Google fortsätter att ändra i sökresultaten

Google experimenterar ofta med hur sökresultaten ska se ut. Med de senaste förändringarna får man känslan av att de ytterligare försöker hålla kvar besökare på sökresultatsidorna, snarare än att snabbt skicka vidare dem till den sajt som bäst matchar besökarens sökning.

Nedan beskrivs två nya sätt som Google använder för att hålla oss kvar på sökresultatsidan (som kallas SERPEN i branschjargongen) samt ett som tagits bort för att det förmodligen tog bort för mycket uppmärksamhet ifrån annonserna på resultatsidorna.

Ny sökruta i sökresultatet

Sedan den 5 september 2014 så visas ofta en sökruta under det första organiska sökresultatet när man söker på ett större varumärke/organisation.

Google skriver att när sökrutan visas så kommer den att underlätta för användarna att nå specifikt innehåll på din webbplats. Sökrutan stöder auto-complete och ifall sajterna märks upp med rätt markup så kommer besökarna som använder sökrutan att skickas direkt till sajtens egen sökresultatsida. Mer info från Google Webmaster Central.

Prisjakt.nu är ett exempel på webbplats som har implementerat stöd för den nya sökboxen i serpen (se nedan):

Prisjakt-exempel på sökruta

Prisjakt

Notera att det i sökrutan står ”Sök på prisjakt.nu”.

Ifall man inte märker upp sajten med rätt markup, blir sökningen automatiskt en så kallad ”site:”-sökning. I exemplet nedan har vi sökt på varumärket ”Ica”.

ICA-Googlesökning

ICA – Googlesökning

I den sökrutan står det ”Resultat från ica.se” istället för ”Sök på ica.se”.

Vid en sökning i den nya sökboxen i exemplet ovan så visas ett nytt sökresultat med de undersidor som matchar sökningen. I exemplet på Ica söker vi på ”Scan” (också ett varumärke):

Sök på Scan på ica.se

Sök på Scan på ica.se

Resultatet som visas vid en sökning på varumärket ”Scan”, börjar med en annons för Scan. Google har lyckats hålla oss kvar på sökresultatsidan och fått en till chans att visa fler annonser. Resterande sökresultat är organiska resultat med undersidor ifrån ica.se.

Det kan tyckas verka girigt av Google att visa annonser när man söker på ett varumärkes undersidor men det är så de tjänar mer pengar. Förutom direkta annonsintäkter kan en annan anledning till implementeringen av den nya sökrutan vara att de vill samla in mer information om vilka de vanligaste sökningarna är i kombination med ett visst varumärke.

Structured Snippets

Det andra tillägget som Google implementerat är något de kallar för ”Structured Snippets”. Structured snippets är små ”faktasnuttar” som visar mer fakta om till exempel en produkt i direkt anslutning till ett enskilt sökresultat. Upp till fyra snuttar kan visas samtidigt. Detta är ett bra sätt att visa mer ingående information om en produkt vid en produktsökning.

Google visar följande exempel i deras nyhet om Structured Snippets:

Structured Snippet

Structured Snippets

Ju mer information Google visar i sökresultatsidan desto längre kommer förmodligen besökaren att stanna kvar där. Man går alltså från idén om att ju snabbare man hittar det man söker efter desto snabbare lämnar man Google, till att visa så mycket information som möjligt så att besökaren får ett bättre underlag innan de klickar sig vidare till en annan sajt.

Author Snippets har plockats bort

Tidigare fanns ett tillägg som kallades ”Author Snippets”. Author Snippets visade inläggsförfattarens namn och bild på sökresultatsidan:

Exempel Author Snippets

Author Snippets

Detta tillägg har Google valt att plocka bort. Många tror att det beror på att det stal för mycket fokus ifrån annonserna på sidan.

Det finns alltså idag ingen anledning till att behålla taggen rel=author på din webbplats. I taggen länkade man till sin Google+ profil. Är detta en signal om att Google kommer att skrota Google+ kanske? Mer information om Rich snippets hittar du i vår tidigare artikel Rich snippets berättar mer för sökmotorerna.

All typ av information på sökresultatsidan verkar alltså inte gynna Google och vi kommer förmodligen se många olika typer av sökresultatsförändringar framöver medan Google testar sig fram.