Direkt på sidan analys med Chrome-tillägget ”Page Analytics”

Google har släppt ett Google Analytics-tillägg till webbläsaren Google Chrome. Tillägget heter ”Page Analytics” och är en variant av den så kallade ”På sidan analys”- funktionen som funnits inne i Google Analytics länge (du kan läsa mer om det här).

Overlayfunktionen Page Analytics fungerar endast i Googles egna webbläsare. Motsvarande funktioner för Adobes SiteCatalyst (Adobe Analytics) heter ClickMap och i WebTrends heter det SmartView. De senare ska fungera i flera webbläsare (men det är svårt för systemleverantörerna att hänga med webbläsarnas utvecklingstakt, så det är lite si och så med stödet nuförtiden).

Användaren av Page Analytics kan surfa in på valfri webbsida som är upptaggad med Google Analyticskod. Klickar man igång tillägget får man direkt se hur besökarna beter sig på just den sidan.

Page Analytics låter användaren se hur besökare interagerar med deras webbsidor direkt i browsern. Overlayverktyget visar genom att ”lägga på” ett extra färgat lager ovanpå den befintliga webbplatsen vad besökarna klickar på och vad de inte klickar på.

Varje länk som någon har klickat på under den angivna tidsperioden förses med en box med statistikinformation. Man kan se antalet aktiva besökare på sajten just nu, sidvisningar, unika sidvisningar, genomsnittlig tid per besök, avisningsfrekvens och procent utgångar.

Här kan du ladda ned Page Analytics.

Webbläsartillägget låter även användaren jämföra data från två olika tidsperioder. Det kanske absolut bästa med Page Analytics är att man kan använda segmenteringsverktyget. Alla segment man skapat i Google Analytics är tillgängliga för användning.

Nedan beskriver vi kort de olika funktionerna:

pa-sidan-analys-google-analytics

1. Välja Google Analytics konto

Först väljer man vilket konto och vilken webbegendom man vill visa data för.

2. Välja segment

Här får man välja ett eller flera av de olika segmenten från Google Analytics. Riktigt bra när man vill se hur olika typer av besökare använder en viss sida.

3. Visa i Google Analytics

Ibland vill man kunna se mer data för en viss sida och då kan man klicka på ”View in Google Analytics”. Man landar då i Google Analyticsrapporten ”Webbplatsinnehåll” – ”Alla sidor” med rätt sida vald.

4. Jämföra två tidsperioder

Man kan se data från de senaste 30 dagarna, senaste 7 dagarna, idag, igår, förra veckan eller förra månaden. Sedan kan man markera att man vill visa en jämförelseperiod. Tyvärr kan man inte styra helt själv vilka tidsperioder man vill jämföra. Det hade varit bättre ifall man fick välja både period och jämförelseperiod helt själv.

5. Välja visualiseringstyp

Det finns möjlighet att välja ifall man vill se bubblor, färgkoder eller både och. Detta för att det ska bli tydligare vad besökarna klickar mest respektive minst på.

6. Minimera tillägget

När man inte vill visa verktyget längre kan man minimera det. Notera att även om man minimerar verktyget så får man fortfarande se hur många aktiva besökare sidan har just nu.

7. Skicka feedback

Klickar man på ”Send feedback” så kommer man till en sida där man kan ge feedback på verktyget.