Geografisk data i webbstatistiksystem

I så gott som alla webbstatistiksystem finns det geografisk data om varifrån besökarna surfar ifrån i form av länder, städer och län. Denna information är inte speciellt rättvisande i Sverige, men den kan i alla fall ge en viss idé om varifrån besökarna surfar ifrån.

Varför blir trafikdatan missvisande?

Den information som webbstatistiksystemen kan “spela in” är varifrån besökaren surfar ifrån, det vill säga den dator man faktiskt surfar via. Då pratar jag inte om din egna dator utan den ISP (Internet Service Provider, tex Telia, Telenor, Bredbandsbolaget, ComHem etc.) eller företag/organisation (tex Volvo, Försäkringskassan, Skatteverket) som du surfar via när du är ute på Internet.

Den är lokaliseringen av denna server som hamnar i webbstatistiken. I Sverige brukar det vara minst 50% av besökarna som är från Stockholm. Visserligen är Stockholm den största staden i Sverige, men att en lokal webbplats som riktar sig till en lokal målgrupp utanför huvudstaden har siffror runt 50% för Stockholmsbesökare är såklart inte så troligt. Det beror som nämnts ovanför på att besökarna surfar via en dator som står i Stockholmsregionen.

Går det att komma runt problemen med missvisande geografisk data?

Det går inte att komma ifrån problemen med missvisande geografisk data på något enkelt sätt. Om man använder sig av ett mer avancerat webbstatistikverktyg som till exempel Omniture SiteCatalyst, WebTrends eller Sitestat från Nedstat så kan man samla in geografisk data som till exempel postnummer, postadress och adress om man har någon form av formulär på webbplatsen där man har fält för detta.

Enkätsystem kopplade till webbstatistiksystem

Ytterligare ett sätt att samla in geografisk (och egentligen all typ av demografisk data) är att använda sig av externa enkätsystem. Vissa webbstatistikleverantörer som till exempel Omniture (Omniture Survey) har egna enkätverktyg som är kopplade till webbstatistiksystemet (SiteCatalyst) eller så kan man integrera externa enkätsystem med webbstatistiken.