LinkedIn- den nya digitala marknadsföringskanalen

Företag världen över ökar budgeten för digital marknadsföring år efter år. Även om merparten av dessa läggs på Google AdWords eller andra digitala marknadsföringskanaler som affiliate-program så har Facebook med sina annonser och sponsrade händelser och Twitter med sponsrade tweets blivit en allt mer självklar plats att synas på.

Mindre känt är kanske att även LinkedIn har en annonstjänst, och nu är det även möjligt att annonsera på svenska. Med 175 miljoner användare, varav ca 1 miljon i Sverige, är LinkedIn numera en plattform att räkna med och erbjuder goda möjligheter att rikta annonser till en nischad målgrupp.

Hur funkar det?

Uppläget hos LinkedIn är CPC (cost-per-click) och CPM (cost -per-mille)-baserat. CPC innnebär att man bara betalar bara för de gånger som någon faktiskt klickar på annonsen, och CPM innebär att man betalar per tusen visningar. Förutom en engångsavgift när man sätter upp ett konto så finns det inga minimikrav på hur mycket man behöver spendera och för att sätta upp en annons är allt du behöver ett betalkort. Man sätter en daglig budget för hur mycket man vill spendera som mest per dag samt hur mycket man är villig att betala för ett klick eller för tusen visningar. Man får ett “Suggested Bid” som beräknas utifrån konkurrensen för din målgrupp, men ett högre bud ökar självklart chanserna för att din annons visas.

För att locka användare till klick har du 25 tecken i rubriken och 75 tecken i brödtexten, samt en bild på 50×50 pixlar till ditt förfogande.

 

Hur visas annonsen?

Antalet gånger din annons visas beror på “a variety of factors” såsom budget, bud och annonsens CTR. Annonserna kan synas på alla eller ett urval av följande sidor:

  • Profilsidor (när användare tittar på andra LinkedIn-användares profiler)
  • Home Page (sidan användaren ser när de loggat in till LinkedIn)
  • Inbox (sidan där användaren ser meddelanden och inbjudningar)
  • Search Results Page (sidan där du söker på en användares namn)
  • Grupper (på sidor i LinkedIn Groups)

Annonsen kan dessutom antingen synas i form av ren text i toppen (1) på sidan eller som text och bild i högerspalten (2).

 

Hur kan jag rikta annonsen i LinkedIn?

Linkedin erbjuder möjlighet att rikta annonsen efter

  • Job Title (t.ex. Designer eller Web Analyst)
  • Job Function (t.ex. Sales eller Marketing)
  • Industry (t.ex. Internet eller Food & Beverages)
  • Geography (t.ex. Sweden eller Stockholm)
  • Company Size (t.ex. 1-10 eller 500-1000 anställda)
  • Company Name (t.ex. McDonald’s eller Pressbyrån)
  • Seniority (t.ex.Vice President eller Partner)
  • Age (t.ex. 18-24 eller 35-54)
  • Gender (Female eller Male)
  • LinkedIn Group (t.ex. SEOmoz eller Slow Food)

Upplägget för annonserna på LinkedIn liknar alltså det för annonser på Facebook i fråga om det ekonomiska, möjligheten att rikta och sättet annonsen visas på. På grund av LinkedIns beskaffenhet och målgrupp skiljer sig dock användningen åt en del. På Facebook finns medlemmar från jordens alla hörn och samhällsklasser och därför kan man man se annonser för allt möjligt. LinkedIn är ju ett nätverk för (ofta högutbildade) yrkesmän, och därför kommer troligtvis många annonser att handla om just jobb – såsom jobbannonser, kurser, seminarier, partners, konsulter etc. Det ska även bli intressant att följa hur annonsernas CTR står sig mot Facebooks, som generellt sett har varit väldigt låg hittills.

Läs mer om hur LinkedIn Ads fungerar och sätt upp en kampanj.