Google Analytics spårar inte referrers/hänvisningstrafik från Instagram

Google Analytics har ännu inte någon funktionalitet för att spåra klick på länkar från mobilapplikationen ”Instagram” till webbplatser.

Klickar man på en Instagram-länk får man upp en dialogruta som frågar ifall man vill öppna länken i en webbläsare. Google Analytics registrerar på grund av detta dessa klick som direkttrafik istället för hänvisningstrafik.

Som vi skrev i inlägget ”Annonsera på Instagram” i förra veckan så använder 2,5 miljoner svenskar Instagram. GA – rapporten med referrers/hänvisningar från sociala medier nedan blir missvisande då den inte visar en enda hänvisning ifrån Instagram.

Social Network

För att mäta klick på länkar från Instagram så är det bästa sättet att använda Google Analytics kampanjmätningsteknik. Enkelt förklarat så lägger man till en så kallad tagg till din destinationsurl/måladress. Att skapa taggen (som består av mellan tre till fem parametrar, varav tre är obligatoriska) så rekommenderar vi att man använder Google URL Builder.

Gå till URL-Builder för att skapa upp kampanjtaggen till länkarna som ska användas på Instagram. Fyll minst i nedan information:

Website URL: Din webbplats URL.

  • Campaign Source: instagram (valfritt värde, du kan tex använda insta om det känns kortare/bättre)
  • Campaign Medium: post (valfritt)
  • Campaign Name: hostkampanj2015 (valfritt)

URL-Builder

Klicka sedan på ”Generate URL”.

Här är den färdiga URL:en: http://webbstatistiksystem.se/?utm_source=Instagram&utm_medium=post&utm_campaign=hostkampanj2015

Den här URL:en kan ibland upplevas som lite lång och kan då kortas ned med t.ex. Google url shortener: https://goo.gl/

och kan då se ut så här: http://goo.gl/wY59ui

Det negativa med det här tillvägagångssättet är att man inte kan visa det riktiga domännamnet i URL:en, vilket kan vara känsligt för vissa varumärken.

Ett annat sätt man kan spåra trafiken från Instagram på är att skapa unika landningssidor endast för trafiken från Instagram, men det är enklare och snabbare att arbeta med Google Analytics kampanjmätningsteknik.