Google Content Experiments – Ersättaren till Website Optimizer

Om du på sistone har letat efter verktyget Google Website Optimizer så har du säkert märkt att det inte finns längre, oavsett hur mycket du googlar. Detta populära verktyg har nämligen ersatts av något som Google valt att kalla Content Experiments. Google Content Experiments är inte längre ett fristående verktyg utan hittas integrerat i Google Analytics i menyn under Content > Experiments.

Liksom Website Optimizer är huvudfunktionen att testa olika webbsidor mot varandra i så kallade a/b-test. Det går också att köra varianten multivariate test (multivariabla tester) som till skillnad från a/b-testet använder två väldigt lika versioner av samma sida mot varandra med vissa mindre skillnader i form av till exempel alternativ placering på knappar eller olika färg och storlek på rubriker. I Content Experiments erbjuds du däremot bara ett sätt att köra testet. Hur mycket dina sidor ska skilja sig från varandra bestämmer du själv.

Varför gör man testet?

Dessa tester görs med målet att utröna en vinnare för att se vilken av sidorna som redovisade bäst resultat i form av flest konverteringar och bäst konverteringsgrad. Vad konverteringen är beror helt och hållet på dig som gör testet. Enda regeln är att det, för dig, ska vara någonting värdefullt som besökaren kan göra på din webbplats. Vanliga exempel på konverteringar och mål på en webbplats kan vara ett ifyllt formulär, ett köp i din webbshop, en anmälan till ditt nyhetsbrev eller varför inte ett besök som varar längre än 2 minuter.

Vilka sidor ska jag testa?

Själva testet är hyfsat enkelt att sätta upp i Google Analytics. Den lite mer kluriga biten består av att bestämma vilka sidor du ska testa. Ett tips är att sätta dig in i besökarens position. Vilka sidor befinner man sig på för att kunna göra en konvertering? Titta på dina målflöden i Google Analytics och titta på de steg som besökaren har störst tendens att hoppa av vid innan de nått någon av dina tacksidor. Har du inte målflöden uppsatta i Google Analytics så se till att skaffa det nu! Information på hur du gör detta finns här.

Ett annat tips på sidor att testa är dina vanligaste landningssidor i syftet att locka besökaren till att stanna kvar på din webbplats. Startsidan i all ära, men har du kampanjer eller annonser igång som leder till andra sidor längre ner i din struktur så är dessa sidor lika mycket värda att testa som startsidan.

Hur sätter jag upp testet?

Som jag nämnde tidigare så är detta en relativt snabb och smidig process. Läs mer om varje steg i processen nedan.

Steg 1: Ange de sidor som ska tävla mot varandra i form av url på din originalsida samt variationssida/variationssidor.

steg 1 content experiments

steg 1 content experiments

Steg 2: Koppla ditt test till din utvalda konvertering, alltså det mål som du tidigare satt upp i Google Analytics. Detta gör du för att se vilken av dina tävlande sidor som bidrar till flest konverteringar. I det här steget anger du också hur många procent av dina kommande besökare som du vill skicka till din testsida. Välj en högre procentsats om du vill ha ett snabbt resultat. Känner du dock att testet är lite riskabelt och innebär stora förändringar för besökarna så ska du välja en mindre procentsats.

steg 2 content experiments

steg 2 content experiments

 

Steg 3: I detta steg får du två alternativ på hur du kan lägga in det trackingscript som måste implementeras på din originalsida för att testet ska kunna gå igång. Antingen ber du din IT-avdelning om hjälp eller så kan du lägga in scriptet själv i sidkoden direkt efter <head> på din originalsida. Observera att alla dina sidor som du tar med i testet måste ha Google Analytics-mätning installerad (endast i form av standardscriptet), annars kommer dessa inte räknas med.

steg 3 content experiments

steg 3 content experiments

 

Steg 4: När Google Analytics har identifierat de script som du nu lagt in på dina sidor så återstår det bara att sätta igång testet! Testet kommer att pågå i 90 dagar såvida du inte stoppar det manuellt. Tyvärr går det i dagsläget inte att välja denna tid själv. Kom också ihåg att du inte kan göra större ändringar i konfigureringen efter att du tryckt på start.

När testet sedan är igång så kommer resultatvyn att se ut som nedan bildexempel. Du kommer sakta men säkert tydligt att se hur dina olika varianter börja skilja sig i resultat från varandra. Kommer du på att du vill ta bort en testsida under testets gång så är detta fullt möjligt. Du kan däremot inte radera eller ändra din originalsida där scriptet ligger.

livetest content experiments

livetest content experiments

Sammanfattningsvis så är detta verktyg ett enkelt och smidigt sätt att optimera viktiga delar av en webbplats. Det viktigaste är att sätta upp tydliga mål med varför man gör testet så resultatet går att koppla till något konkret som är relevant för just dig och ditt företag.

Mer om Content Experiments hittar du här.

Om du vill ha hjälp med att komma igång eller stöd i arbetet med a/b-tester så finns det extern hjälp att tillgå. Hör av dig via vår kontaktsida om det skulle vara intressant.

Lycka till!