar upp en av rapporterna under TRAFFIC SOURCES/Search Engine Optimization.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

För att gå vidare klicka på knappen Set up Webmaster Tools data sharing.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Du får upp en ny dialogruta och här klickar man på länken Edit som öppnar upp i ett nytt fönster.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Om du har flera webbplatser så blir det en lista med webbplatser här. Kryssa i radioknappen bredvid den aktuella domänen (alltomuffe.nu som vi använder i exemplet är en webbplats om Ulf Lundell). Därefter klickar du på knappen Save.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Du behöver göra ett godkännande, klick på knappen OK.

Integrera Google Analytics med Google Webmaster Tools

Nu ser man att domänen är vald genom att Enabled profiles delen är “tänd/har dykt upp”. Nu är man nästan klar. Klicka på Apply och sedan blir rapporterna under TRAFFIC SOURCES/Search Engine Optimization populerade med data.

Search Engine Optimization rapporterna med data från Google Webmaster Tools

Search Engine Optimization rapporterna med data från Google Webmaster Tools

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2012-01-03 kl 10:32

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Rekommendationer, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , ,

Så ser man effekten av Googles förändring att inte skicka med sökfraser när användaren är inloggad i statistiksystemet

I artikeln Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google så belyste jag problemet (ur webbstatistiksynvinkel) att Google inte längre skickar med sökfraserna när besökaren är inloggad i Google.

Nedan visas bilder på hur det kan se ut i olika webbstatistikverktyg.

Adobe SiteCatalyst – Keyword Unavailable

Keyword Unavailable i SiteCatalyst

I Adobes statistiksystem har följande fras dykt upp i sökfrasrapporterna: Keyword Unavailable.

Google Analytics – (not provided)

Google Analytics (not provided)

I Googles egna verktyg Google Analytics ser man också effekten av den nya rutinen att inte sända med information om sökfraser när besökarna är inloggade i Google. Leta efter (not provided).

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-11-29 kl 19:43

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Sämre statistik och mindre korrekta nyckeltal kring sökfraser pga nya regler i Google

Google går från klarhet till klarhet. Först lanserade man att Google Analytics ska börja kosta pengar (Google Analytics kommer nu i betalversion), sedan kom nyheten att Google Maps också avgiftsbeläggs för större användare (man inför en begränsning på hur mycket systemet får användas utan avgift, denna blir relativt låg om man har anpassade varianter av kartan).

Nästa steg är att slå undan benen på webbstatistiksystemen och ta bort möjligheten att mäta sökfraser från Googles sökindex från personer som är inloggade i sitt Googlekonto (många är inloggade utan att veta om det). Motivet till de nya reglerna påstås vara att man vill värna om den personliga integriteten. Om Google+ får mer funktionalitet (senast lanserades möjligheten att skapa sidor i Google+) och blir mer populärt och/eller Googles tjänster växer kommer fler och fler att vara inloggade på Google, vilket betyder att tillförlitligheten i nyckeltalen kring sökfraser kommer att sänkas ytterligare.

Det fula i det hela är att man fortfarande kommer åt statistiken om man betalar för sökfraser (via Google AdWords). Även via Google Webmaster Tools kommer statistiken kring sökfraser fortsatt att finnas tillgänglig. Google AdWords är redan integrerat med Google Analytics och det är antagligen inte så långt kvar tills Google Webmaster Tools är en del av Google Analytics.

Statistiken för sökfraser från inloggade i Google försvinner alltså från alla webbstatistiksystem (Adobe SiteCatalyst, WebTrends, Snoobi, Vizzit etc.), detta gäller även Google Anlytics, men statistiken finns i andra Google-system och det finns inga andra webbstatistiksystem som har tillgång till denna data. I länder som Sverige där Google har en väldigt stor marknadsandel vad gäller sökningar så påverkar detta balansen på marknaden. Google drar åt snaran, man undrar vad nästa steg blir…

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-11-14 kl 23:40

Kategorier: Nyckeltal/KPI, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Next Page »