Att sätta upp Google Remarketing

Utbildningar i Google Analytics

Google Remarketing är verktyget för dig som vill kunna skräddarsy annonsering för de som har besökt din webbplats, utifrån vilka sidor de varit inne och tittat på eller vilka mål/event de utlöst (eller inte) i Google Analytics. Annonserna visas i Google Display Network (som kan sägas vara Googles affiliatenätverk) när användarna surfar vidare efter att de besökt din site.

Genom Google remarketing kan du nischa målgruppen för ett budskap eller erbjudande till att bara inbegripa dem som varit på din site och som är väldigt troliga att vara intresserade av din verksamhet och dina produkter. Du slipper på så sätt begränsa dig till nå en viss målgrupp definierad av traditionella PPC-indelningar såsom demografi och intressen.

 

Vad behövs för att börja annonsera med Google Remarketing?

Att sätta igång med Remarketing är lätt och det går snabbt att komma igång. Det är alltså en Google-produkt och det är en förutsättning att du använder både Google Analytics och Google AdWords, samt att dessa är sammankopplade.

Nästa steg är att ta fram och lägga en särskild Remarketing-tag på alla sidor. Detta är alltså ett litet script som ska hålla kolla på all data från alla besökare. Med hjälp av denna så skapas en så kallad “Main List” som alltså är en lista där alla besökare till din webbplats kommer att samlas. När väl denna är på plats börjar det roliga – att segmentera in alla besökare i olika listor.

Dessa listor kan du sedan använda som målgrupper och fungerar ungefär som Ad Groups i det normala Google AdWords, vilka du kan skapa specifika annonser till. Det är bara din fantasi som sätter stopp för hur du segmenterar och skapar listor. Eftersom det även är möjligt att sätta olika listor i förhållande till varandra blir verktyget än mer kraftfullt, men mer om detta nedan.

Remarketing-tag – koden som behövs för att komma igång

Din Remarketing-tag finns att hämta i AdWords under Campaigns > Shared Library > Audiences.

Remarketing Set up

1. Gå till Audiences i AdWords.

 

Remarketing kod

2. Kopiera in din unika kod till alla sidor på din webbplats som besökarna kommer till, precis innan du stänger Body-taggen.

 

Main List

3. Din Main List skapas automatiskt och finns tillgänglig för redigering i ditt AdWords-konto.

Hur använder man Google Remarketing?

Hur du definierar och kombinerar dina Remarketing-listor är helt upp till dig och du behöver naturligtvis utgå från målen med just din webbplats. Med det sagt så finns det scenarion som de allra flesta kan känna igen, där användandet av Remarketing kan göra storskillnad och öka antalet konverteringar och/eller minska kostnaden för konverteringar rejält.

Annonsera till de intresserade av en viss produkt

Oavsett bransch så är din webbplats med stor sannolikhet indelad i olika kategorier, ofta i form av produkter. Skapar du listor för besökare till dina olika produkter så får du möjlighet att skräddarsy annonser till de som visat intresse för Produkt A, de som visat intresse för Produkt B osv. Du kan skapa listan med hjälp av att ange en URL, t.ex. “www.exempelsida.se/produkt-A/”, som fångar upp alla besökare till den sidan och alla sidor under den.

Annonsera till de som inte konverterar

Även om du har en välbesökt webbplats som fungerar riktigt bra och ger många konverteringar, så är det alltid intressant att kunna nå de som trots allt inte konverterar med ett nytt budskap och försöka få dem att ångra sig, eller hur? Detta är enkelt gjort med Remarketing och dess “Custom combination list”.

En Custom combination list består egentligen av att man sätter två eller fler andra listor i förhållande till varandra. I exemplet ovan så behöver man alltså utgå från en lista med användare som besökt din webbplats och använda en lista där alla de som genomfört en konvertering samlas för att exkludera dessa i den nya målgruppen.

Vill man göra annonserna ännu mer specifika kan man slå ihop detta exemplet med exemplet ovan och skapa listor och annonser för de som varit inne på produktsidor för Produkt A eller B men som inte konverterat.

Annonsera till de som övergav kundvagnen

De besökare som har lagt något i kundvagnen när de besökt din site, men som ändå inte köpte något var ju bevisligen väldigt nära att göra det. Om de besökte dig i en fysisk butik hade du haft chansen att interagera med dem direkt och fått en möjlighet att få dem att köpa varan. Nu har du möjlighet att göra detta även digitalt.

Fundera på varför man inte genomförde köpet och försök att tilltala detta i dina annonser för målgruppen. Behöver de kanske bara en påminnelse? Kan en liten rabatt vara avgörande? Gör du det här rätt är sannolikheten hög att de kommer tillbaka och konverterar.

Up-sell/Cross-sell

Principen här är enkel. Nå ut till existerande kunder, d.v.s. de som tidigare har genomför en konvertering, med erbjudande om liknande varor. Detta är ett smart sätt att nå en användare som redan känner till dig och är intresserad av din verksamhet, och som har stor sannolikhet att öka omsättningen.