Google byter ut URL:er i mobila sökresultat mot sajtnamn och brödsmulespår

Google meddelade den 16 april att de börjat byta ut URL:erna i de mobila sökresultaten mot sajternas riktiga namn (istället för domännamnet) och brödsmulespår. Anledningen till förändringarna är att ge mobilanvändarna en snabbare överblick om sidans ämne och hur den passar in på webbplatsen samt att spara utrymme (som man har mindre av i mobila klienter).

På bilden nedan till vänster ser ni hur det sett ut historiskt och till höger hur det ser ut idag efter att Google uppdaterat sitt presentationsgränssnitt.

Google mobila sökresultat

Google säger att förändringarna rullats ut successivt och endast påverkar de mobila sökresultaten. Sajtnamnändringen påverkar just nu endast USA medan brödsmulespåren rullats ut över hela världen.

Webbplatsägare kan till viss del styra utseendet i sökresultaten genom att använda en teknik som kallas strukturerad data. Strukturerad data används inom många områden för att förmedla information om webbplatsen till Google (och andra sökmotorer).

I det här fallet handlar det om att förmedla webbplatsens namn och brödsmulespår genom att använda sig av så kallad strukturerad data.

Mer information om hur man strukturerar data:
För att visa sajtens namn.
För brödsmulespåren.