Allmänt

Listan med olika webbstatistikverktyg uppdaterad och utökad

Jag har byggt ut och uppdaterat listan med de olika webbanalysverktyg som vi brukar skriva om här på webbstatistiksystem.se.

Webbanalysmarknaden har under lång tid präglats av uppköp och konsolidering. Detta ger spelrum för nya mindre företag som vill visa upp sig och ta för sig på den svenska marknaden för webbstatistik och webbanalys.

Några av de nya webbstatistiksystemen (i alla fall på den svenska marknaden) kommer från tyska WebTrekk och finländska Snoobi. Bland de senaste uppköpen finns comScores köp av holländska Nedstat (och statistikverktyget Sitestat) och IBMs köp av Coremetrics.

Till listan med olika webbanalysverktyg.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2010-11-06 kl 17:38

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , ,

Web Analytics Wednesday på Clarion Hotel Sign den 28 september

Om du bor i eller i närheten av Stockholm rekommenderas webbanalyseventet Web Analytics Wednesday på Clarion Hotel Sign den 28 september.

Då kommer WebTrekk att presentera sig (ett tyskt webbstatistiksystem) och Guava kommer att visa upp ett kundcase.

Web Analytics Wednesday anordnas då och då. Nu var det ett tag sedan, men nu kommer det ett nytt event. Rickard Hedenius har hand om träffarna. Eventet är kostnadsfritt och sponsras av WebTrekk.

Clarion Hotel Sign ligger på Östra Järnvägsgatan 35 i Stockholm.

Här kan du anmäla dig.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2010-09-16 kl 10:51

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , ,

Sveriges största webbplatser via Googles DoubleClick AdPlanner

DoubleClick Ad Planner från GoogleGoogle släppte nyligen ett nytt verktyg med information om Sveriges och världens största webbplatser. Googles egna webbplatser är inte med i listan, men de borde vara med högt upp.

I Sverige är facebook den mest populära webbplatsen följt av några av Microsofts och Shibstedts webbplatser (live.com, aftonbladet.se, msn.com, blocket.se och hitta.se).

Sveriges största webbplatser

Så här ser topp-listan ut i Sverige:
facebook.com
live.com
aftonbladet.se
msn.com
blocket.se
hitta.se
eniro.se
blogspot.com
microsoft.com
blogg.se
expressen.se
yahoo.com
WordPress.com
msn.se
mozilla.com
hemnet.se
dn.se
tv4.se
partypoker.com
thepiratebay.org
mediaplex.com
ask.com
tv.nu

Om man ser på de webbplatser som är populärast i världen så toppar Facebook den listan också. Efter Facebook följer Yahoo. Antagligen skulle Google hamna strax över Yahoos trafiksiffror om Google valt att publicera dem.

DoubleClick AdPlanner

Topplistan är en av flera nya funktioner hos Googles annonsplanerings-verktyg DoubleClick AdPlanner. Du kan sortera informationen per land och region, språk, kön, ålder, hushållsinkomst, utbildningsnivå och intressen.

Syftet bakom tjänsten är såklart att man ska köpa mer annonser så att Google kan tjäna mer pengar.

Varifrån kommer informationen?

Google har en fantastiskt stor mängd data och vet det mesta om vad allmänheten gör och beter sig på Internet. Informationen i DoubleClick AdPlanner samlas in från flera av Googles källor/tjänster, varav det mesta kommer från Google Toolbar och Google Analytics.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2010-06-09 kl 21:45

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , , , , ,

Iconvert byter namn till Avantime Marketing

Avantimes dotterbolag Iconvert som startades av Erik Nettelbrandt och Simon Sundén 2008 byter namn till Avantime Marketing för att tydligare markera släktskapet till Avantime Group.

Namnbytet har gjorts nu under våren och nu har även webbplatsen www.iconvert.se flyttats över till www.avantime.se.

Idag leds Avantime Marketing av Oscar Karlsten, som tidigare arbetade på Google. Avantime Marketing har fortsatt fokus på webbanalys och Internetmarknadsföring.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2010-05-12 kl 06:33

Kategorier: Allmänt, Nyheter   Taggar: , , , , , , , ,

Fler boktips om webbstatistik och webbanalys

Vi har länge haft en “boksamling” med intressanta böcker om webbstatistik och webbanalys här på webbstatistiksystem.se. Det kommer hela tiden nya böcker om statistik och analys på webben.

Nytt nu till exempel är att det förutom böcker om Google Analytics även finns böcker om Microsoft adCenter Analytics och Yahoo! Web Analytics. Se alla webbstatistikböckerna under boktips.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2009-08-03 kl 22:13

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , ,

Nu syns det snart i webbläsarstatistiken att användandet av IE6 minskar

Nu pågår en “kampanj” där stora webbplatser med Aftonbladet och Svensk Fastighetsförmedling (se bilder nedan) i spetsen uppmanar sina besökare som fortfarande använder Microsoft Internet Explorer 6 som webbläsare att byta till en mer modern.

Kampanjen startade i Norge, men nu verkar det ha tagit fart även i Sverige. Fler och fler webbplatsägare uppmanar sina besökare att byta till en mer modern webbläsare.

Även Microsoft stöder kampanjen.

Svensk Fastighetsförmedling och Aftonbladet uppmanar besökare att byta webbläsare

Svensk Fastighetsförmedling och Aftonbladet var några av de större webbplatser som började med att uppmana sina besökare att byta webbläsare.

Svensk Fastighetsförmedling uppmanar besökare med webbläsaren IE6 att byta till en mer modern web browser.

Svensk Fastighetsförmedling uppmanar besökare med webbläsaren IE6 att byta till en mer modern

Alternativ till Internet Explorer 6

Det finns många alternativa webbläsare. Några av de mer populära är:

  • Internet Explorer 7
  • Firefox
  • Internet Explorer 8 (finns i beta, ska släppas i mars)
  • Google Chrome

Hur mäter jag vilken webbläsare som är mest populär?

Alla webbstatistiksystem har funktioner som mäter vilken webbläsare som är mest populär. I många andra statistikverktyg finns även rapporter som visar vilken typ av webbläsare som är mest populär (Microsoft, Mozilla etc.).

Användandet av Internet Explorer 6 har minskat konstant under flera år, men i och med den här kampanjen spås ökningstakten öka. Bromsklossar i detta sammanhang är normalt stora, trögrörliga organisationer med standarddatorer och standardwebbläsare. Förhoppningsvis byter dessa nu och många hemmaanvändare nu när de blir påminda.

Hur tar jag reda på vilken webbläsare jag har?

Om du inte är så teknikvan kanske du inte vet vilken webbläsare eller webbläsareversion du har. På lorem.biz finns en funktion där du får reda på vilken web browser du använder.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2009-02-20 kl 17:02

Kategorier: Allmänt, Nyckeltal/KPI, Nyheter   Taggar: ,

Mässa/Konferens inom webbanalys och internetmarknadsföring

Den 23-24 september går ett av årets stora händelser inom webbanalys och internetmarknadsföring av stapeln. Det är en parallell konferens/mässa som består av de båda mässorna eMetrics Marketing Optimization Summit och Search Marketing Expo – SMX Stockholm.

eMetrics Marketing Optimization Summit fokuserar på webbanalys och Search Marketing Expo – SMX Stockholm fokuserar på internetmarknadsföring. Båda mässorna går parallellt och det är möjligt för besökare med en så kallad kombinationsbiljett att växla mellan de båda mässorna.

Vill du veta det senaste inom webbanalys och internetmarknadsföring rekommenderas ett besök på denna kombinerade mässa. Flera planerade produktlanseringar sker under mässan.

Tongivande sponsorer

De stora och tongivande företagen och organisationerna inom webbanalys är med på mässan eMetrics Marketing Optimization Summit. Bland organisationerna märks:

  • Web Analytics Association
  • Omniture
  • Google

Iconvert deltar

Iconverts konsulter deltar på mässan. Om du vill diskutera webbanalys och/eller internetmarknadsföring. Hugg tag i oss så pratar vi igenom era behov.

Läs mer

Mer om webbanalys och internetmarknadsföring hos Iconvert.

Mer om eMetrics Marketing Optimization Summit.

Mer om Search Marketing Expo.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2008-09-14 kl 16:51

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: ,

Nytt bolag inom webbanalys och internetmarknadsföring – Iconvert-

Författaren bakom webbstatistiksystem.se, Erik Nettelbrandt, är med och startar ett nytt bolag inom webbanalys och internetmarknadsföring – Iconvert AB.

Det känns mycket spännande och naturligt att lyfta ut arbetet inom webbanalys och internetmarknadsföring till ett eget bolag från Avantime, som är mer inriktat på utveckling av avancerade webbplatser baserade på webbpubliceringssystemen EPiServer och eller SharePoint.

Med i bolaget från starten är en av Sveriges ledande SEO-experter, Simon Sundén, vars SEO-blogg joinsimon.se du kanske har besökt tidigare.

Företagets namn Iconvert är inte bara en lek med ord utan det symboliserar i princip även företagets affärsidé, det vill säga hur man driver trafik till olika webbplatser och sedan får besökarna att förvandlas från vanliga besökare till kunder/medlemmar och/eller återkommande besökare.

“I convert” som på engelska betyder jag konverterar eller om du vill “Internet convert”, Internetkonvertering symboliserar denna affärsidé och passion som företagets grundare besitter.

Bloggen webbstatistiksystem.se kommer även fortsättningsvis att drivas vidare av Erik Nettelbrandt med målet att förse läsarna med nyttiga råd, tips och tricks kring webbstatistik och webbanalys.

Om du har frågor kring webbstatistik, webbanalys, sökmotoroptimering, bildandet av Iconvert AB eller något liknande område så är du välkommen att höra av dig, kontaktuppgifter finns på kontaktsidan.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2008-09-01 kl 06:12

Kategorier: Allmänt, Nyheter   Taggar: , , , ,

Webbstatistiksystem.se ser världens ljus

Välkommen till Webbstatistiksystem.se, en blogg som har som målsättning att ge bra tips om och kring webbstatistiksystem och webbanalys.

Om du känner att du har frågor kring webbstatistiksystem eller känner att du behöver stöd av någon oberoende aktör vid val webbstatistiksystem, skapande av rapporter eller något närliggande område så kan du höra av dig via vår kontaktsida.

bloggkartan.se

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2007-01-30 kl 17:35

Kategorier: Allmänt   Taggar: ,

« Previous Page