Demografisk data i webbstatistiken, hur surfar män jämfört med kvinnor till exempel

Att segmentera statistik och se hur en viss användargrupp beter sig på webbplatsen kan man göra i många webbstatistiksystem, till exempel Google Analytics, SiteCatalyst (Discover) och WebTrekk.

Till exempel kan man se hur besökare från Google som konverterar, hur besökare från en viss hänvisande webbplats surfar, hur sökmotoranvändare som skriver in ett visst sökord och kommer till din webbplats beter sig etc.

Att använda demografisk data som till exempel kön, ålder, intressen, utbildningsnivå, hushållets storlek, hushållets inkomst etc. vid segmentering finns det inget webbstatistikverktyg som har “out-of-the-box”.  Det här typen av information måste man skicka in till webbstatistiksystemet på något sätt.

När man väl har denna informationen i systemet kan man segmentera, det vill säga filtrera statistiken med hjälp av den demografiska informationen. Nu kan du till exempel  se hur kvinnor interagerar med din webbplats jämfört med män, om 30-åringar beter sig annorlunda än vad 60-åringar gör etc.

Det kan även vara intressant att skicka in information om olika kundgrupperingar (kundgrupp A, kundgrupp B etc., kunder som köper för mer upp till X kronor, kunder som köper för mellan X och Y SEK och storhandlare som köper för mer än Y kronor).

Hur ska man få tag på den demografiska informationen

Det finns egentligen inga genvägar. Antingen måste du ha informationen lagrad på något sätt (till exempel kanske du har information om ålder, kön, intressen etc. från någon form av inloggningsfunktion/medlemsfunktion) eller så måste du fråga efter den demografiska informationen (till exempel via ett formulär).

Bestäm vilken demografisk data som du vill kunna segmentera på och skicka in informationen till webbstatistikprogrammet.

Demografisk data i Google Analytics

Exempel på Custom Variables i Google AnalyticsOm du vill kunna segmentera din webbstatistik med hjälp av demografisk data i Google Analytics så är det antagligen bäst att använda så kallade Custom Variables.

Här kan du skicka in demografisk data och olika former av kund/medlemsinformation som du sedan kan segmentera webbstatistiken med och dra värdefulla slutsatser.

När man väl har en eller fler Custom Variables, så kan du använda Avancerade segment i Google Analytics och skapa egna filter/segment (custom segments) som du kan filtrera de vanliga rapporterna med.

Sedan är det bara att dyka ned i rapporterna och hitta mönster och trender som du kan använda för att förbättra webbplatsen och möta dina mål.

Custom Segments i Google Analytics