Digitala kampanjer

Promoted Posts (Marknadsförda inlägg) på Facebook

Facebook fortsätter att utveckla nya möjligheter för företag att marknadsföra sig och synas mer. Som presumtiv annonsör har du idag flera olika sätt att leverera dina budskap på plattformen, och det är upp till dig att välja det som passar dina mål bäst.

AdsFacebook ad exempel

På Facebook har man sedan tidigare kunnat skapa annonser som visats på högersidan i Facebooks gränssnitt. Dessa kan potentiellt visas för alla Facebooks användare, man kan riktas med hjälp av vad användarna har fyllt i för information om sig själva- kön, ålder, civilstatus, intressen o.s.v. Annonsören fyller i var man vill att den som klickar på annonsen ska komma (en hemsida, Page etc.), vilka den ska visas för, hur stor budget man har och hur mycket man är villig att betala per klick eller tusen visningar.

Sponsored Stories

Sponsored stories facebook

I hopp om en mer socialt förankrad målgruppsanpassning lanserade man för en tid sedan även Sponsored Stories (sponsrade händelser). Det innebär att om en av mina vänner interagerar med en Page (sida) så kommer det att lyftas fram och jag kommer att se det i mitt nyhetsflöde eller till höger på sidan. Företagen bakom dessa sidor har då betalat för att få synas på detta sätt ifall någon av deras följare

  • Gillar en sida
  • Gillar eller kommenterar ett inlägg på en sida
  • Svarar om deltagande på en sidas evenemang
  • Röstar i en sidas fråga
  • Checkar in någonstans
  • Använder en applikation eller spelar ett spel
  • Gillar eller delar en webbplats

Promoted Posts

Den senaste produkten i Facebooks marknadsföringsarsenal är nu alltså Promoted Posts, eller marknadsförda inlägg på svenska. För de sidor med  400 följare eller fler finns nu möjligheten att att öka sin Reach (räckvidd) för sina inlägg och även här nå sina följares vänner. Kort sagt får du fler människor att se dina inlägg. Detta gäller såväl statusuppdateringar som foton, frågor, erbjudanden och filmer och man kan även välja att marknadsför gamla inlägg. De kommer synas precis som ett vanligt inlägg med undantag för att det står “Sponsored” i nedre högra hörnet.

Värt att notera är att detta marknadsförda inlägg enbart syns i nyhetsflödet, och inte i högersidan. När det här inlägget skrivs tycks Promoted Posts dessutom bara vara möjligt för Facebooks mobilapplikation och annonsören måste dessutom ha språket inställt på engelska.

Hur gör man?

Att marknadsföra ett inlägg är väldigt enkelt, och man behöver inte använda sig av Facebook Ads Manager. När du skapar ett inlägg har du istället möjlighet att klicka på Promote direkt i delningsverktyget.

Hur man skapar promoted posts1

Det första man gör är sedan att ange en livstidsbudget, det vill säga hur mycket man är villig att spendera totalt. Facebook fördelar sedan summan automatiskt. Du ser direkt den förväntade räckvidden för den angivna summan, och självklart innebär en högre budget en större räckvidd. Det är när man har gjort detta en gång som man får möjligheten att marknadsföra äldre inlägg (upp till tre dagar gamla).

Hur man skapar promoted posts2

Hur vet man hur många som ser inlägget?

Eftersom Promoted Posts inte är knutet till Facebook Ads Manager, som vanligtvis sköter hantering och mätning av kampanjer på Facebook, har man löst frågan om mätning på ett annat sätt. Istället kan man se statistiken för hur många som sett inlägget direkt på det inlägget du har valt att marknadsföra. Genom att hålla musen över eller genom att klicka på procenttalet så ser du hur stor andel av dina följare som har sett inlägget, organiskt eller genom betald marknadsföring. Du ser även hur många, i antal, som sett inlägget. Dessa delas upp i de som sett inlägget i sitt nyhetsflöde eller på din Timeline (organic), de som sett det genom en vän (viral) och de som sett inlägget genom en annons eller sponsrad händelse.

Sponsored Posts är alltså ett bra verktyg för “Brand Awareness”, bygga en följarbas eller för att marknadsföra erbjudanden, men man saknar möjligheten till en djupare analys och det blir svårt att knyta insatserna här med faktiskt affärsnytta. Har du länkar till din webbsida i ditt inlägg kan du dock tagga upp dessa så att du i ditt statistikverktyg (Google Analytics, SiteCatalyst, WebTrends etc.) kan se vad besökarna från inlägget gjort på din webbplats.

Promoted posts mätning1

Promoted posts mätning2

 

 

 

 

 

 

 

Det ska bli spännande att se hur det går, och om detta kommer att få ett stort genomslag. En stor invändning med att det blir allt mer marknadsföring på Facebook är att användarna blir missnöjda med att det är påträngande.

Detta behöver naturligtvis inte vara fallet, det gäller att ha rätt budskap och avsändare så att användaren känner att det ger dem något och inte bara upplever det som ett störningsmoment. Något McDonald’s kanske borde tänka på. Exemplet nedan är taget från när hamburgerkedjan ville informera Facebook-användare om möjligheten att få en gratis cappuccino. Det borde väl alla vilja ha, eller? Kampanjen gick nog inte riktigt som de tänkt sig och den fick minst sagt ett svalt mottagande. I exemplet finns mycket att lära för andra som vill experimentera med Promoted Posts.

 

Promoted posts McDonald's Promoted posts McDonald's3Promoted posts McDonald's2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-10-01 kl 11:04

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , , , ,

Möjlighet att mäta hur mycket du syns på Twitter med ditt webbstatistiksystem

Sociala medier har under en längre tid och är fortfarande ett av de hetaste samtalsämnena i marknadsföringsbranschen. Allra hetast är kanske mikrobloggen Twitter som från februari 2008 till februari 2009 ökade sina unika besökare med 1382% (enligt en undersökning av Nielsen).

”Definierar inte du ditt varumärke på nätet så gör någon annan det”

Så brukar min kollega säga och det är fortfarande högaktuellt. Det är viktigt att vara med och lyssna, övervaka och kommunicera med den sociala media sfären. Om du inte är med där är risken stora att du förlorar kontrollen snabbt. Problemet är att det ofta är svårt att hinna med och att det är så många system och gränssnitt att hålla reda på.

Twitter Analytics – en integration mellan Twitter och SiteCatalyst

Omniture SiteCatalyst, som är ett av världens ledande webbstatistiksystem, är bland de första med att släppa en integration som med hjälp av ett så kallat API (gränssnitt som man kan hämta och lämna information via) kan övervaka den stora mikrobloggen Twitter.

Kopplingen mellan webbanalys och SMM (social media marketing )är en mycket spännande kombination och ger många spännande fördelar. Bland annat kan man övervaka vad som händer kring specifika nyckelord/fraser som du är intresserad av och få in denna statistik i samma verktyg som man brukar arbeta med (det vill säga de som har SiteCatalyst).

När du integrerat Twitter med SiteCatalyst kan du se det här inne i gränssnittet på SiteCatalyst:

  • Välj ut nyckelord, när de nämns på Twitter syns det i rapporten i SiteCatalyst.
  • Se trender, hur ofta nämns dina nyckelord (jämför med tidigare resultat och analysera trender av produkter och varumärke)
  • Se vilka Twitter-användare som ofta omnämner dina utvalda nyckelord.
  • En rapport som visar hur många följeslagare/läsare (followers) de som nämner dina nyckelord har (på så vis kan du uppskatta effekten av det som skrivs)
  • Ställ in så att du får ett ”alarm” via mail eller sms när det pratas ovanligt mycket om dina nyckelord. (Har det fötts en het diskussion, bör du kanske delta eller åtminstone övervaka)

Att övervaka ditt företag/varumärke i Twitter skulle kunna vara tidskrävande, men nu kan du göra det effektivt och det bästa av allt är att du får all din statistik samlad på ett och samma ställe i samma gränssnitt. Vi får se om andra webbstatistiksystem bygger upp samma typ av funktionalitet.

Vill du ha mer information om Twitter och mikrobloggar och hur man ska mäta effekten av dessa?

Behöver ditt företag råd och strategi om hur ni ska hantera sociala medier eller använda det som en marknadskanal (SMM, Social Media Marketing) kan det vara intressant att anlita en oberoende konsult som kan få er i rätt riktning och underlätta ert jobb.

Iconvert är ett sådant företag som arbetar mycket med sociala medier och samtidigt mäter effekt och resultat. Hör gärna av er till dem eller kontakta mig via vår kontaktsida.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2009-05-12 kl 19:57

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyckeltal/KPI, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , ,

Att mäta en internetmarknadsföringkampanj med fokus i sociala media – praktikfall iPhonelansering

Hur mäter man en digital marknadsföringskampanj med fokus i sociala medier (SMM, social media marketing)?

Ja, som vanligt i alla (eller åtminstone en väldigt övervägande del) webbanalysprojekt gäller det att:

  1. Definiera nyckeltal, vad ska jag mäta
  2. Sätta upp rapporter som samlar in det jag vill mäta
  3. När du har rapporterna, analysera den insamlade datan
  4. Och när du analyserat optimera och förbättra den pågående kampanjen

Lansera en iPhoneapplikation i social medier

Iconverts SMM-konsulter arbetar för närvarande i ett projekt tillsammans med Svensk Fastighetsförmedling. Uppdraget består i att marknadsföra en ny cool iPhoneapplikation som Svensk Fastighetsförmedling tagit fram tillsammans med Avantime.

I uppdraget ingår även att mäta effekten av kampanjen samt att förändra/förbättra den pågående kampanjen med hjälp av effektiv webbanalys.

Hitta Hem – första iPhoneapplikationen i Norden för fastighetsmarknaden

Lösningen i iPhone går under namnet Hitta Hem och är enligt pressmeddelandet den första iPhoneapplikationen i Norden för fastighetsmarknaden.

I iPhoneprogrammet som bygger på positioneringsteknik får man snabbt reda på hur långt det är till närmaste bostad som är till salu från den plats du befinner dig på. Bilder, karta, vägbeskrivning, tips om liknande bostäder i närheten och direktkontakt med mäklaren är andra funktioner i iPhonesystemet.

Se instruktionsfilm som beskriver Hitta Hem funktionen på 46 sekunder.

Utvecklingen av iPhoneprogrammet har hanterats av Avantime. Design och informationsstruktur har Dreamsville ansvarat för.

Att ett företag som Svensk Fastighetsförmedling släpper en iPhonelösning är något som bekräftar det vi konstaterade i förra artikeln Nu tydligt i webbstatistikrapporter att mobilt surfande ökar.

Definiera nyckeltal för att mäta SMM

Vilka nyckeltal som är viktiga i ett webbanalysprojekt inom sociala media skiljer sig mycket åt mellan olika projekt. Några nyckeltal som kan vara aktella är:

  • Sidvisningar, besök, besökare på relevanta sidor
  • Refererande domäner till relevanta sidor
  • Refererande urler till relevanta sidor
  • Refererande urler till den aktuella domänen med relevanta nyckelord i urlen
  • Click-throughs och konverteringar från eventuella digitala kampanjer (som du taggat upp)
  • Konvertering
  • Antal videovisningar (om du till exempel använder YouTube eller ett internt streamingsystem)
  • Hur många som skriver om (men inte länkar till den aktuella domänen/sidorna)

Sätta upp rapporter för att mäta marknadsföringskampanjer i sociala media

Att mäta denna typ av digitala marknadsföringskampanjer kräver med stor säkerhet ett webbstatistiksystem som kan anpassas och där du kan ta fram egna rapporter.

Att kunna skicka in egen data via webbpubliceringssystemet (till exempel EPiServer) förenklar allt väsentligt också. Exempel på denna typ av system är Omniture SiteCatalyst, WebTrends och Sitestat.

Analysera data och förbättra SMM-kampanjen

När man väl har rapporterna färdiga som mäter de nyckeltal (KPI:er, Key Performance Indicators) som man behöver tar själva webbanalysarbetet vid. Här gäller det att snabbt hitta förbättringsmöjligheter.

I sociala media handlar det ofta om att få “bollen i rullning”, sedan sköter sig mycket själv. Genom att mäta och analysera nyckeltalen kan man sätta in åtgärder och försöka styra kampanjen (i den mån det går). Marknadsföring i sociala media skiljer sig på många sätt ifrån mer traditionell digital marknadsföring. Rätt hanterat kan den ge väldigt bra resultat.

Frågor kring webbanalys och marknadsföring i sociala media

Om du har frågor kring webbanalys och till exempel bloggmarknadsföring, YouTube marknadsföring och andra varianter av marknadsföring i sociala media är du välkommen att höra av dig via vår kontaktsida.

3 comments  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2009-01-22 kl 21:20

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyckeltal/KPI   Taggar: , , , , ,

Att använda webbanalys för att mäta genomslag av digitala kampanjer

Alla som arbetar med en webbplats och lägger ned tid och resurser på innehållet vill i allmänhet att så många som möjligt ska ta del av webbplatsens material.

Att attrahera besökare till sin webbplats är en konst och det finns många olika sätt/metoder. Grundkravet är att man har ett tillräckligt intressant innehåll som kan intressera potentiella besökare. Bland de vanligaste metoderna att attrahera besökare till din webbplats hör:

  • Nyhetsbrev
  • Köpta sökord (PPC, pay-per-click)
  • Bannerkampanjer
  • Affiliatesystem
  • Organisk sökmotortrafik (sökmotoroptimering)
  • Köpta länkar

Vissa metoder/kampanjtyper kostar pengar, vissa andra kostar “bara” tid, kunskap och resurser. Vissa metoder/kampanjtyper ger mycket trafik snabbt (till exempel bannerkampanjer), vissa andra metoder är mer långsiktiga och ger trafik på sikt (till exempel sökmotoroptimering). Många webbplatsägare arbetar med många olika metoder. De som har pengar använder i allmänhet många olika metoder.

Hur ska man få reda på vilka kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest?
Ett dilemma för alla webbplatsägare som arbetar med digitala kampanjer som ett verktyg för att driva trafik till sin webbplats är att ta reda på vilka kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest effekt. Som tur är så kan man mäta detta. De allra flesta webbstatistiksystem har idag stöd för kampanjmätning.

Hur mäter man digitala kampanjer – respons och konvertering?
Genom att lägga till en liten kodsnutt i länken som leder till din webbplats kan man identifiera besökaren som har responderat på en kampanj. Besökaren kan därmed identifieras som en respondent. Detta kan man säga är det första steget i mätning av kampanjer.

Att veta hur många som responderar på en kampanj är viktig information för en webbplatsägare eller marknadsförare. Nästa steg är att mäta hur många som konverterar, det vill säga en besökare som blir kund, medlem, anmäler sig till något, laddar ned något etc. Kombinationen att veta hur många som responderar på en kampanj och hur många som faktiskt konverterar är mumma för vilken marknadschef eller försäljningschef som helst.

I allmänhet har alla webbplatser, även de som inte säljer något on-line, några tydliga konverteringsprocesser. Att mäta denna typ av konverteringar är alltså också möjligt på samma sätt som om man säljer saker/tjänster på webbplatsen.

Om en kund inte köper (konverterar) efter att ha responderat men sedan återvänder – vad händer?
Det finns väldigt många saker som kan hindra en besökare som har responderat på en kampanj att fullfölja till exempel ett köp och därmed konvertera till kund. Man kanske inte hade kreditkortet tillgängligt eller så var man tvungen att gå och laga mat eller vad som helst. Om besökaren sedan återkommer om någon dag eller kanske en vecka och sedan genomför köpet och därmed konverterar – vad händer då?

I mer avancerade webbstatistiksystem som till exempel HBX Analytics, WebTrends och SiteCatalyst (läs mer om olika webbstatistiksystem) är detta inget problem. När en besökare responderar på en kampanj (klickar på något med en kampanjkod i sig) sparas denna information i en cookie (läs mer om cookies och webbstatistik). Om besökaren sedan återkommer vid ett senare tillfälle och då konverterar kommer webbstatistiksystemet ihåg detta och din kampanj konverterar (en konvertering tillgodoräknas på kampanjen).

Vad händer när en besökare har responderat på fler än en kampanj – vilken kampanj tillgodoräknas konverteringen?
Det är fullt möjligt att en besökare responderar på fler än en kampanj (till exempel klickar på en banner och ett köpt sökord). Vilken kampanj som tillgodoräknas kampanjen beror lite på vilket webbstatistiksystem som man har. Det vanligaste är att det är den sista kampanjen som man responderade på som tillgodoräknas konverteringen. I vissa system kan man själv ställa in om man vill att det ska vara den första kampanjen, alla kampanjer eller den sista kampanjen som ska tillgodoräknas.

Möjlighet att skapa rapporter som visar kampanjerna översiktligt
Det är en sak att det går att mäta era digitala kampanjer med webbstatistikverktyget. Minst lika viktigt är att det går att ta fram rapporter som översiktligt visar hur mycket respons och konverteringar som respektive kampanj genererar. Möjligheten att skapa egna rapporter och jobba med kampanjhantering i verktyget är viktiga delar i ett webbstatistiksystem för användare som arbetar mycket med digitala kampanjer.

Hjälp med kampanjhantering och mätning av kampanjer
Om ni lägger mycket tid och resurser på olika typer av digitala kampanjer så “måste” man mäta dessa så att man kan styra kampanjbudgeten till de kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest effekt. Om man har bristande kompetens eller inte hinner med själv kan man ta hjälp av en webbanalyskonsult.

Om du känner att du har frågor kring kampanjmätning eller känner att du behöver stöd av någon oberoende aktör vid val webbstatistiksystem, skapande av rapporter eller något närliggande område så kan du höra av dig via vår kontaktsida.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2007-11-29 kl 21:39

Kategorier: Digitala kampanjer, Nyckeltal/KPI, Rekommendationer   Taggar: , , , , , , ,

« Previous Page