Att använda webbanalys för att mäta genomslag av digitala kampanjer

Alla som arbetar med en webbplats och lägger ned tid och resurser på innehållet vill i allmänhet att så många som möjligt ska ta del av webbplatsens material.

Att attrahera besökare till sin webbplats är en konst och det finns många olika sätt/metoder. Grundkravet är att man har ett tillräckligt intressant innehåll som kan intressera potentiella besökare. Bland de vanligaste metoderna att attrahera besökare till din webbplats hör:

  • Nyhetsbrev
  • Köpta sökord (PPC, pay-per-click)
  • Bannerkampanjer
  • Affiliatesystem
  • Organisk sökmotortrafik (sökmotoroptimering)
  • Köpta länkar

Vissa metoder/kampanjtyper kostar pengar, vissa andra kostar “bara” tid, kunskap och resurser. Vissa metoder/kampanjtyper ger mycket trafik snabbt (till exempel bannerkampanjer), vissa andra metoder är mer långsiktiga och ger trafik på sikt (till exempel sökmotoroptimering). Många webbplatsägare arbetar med många olika metoder. De som har pengar använder i allmänhet många olika metoder.

Hur ska man få reda på vilka kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest?
Ett dilemma för alla webbplatsägare som arbetar med digitala kampanjer som ett verktyg för att driva trafik till sin webbplats är att ta reda på vilka kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest effekt. Som tur är så kan man mäta detta. De allra flesta webbstatistiksystem har idag stöd för kampanjmätning.

Hur mäter man digitala kampanjer – respons och konvertering?
Genom att lägga till en liten kodsnutt i länken som leder till din webbplats kan man identifiera besökaren som har responderat på en kampanj. Besökaren kan därmed identifieras som en respondent. Detta kan man säga är det första steget i mätning av kampanjer.

Att veta hur många som responderar på en kampanj är viktig information för en webbplatsägare eller marknadsförare. Nästa steg är att mäta hur många som konverterar, det vill säga en besökare som blir kund, medlem, anmäler sig till något, laddar ned något etc. Kombinationen att veta hur många som responderar på en kampanj och hur många som faktiskt konverterar är mumma för vilken marknadschef eller försäljningschef som helst.

I allmänhet har alla webbplatser, även de som inte säljer något on-line, några tydliga konverteringsprocesser. Att mäta denna typ av konverteringar är alltså också möjligt på samma sätt som om man säljer saker/tjänster på webbplatsen.

Om en kund inte köper (konverterar) efter att ha responderat men sedan återvänder – vad händer?
Det finns väldigt många saker som kan hindra en besökare som har responderat på en kampanj att fullfölja till exempel ett köp och därmed konvertera till kund. Man kanske inte hade kreditkortet tillgängligt eller så var man tvungen att gå och laga mat eller vad som helst. Om besökaren sedan återkommer om någon dag eller kanske en vecka och sedan genomför köpet och därmed konverterar – vad händer då?

I mer avancerade webbstatistiksystem som till exempel HBX Analytics, WebTrends och SiteCatalyst (läs mer om olika webbstatistiksystem) är detta inget problem. När en besökare responderar på en kampanj (klickar på något med en kampanjkod i sig) sparas denna information i en cookie (läs mer om cookies och webbstatistik). Om besökaren sedan återkommer vid ett senare tillfälle och då konverterar kommer webbstatistiksystemet ihåg detta och din kampanj konverterar (en konvertering tillgodoräknas på kampanjen).

Vad händer när en besökare har responderat på fler än en kampanj – vilken kampanj tillgodoräknas konverteringen?
Det är fullt möjligt att en besökare responderar på fler än en kampanj (till exempel klickar på en banner och ett köpt sökord). Vilken kampanj som tillgodoräknas kampanjen beror lite på vilket webbstatistiksystem som man har. Det vanligaste är att det är den sista kampanjen som man responderade på som tillgodoräknas konverteringen. I vissa system kan man själv ställa in om man vill att det ska vara den första kampanjen, alla kampanjer eller den sista kampanjen som ska tillgodoräknas.

Möjlighet att skapa rapporter som visar kampanjerna översiktligt
Det är en sak att det går att mäta era digitala kampanjer med webbstatistikverktyget. Minst lika viktigt är att det går att ta fram rapporter som översiktligt visar hur mycket respons och konverteringar som respektive kampanj genererar. Möjligheten att skapa egna rapporter och jobba med kampanjhantering i verktyget är viktiga delar i ett webbstatistiksystem för användare som arbetar mycket med digitala kampanjer.

Hjälp med kampanjhantering och mätning av kampanjer
Om ni lägger mycket tid och resurser på olika typer av digitala kampanjer så “måste” man mäta dessa så att man kan styra kampanjbudgeten till de kampanjer och/eller kampanjtyper som ger mest effekt. Om man har bristande kompetens eller inte hinner med själv kan man ta hjälp av en webbanalyskonsult.

Om du känner att du har frågor kring kampanjmätning eller känner att du behöver stöd av någon oberoende aktör vid val webbstatistiksystem, skapande av rapporter eller något närliggande område så kan du höra av dig via vår kontaktsida.