Mätning för mobilappar- Google Analytics

Smartphones och mobila applikationer blir en allt mer självklar del i människors liv och därmed även en självklar plats för företag och organisationer att synas och vara aktiva på.

Appar blir ett allt mer centralt sätt att nå ut till målgrupper, men än så länge har mätningen av apparna legat efter och man har till stor del endast mätt antalet nedladdningar.

I ett försök att åtgärda detta lanserar nu Google en ny uppsättning rapporter ”Mobile App Analytics” som ska ge ingående information om appens användning.

Mobile App Analytics Layout

De tillgängliga rapporterna kommer att vara:

  • App overview – övergripande statistik för hur mobilappen används.
  • Acquisitions och Users – information om hur många gånger appen startas och hur många nya användare som tillkommer; vilka modeller och plattformar som dominerar och var användarna kommer ifrån.
  • Engagement – en överblick över hur länge man använder appen och hur många sidor/screens som visas per tillfälle. Det kommer även att finnas en flödeskarta för att se hur besökaren navigerar, samt rapporter om eventuella kraschar.
  • Outcomes- Sätt upp egna mål för att få ytterligare KPI:er (Key Performance Indicators), och om man säljer något i appen kan man följa antalet köp och intäkterna som genererats.

Rapporterna är än så länge i beta-version, men ska rullas ut successivt och beräknas vara tillgängligt för alla i slutet av sommaren.

Om du har appar och/eller mobilwebbplatser som du inte mäter är det hög tid att ta tag i saken. Avantime  är ett företag som både utvecklar mobila applikationer och jobbar med mätning/tracking.

 

Läs mer om statistikmätning av appar i Google Analytics och anmäl dig till beta-versionen.