Google utökar sin satsning i sociala medier med köp av wildfire

Google fortsätter att köpa upp lovande företag och senast i raden är 250 000 000 dollars-satsningen på det Nya Zeeländska företaget Wildfire.

 

 

Wildfire arbetar med att förbättra synlighet och interaktion mellan företag och deras intressenter i olika sociala medier såsom Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube och Pinterest. Man började med att specialisera sig inom så kallade promotions, vilket även idag är en stor del av kärnverksamheten. De förenklar arbetet med att driva en kampanj, tävling eller erbjudande över flera plattformar genom att erbjuda flera färdiga lösningar i olika format.

 

 

Företaget har sedan utökat sin produktportfölj med tjänster som bland annat gör det möjligt för betalande kunder att från wildfire.com kunna skriva meddelanden till olika sociala medier från samma plats, enkelt skapa en skräddarsydd Facebook-page och en analysdel för individuella pages/sidor, inlägg och appar/promotions.

Det finns ytterligare ett verktyg som kallas “Monitor”, som är gratis och gäller Facebook och Twitter. Monitor är webbstatistiksystemet i Wildfires produktflora. Med Monitor kan man mäta antalet följare/likes, interaktion (People Talking) samt kvoten mellan de två (People Talking/Likes). Man kan titta på statistik på sitt eget företag/organisation, men även på vilket annat företag som helst.

 

 

Det kvarstår att se hur Google kommer att använda sig utav Wildfires tjänster och expertis, men många statistikintresserade hoppas att detta på något sätt kan integreras med Google Analytics och Google AdWords för att utöka och förbättra deras i dagsläget ganska knappa social media-del.

Adobe har sitt Social Analytics som förutom att vara ett kraftfullt övervakningsverktyg för sociala medier även är helintegrerat med den traditionella webbstatistiken med konverteringar. Om, eller kanske när, får vi se något liknande från Google och kommer det då vara gratis eller kommer det vara en del av Google Analytics betalvariant? Adobe Social Analytics är relativt dyrt, så detta blir spännande att bevaka.

Wildfires styrka ligger dock inte inom det som mappar mot Adobes Social Analytics utan mer i annonsering/promotion så det troligaste är nog att det mesta från detta förvärv hamnar hos Google Adwords och Google+ och/eller blandningar däremellan.