Hur beräknas vilken trafikkälla som ska tillgodoräknas en konvertering i Google Analytics?

Jag får ofta frågor om kampanjmätning vs andra källor som Google AdWordstrafik, organisk sökmotortrafik och trafik från sociala medier. Ligger kampanjtaggen kvar i cookien? Hur länge lever cookien? Vad hete cookien? Vilken källa räknas vid en konvertering?
Det blir lite detaljer som beskrivs, så håll tungan rätt i mun. Det kan upplevas som lite krångligt om de olika trafikkällorna i Google Analytics.

Följande gäller kring trafikkällor och kampanjmätning i Google Analytics. Som grundregel finns det två typer av trafikkällor i GA:

  • Organisk (direkt trafik, organisk sökmotortrafik, otaggade länkar)
  • Köpt (AdWords eller kampanjtaggade länkar)

Det finns en specifik cookie (som heter __utmz) som hanterar detta vilken källa som ska tillgodoräknas en konvertering. Cookien lever som default i sex (6) månader (detta kan anpassas om man skulle vilja). Som grundregel uppdateras cookien varje gång en besökare kommer från någon av ovanstående metoder/källor. Dock finns det vissa undantag med direkt trafik och otaggade länkar (vanliga referrer-länkar utan Google Analytics kampanjtaggning).

En direkt trafik träff uppdaterar INTE cookien om det sedan tidigare finns ett värde i utmz cookien från en annan trafikkälla (organisk sökmotor, otaggad länk, AdWords eller kampanjtaggad länk). Finns det en tidigare trafikträff så ligger den alltså alltid kvar. Den direkta trafik träffen skriver inte över det befintliga värdet. En direkt trafik träff uppdaterar bara cookien när det inte finns ett värde från någon annan trafikkälla (till exempel om man inte responderat på någon annan trafikkälla det senaste halvåret).

En otaggad länkträff som sker inom trettiominutersgränsen för ett besök uppdaterar INTE cookien. Om besökaren har en träff från en sökmotor (organisk eller köpt) eller kampanjtagg sedan tidigare under samma besök (enligt standarddefinitionen av ett besök 30 minuter) så ligger den alltså kvar. Värdet från den senaste otaggade länken ignoreras alltså. Observera att detta endast gäller om det handlar om samma besök (med den vanliga 30-minutersdefinitionen av ett besök). Om det är ett nytt besök från en otaggad länk (det vill säga enligt definitionen på 30 minuter) så uppdateras utmz cookien på vanligt sätt.

Varje förändring av utmz cookien innebär ett nytt besök (observera undantagen ovan med direkt trafik och otaggad länk med 30-minutersgränsen). Om man klickar in via en sökmotor (både köpt och organisk) eller en kampanjtaggad länk så blir det alltså alltid ett nytt besök (oavsett om man egentligen är inne i samma besök enligt 30-minutersregeln). Exempel: En besökare gör en organisk sökning i en extern sökmotor efter Avantime och klickar in på avantime.se (då uppdateras utmz-cookien). Sedan gör man en sökning till 10 minuter senare på webbråd och kommer då återigen in på avantime.se. Då uppdateras utmz-cookien och det blir ett nytt besök.

För AdWordsannonser med auto-taggning finns det en parameter som heter gclid (den syns ofta i urlen när man klickat på en AdWords-annons). Denna parameter (gclid) är alltid unik vid varje klick. Utmz cookien innehåller gclid värdet och uppdateras alltså med ett unikt värde vid varje klick (på samma annons). Det är ytterligare en anledning till att man alltid ska använda standardmätningen/den automatiserade mätningen från Google AdWords in i Google Analytics.

För vanlig kampanjtaggning finns nämligen inte samma funktionalitet så om man klickar på samma kampanjtaggade länk så uppdateras alltså inte cookien och det blir inget nytt besök enligt reglerna ovan.