Knowledge Graph förnyar Googles sökresultat

Knowledge Graph New York

Har ni märkt det? Har det helt förändrat ert sätt att Googla? Eller har det kanske gått er helt obemärkt förbi?
Det jag pratar om är naturligtvis förstås Googles Knowledge Graph som nu även har kommit till Sverige. Det innebär en ganska stor förändring i Googles sökresultatsida (search engine result page, SERP) när det gäller dess layout och sättet att presentera information och därmed kommer det oundvikligen även påverka hur vi tar till oss information.

Knowledge Graph New York

Det som är nytt är att den vanliga SERPen nu kompletteras med en Knowledge Graph-artikel, eller faktaruta och tanken är att man redan i SERPen ska bli presenterad den mest relevanta och övergripande informationen för länder, städer, personer, idrottslag, filmer eller andra ting och fenomen som man söker efter. Det finns nu 500 miljoner objekt, med mer än 3,5 miljarder olika fakta. Enligt Google själva så ska Knowledge Graph främst tjäna tre syften.

3 saker som ska bli bättre

Hitta rätt sakKnowledge Graph See results about

Google förstår nu att en sökfras kan ha fler olika innebörder och den har nu möjlighet att skilja på dessa. Bilden ovan är från en sökning på “New York city”, men först sökte jag faktiskt bara på “New York” och fick då upp rutan till höger. Tidigare hade jag bara fått upp alla resultat som Google ansåg vara mest relevanta för sökningen, men nu inser den alltså att frasen faktiskt kan innebära att man vill åt olika saker. Därför frågar den ifall jag egentligen ville se resultat för staten New York eller staden New York. Ett klick på “New York City” gav då en detaljerad sökning för just staden.

Få den bästa sammanfattningen

Vem skapade Batman? Hur lång är Peter Forsberg? Hur många bor på Kiribati? Många Google-sökningar tillkommer genom att en användare letar efter kort, övergripande information om något eller någon. Detta har nu blivit enklare i och med Knowledge Graph och användaren slipper ofta att leta i sökresultatlistan/SERPen och klicka sig vidare.

Få reda på mer

Tanken är även att man nu enkelt ska kunna hitta och lära sig mer än det man söker efter och svara på eventuella följdfrågor redan innan man skriver in dem. Detta fungerar faktiskt bra, exempelvis hade jag tidigare ingen aning om att Olof Palme var gift med Jelena Rennerova 1949-1952 eller att Mocamiques president heter Armando Guebuza.

Var kommer faktan ifrån?

Med Knowledge Graph ämnar Google att tappa in på “the collective intelligence of the web and understand the world a bit more like people do”. Exakt vad, varifrån och hur detta går till är ju i sedvanlig stil till stor del höjt i dunkel, men Google listar i alla fall några av källorna för den här informationen (nedan ger vi ytterligare exempel som vi upptäckt på andra sätt).

  • Användargenererat innehåll såsom Wikipedia
  • Ämnesspecifika resurser som Weather Underground (som förser Google SERP med väderinformation)
  • Data från Freebase.com (en Google-ägd kunskapsdatabas)
  • Google search-data. Vad som visas är alltså även beroende av vilket innehåll i SERPen som ofta klickas på, information som många användare alltså bedömer som relevant för en sökning.

 

Hur kan jag påverka Knowledge Graph?

Knowledge Graph

Det första den SEO-intresserade frågar sig är naturligtvis – hur kan jag påverka vilken information som finns i en Knowledge Graph?

Till att börja med så går det att direkt i resultatet klicka på “Feedback/More” längst ner. Det är dock lite missledande då man i dagsläget bara kan motsätta sig och “felanmäla” specifik fakta genom att klicka på “Wrong?” som ni ser här till höger. Det är då naturligtvis inget som ändras direkt, utan det som händer är att Google tar din åsikt i beaktande för framtiden. Det finns alltså inget enkelt, direkt sätt att själv lägga till eller ändra information.

De flesta inser naturligtvis att Knowledge Graph erbjuder nya, unika möjligheter för varumärken att synas i SERPen, men det finns inte heller något sätt att se till att så kommer bli fallet. Exakt vad som krävs för att få en Knowledge Graph-artikel är idag osäkert, men det står klart att det inte bara handlar om storlek och trafik. Det finns dock tre saker du kan göra för att öka sannolikheten för att just ditt varumärke får Knowledge Graph-artikel.

Användargenererat innehåll

Mycket av informationen i artiklarna hämtas alltså från webbplatser som Wikipedia och Freebase där du faktiskt kan vara med och påverka vad som skrivs och därmed vad som visas i en Knowledge Graph-artikel. Nästan alla artiklar börjar med en presentation hämtad från inledningen av motsvarande artikel på Wikipedia (se första bilden ovan), vilket naturligtvis erbjuder möjligheter som får det att vattnas i munnen på varje SEO. Se till att ditt varumärke representeras på rätt sätt och det finns goda möjligheter att ta upp en stor yta i SERPen och ge användare ett positivt intryck av företaget och varumärket när det skapas en Knowledge Graph-artikel.

Har ditt företag ingen Wikipedia-artikel är det alltså hög tid att sätta upp en (se naturligtvis till att du följer alla riktlinjer och policys). Det garanterar naturligtvis ingenting, men det verkar i det närmaste vara en förutsättning för att visa Google att man är värd en artikel.

Markup

Rich Snippet

Det är väl känt att man kan använda markup för att berätta för sökmotorer som Google om en sidas innehåll och ange mer detaljerad information som kan kan visas i den vanliga SERPen. Med andra ord kan man genom markup skapa en så kallad rich snippet som visar recensioner, författare, produkter, events, bilder, etc.  i sökresultaten.

Av en händelse snubblade jag över en intressant mening på Google Webmaster Tools support om varför man bör använda markup:

“…then Google can present your data more attractively — and in new ways — in search results and in other products such as the Google Knowledge Graph”

Alltså så är markupen inte bara för den traditionella SERPen utan ligger, eller kan komma ligga, som grund för vad och hur något presenteras i Knowledge Graph.

Google+New Look Googleplus

Efter att ha lekt runt lite och “provgooglat” märker man snart även att det finns en del artiklar som ser lite annorlunda ut. Bilden till höger är en artikel för New Look och tittar man lite närmare ser man att all information kommer från Google+. Närmare bestämt kommer det från deras egna profil på Google+, vilket troligtvis är det effektivaste sättet för ett varumärke att få, och styra innehållet i en artikel.

Det finns ett starkt samband mellan varumärken som har en verifierad profil på Google+ och som får en Knowledge Graph-artikel för sökningar på deras namn. Av de varumärken som har en artikel har de allra flesta en med information från Google+. Hur vet jag detta? Jo, jag har läst denna väldigt intressanta artikeln.

Google tycks alltså använda Knowledge Graph som ett väldigt starkt incitament för organisationer att gå med i Google+, något som inte är allt för vanligt i Sverige. Kanske är det nu det blir ändring på det?

Har du några åsikter eller idéer för hur Knowledge Graph fungerar och hur man kan använda det? Hör gärna av dig i kommentarsfältet!

Nyckeltal och uppföljning av sökmotorarbete

Lägger du/ni mycket resurser på trafikdrivande arbete som sökmotoroptimering där knowledge graph arbete kan vara en del och/eller arbete med sociala medier som Google+? Vet ni om satsningarna är lyckosamma eller inte? vi är av den meningen att man inte ska påbörja ett trafikdrivande arbete om man inte sätter upp mål och mäter effekterna av satsningen. Hör av dig via kontaktsidan om du behöver stöd i sådant arbete.