Nu kan Svenska företag också annonsera på Twitter!

Twitter är ett socialt nätverk där Twitteranvändarna kan skicka och läsa korta teckenmeddelanden om 140-tecken så kallade ”tweets”.

Twitter grundades i mars 2006 och har idag mer än 500 miljoner användare världen över där ca: 271 miljoner användare är aktiva.

Enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2014” använder 19 % av svenska folket Twitter någon gång då och då och 6 % använder Twitter dagligen. Läs mer här.

I april 2010 tillkännagav Twitter att de planerade att erbjuda företag att köpa så kallade ”sponsrade tweets”. Till en början var det endast Amerikanska företag som kunde annonsera på Twitter.

Nu ett par år senare vill Twitter ta sig in på den nordiska marknaden. För att snabba på den processen har de ingått ett sammarbete med en lokal samarbetspartner. Den lokala samarbetspartnern är företaget Sellbransch. Sellbransch ska hjälpa Twitter att etablera sig på den nordiska marknaden. I och med det samarbetet så har de även öppnat upp för svenska företag att börja annonsera på Twitter.

Hur fungerar Twitters annonseringsplattform?

När man använder Twitter till att följa, tweeta, eller interagera med tweets så sparar Twitter all information om den specifika användaren. På det sättet kan de låta företag skräddarsy annonser till Twitteranvändarna baserat på hur de betett sig tidigare.

Twitter använder även sina användares profilinformation och platsinformation. Platsinformationen baseras på användarens mobila plats samt ifall användaren har platsfunktioner påslagna eller via IP-adress. Förutom detta så använder Twitter information som deras partners förser dem med. Det kan t.ex. vara webbläsarrelaterad information. Informationen används för att visa annonser relaterade till saker som användaren redan har visat ett visst intresse för, till exempel besökt olika varumärken eller företag som de tycker om.

Precis som vid annonsering på Googles sökresultatsidor så kan man även på Twitter rikta annonser mot olika nyckelord. Om man till exempel söker efter ett visst nyckelord så kan man visa sponsrat innehåll relaterat till ämnet man söker efter.

Varför ska man annonsera på Twitter?

Twitter är relevant som annonskanal när man ska promota en produkt, bygga varumärke eller öka antalet följare. Med sponsrade tweets kan man snabbare få fler följare och nå ut till fler personer.

Twitters olika annonsformat

Twitter erbjuder annonsörerna flera olika annonsformat. Nedan följer en kort förklaring av varje.

• Tweets – engagemang (till exempel retweets, favoriter, svar)
Används för att nå fler personer och driva konverteringar.

• Webbplatsklick eller konverteringar
Skicka personer till din webbplats (för att köpa, signa upp på nyhetsbrev etc.).

• Applikations-installationer eller applikations-engagemang
Få personer att installera eller interagera med din mobilapplikation.

• Följare
Öka antalet följare på Twitter.
• Leads på Twitter
Samla e-postadresser från personer som visat intresse för ditt erbjudande.

När man bestämt vilken typ av annonsformat man vill använda kan man skapa själva kampanjen.

Skapa en annonskampanj

Först får man välja vad kampanjen ska heta och vilken tidsperiod den ska köras.

Skapa Twitterkampanj

Skapa Twitterkampanj

Sedan får man skapa själva tweeten eller välja en tidigare publicerad tweet. Twitter vill att man ska skapa/välja minst tre olika tweets. Detta för att Twitters annonsplattform automatiskt ska kunna A/B-testa annonstweetsen mot varandra.

Skapa annonstweet

Skapa annonstweet

Bestämma målgrupp

Efter att annonserna är skapade är det dags att välja målgrupp. Twitter erbjuder fyra olika metoder. Alla metoderna är inte tillgängliga för alla typer av annonsformat.

• Nyckelord
Används ifall man vill nå personer som söker, twittrar om eller interagerar med specifika nyckelord. Man kan lägga till fler nyckelord för att nå en bredare massa.

• Intressen och följare
Når personer med specifika intressen eller vars intressen är likadana som följare till specifika konton. Här får man ange olika användarnamn och intressen.

• TV (kan inte välja Sverige som inriktning)
Används för att nå personer som interagerar med vissa TV-program. Det går tyvärr inte att välja Sverige som inriktning ännu.

• Skräddarsydda åhörare
Här når man personer genom att använda sin egen data. Man kan ladda upp listor med e-postadresser eller TwitterID:en. Man kan även tagga upp sin webbplats med en kodsnutt för att samla ihop listor med besökare som man senare kan annonsera mot på Twitter.

Bestämma var de sponsrade inläggen ska visas

Här får man välja vilka geografiska platser man vill nå med annonserna. Just nu går det inte att välja specifika städer i Sverige utan man måste välja hela Sverige. Man får även välja vilka typer av enheter man vill att annonserna ska visas i till exempel mobiltelefoner eller surfplattor samt kön och språk.

Budget och bud

Twitter använder precis som Google AdWords ett aktionsbaserat annonssystem. Som annonsör betalar man utifrån hur många som engagerar sig i innehållet (t.ex. klick på annons, eller nya följare). Innan man sätter igång sin kampanj måste man välja en dagsbudget som bestämmer hur mycket man som annonsör är villig att spendera per dag. Sedan får man bestämma hur mycket man vill betala per engagemang med annonsen. Eftersom det är aktionsbaserat så påverkar budet hur många gånger Twitter visar annonserna. Ett lägre bud leder således till färre visningar av annonserna. Om målet med annonsen är att få fler följare så är det priset man är villig att betala per ny följare man fyller i här.

Konvertering

Som annonsör kan du enkelt följa hur dina annonser konverterar via Twitters analysverktyg. Med verktyget ser man vad som engagerar användarna, vilka de egna följarna är och hur kampanjerna utvecklar sig.

Fler artiklar taggade med Twitter:

Kontakt

Om du har frågor angående annonsering på Twitter eller andra digitala kanaler samt om hur du på bästa sätt följer upp dina digitala satsningar med webbanalys, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.