Allmänt

Google Analytics spårar inte referrers/hänvisningstrafik från Instagram

Google Analytics har ännu inte någon funktionalitet för att spåra klick på länkar från mobilapplikationen ”Instagram” till webbplatser.

Klickar man på en Instagram-länk får man upp en dialogruta som frågar ifall man vill öppna länken i en webbläsare. Google Analytics registrerar på grund av detta dessa klick som direkttrafik istället för hänvisningstrafik.

Som vi skrev i inlägget ”Annonsera på Instagram” i förra veckan så använder 2,5 miljoner svenskar Instagram. GA – rapporten med referrers/hänvisningar från sociala medier nedan blir missvisande då den inte visar en enda hänvisning ifrån Instagram.

Social Network

För att mäta klick på länkar från Instagram så är det bästa sättet att använda Google Analytics kampanjmätningsteknik. Enkelt förklarat så lägger man till en så kallad tagg till din destinationsurl/måladress. Att skapa taggen (som består av mellan tre till fem parametrar, varav tre är obligatoriska) så rekommenderar vi att man använder Google URL Builder.

Gå till URL-Builder för att skapa upp kampanjtaggen till länkarna som ska användas på Instagram. Fyll minst i nedan information:

Website URL: Din webbplats URL.

  • Campaign Source: instagram (valfritt värde, du kan tex använda insta om det känns kortare/bättre)
  • Campaign Medium: post (valfritt)
  • Campaign Name: hostkampanj2015 (valfritt)

URL-Builder

Klicka sedan på ”Generate URL”.

Här är den färdiga URL:en: http://webbstatistiksystem.se/?utm_source=Instagram&utm_medium=post&utm_campaign=hostkampanj2015

Den här URL:en kan ibland upplevas som lite lång och kan då kortas ned med t.ex. Google url shortener: https://goo.gl/

och kan då se ut så här: http://goo.gl/wY59ui

Det negativa med det här tillvägagångssättet är att man inte kan visa det riktiga domännamnet i URL:en, vilket kan vara känsligt för vissa varumärken.

Ett annat sätt man kan spåra trafiken från Instagram på är att skapa unika landningssidor endast för trafiken från Instagram, men det är enklare och snabbare att arbeta med Google Analytics kampanjmätningsteknik.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-11-16 kl 04:42

Kategorier: Allmänt, Digitala kampanjer, Rekommendationer   Taggar:

Facebooks verktyg för att se hur mycket text en bild innehåller

Facebook tillåter inte att bilder i annonser på Facebook innehåller mer än 20% text. Facebook anser att för mycket text i en bild kan tolkas som spam och att personer kan uppfatta annonserna som lågkvalitativa.

Om du annonserar på Facebook har du säkert fått någon av era annonser avstängda på grund av för mycket text i bilden. Genom att använda detta verktyg kan man testa av bilderna innan man börjar arbeta med annonsuppsättningen. Det är alltså speciellt användbart där man arbetar med mycket bildannonser och där man ligger nära gränsen på 20% text.

Verktyget är inte så avancerat ännu. Man kan endast se på ett ungefär hur mycket text en bild innehåller:

Facebooks bildverktyg

Har man fått en varning som säger att annonsbilden innehåller för mycket text och det är ett inlägg man marknadsfört måste man först ta bort det inlägget och sedan lägga upp ett nytt med redigerad bild.

Läs mer om Facebooks annonspolicys.

Hur använder jag verktyget?

Klicka på den här länken för att komma till verktyget.

Grid tool

Välj fil och markera delarna som innehåller text:

Test bildverktyg

Enligt Facebooks bildverktyg innehåller bilden ovan 20% text och kan användas i en annons.

Kontakt

Om ni har frågor angående Facebook, annonsering på Facebook eller andra digitala kanaler samt om hur ni på bästa sätt följer upp era digitala satsningar med webbanalys och optimering, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-03-17 kl 09:47

Kategorier: Allmänt, Digitala kampanjer, Rekommendationer   Taggar: ,

Använda Google Alerts som omvärldsbevakningsverktyg

Google Alerts är en gratistjänst som genererar och skickar sökmotorresultat till din e-postadress. Man väljer själv vilka olika söktermer man vill bevaka. Tjänsten är användbar för att övervaka specifik information på webben om till exempel ert företag, nyckelpersoner, ert webbinnehålls popularitet samt era konkurrenter. Nedan ger vi förslag på vilka typer av sökord som kan vara bra att börja med samt en kort guide på hur man skapar upp sin första avisering.

Vilka typer av sökord ska man välja?

Vi rekommenderar att man sätter upp följande typer av aviseringar för ett företag:

• Företagsnamnet, både det formella namnet och separata aviseringar för variationer av företagsnamnet.
• Varumärkesnamn på produkter och tjänster.
• Namn på nyckelpersoner inom företaget.
• Söktermer som kan ge information eller identifiera ämnen för till exempel ett blogginlägg.

För att hålla koll på konkurrenterna föreslår vi följande typer av aviseringar:

• Konkurrenternas företagsnamn.
• Deras produkter och tjänster.
• Nyckelfraser eller hashtags de använder för att bygga varumärke.
• Konkurrentens aktiesymbol.
• Namn på nyckelpersoner.

Förutom ovan förslag kan det vara bra att även lägga in ett par aviseringar för att fånga branschnyheter och trender.

Hur använder man verktyget?

1. Öppna upp tjänsten

Gå direkt till tjänsten genom att klicka på länken:

Öppna upp Google Alerts

Öppna upp Google Alerts

2. Skriv in en sökfras

Skriv in en sökfras

Skriv in en sökfras

Skriv in det sökord eller sökfras som ni vill få aviseringar om. Så fort man börjar skriva in ett sökord får man upp exempel på vilken typ av resultat man kommer att få. Om man inte får det resultat man hoppats på kan man ändra sökord/fras direkt.

Förhandsgranska aviseringar

Förhandsgranska aviseringar

3. Ändra inställningar för avisering

Innan eller efter att man skapat aviseringen kan man göra ett par inställningar. Klicka på Visa alternativ:

Aviseringsinställningar

Aviseringsinställningar

När man klickar på Visa alternativ får man upp följande vy:

Alternativ för avisering

Alternativ för avisering

• Hur ofta – Välj hur ofta du vill få aviseringarna. Alternativen är: högst en gång om dagen, när det händer och en gång i veckan.
• Källor – Här får man välja: automatiskt (alla källor), nyheter, bloggar, webb, video, böcker eller diskussioner.
• Språk – Välj det språk du vill att aviseringarna ska vara skrivna på.
• Område – Alla länder eller valfritt annat land.
• Hur många – Här väljer man ifall man enbart vill ha de bästa resultaten eller alla resultat.
• Leverera till – Vilket Googlekonto man vill få e-postaviseringarna skickade till alternativt ifall man vill ha dem som RSS.

4. Skapa aviseringen

När man är nöjd med sin avisering klickar man på ”Skapa avisering”.

Skapa avisering

Skapa avisering

5. Redigera eller ta bort en avisering

För att redigera en avisering klickar man på symbolen som liknar en penna. För att ta bort en avisering klickar man på symbolen som ser ut som en papperskorg.

Redigera eller ta bort avisering

Redigera eller ta bort avisering

Optimera aviseringar

För att få färre irrelevanta aviseringar kan man justera söktermerna. Om man anger exakta söktermer blir aviseringarna mer relevanta.

• Citationstecken används runt orden om man vill söka efter dem tillsammans [”Google Analytics”]
• För att utesluta ett ord använder man (-) före de ord man vill utesluta [webbanalys -“Google Analytics“].
• Man kan även begränsa sökningarna till vissa webbplatser genom att använda ”site:” [”Google Analytics” site:webbstatistiksystem.se]. Detta fungerar även ifall man vill utesluta resultat från till exempel Twitter [”Google Analytics” -site:twitter.com]

Om man är osäker på vilka resultat man kommer att få kan man förutom att se på förhandsgranskningen även testa dem på google.se. Skriv in dem som en vanlig sökning och kontrollera sökresultaten.

Googlesökning webbstatistiksystem.se

Googlesökning webbstatistiksystem.se

Kontakt

Om du har frågor angående omvärldsbevakning via Google Alerts eller andra digitala tjänster samt om hur du på bästa sätt följer upp dina digitala satsningar med webbanalys, kontakta en oberoende part, till exempel Avantime.

1 comment  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2015-02-10 kl 09:59

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Rekommendationer   Taggar:

Trafik ifrån semalt.com

Har ni också upptäckt trafik ifrån semalt.com, semalt.semalt.com och dess många underdomäner? Om inte ta en titt i Google Analytics eller valfritt annat webbanalysverktyg och öppna upp en rapport som visar trafikkällor. Chansen är stor att ni hittar trafik ifrån semalt och då är ni långt ifrån ensamma. Men vad är semalt.com för en sajt? Varför driver den så mycket trafik till er webbplats? Är trafiken ifrån semalt.com bra eller dålig? Och sist men inte minst- vad är semalt.com?

Vad är semalt.com?

Semalt LCC som företaget heter är ett ukrainskt företag med huvudkontor i Kiev. Enligt egen utsago är de en byrå som arbetar med sökmotoroptimering (SEO) och utvecklar utvecklar verktyg för SEO och internetmarknadsföring. Som vi ska se nedan så finns det dock dem som hävdar att detta bara är en täckmantel och att verktygen inte ens fungerar.

Bild tagen ifrån semalt.com:

Semalt produktinformation

Semalt.com produktinformation

Semalt som referrer -Var kommer trafiken ifrån?

Snacket om Semalt började i slutet av våren då många webbanalytiker och webbredaktörer började se konstig statistik i sina verktyg. Från en dag till en annan började det komma mycket trafik från semalt.com och flera olika subdomäner. Vi märkte detta själva och vad vi kan se så verkar WordPress-webbar vara särskilt utsatta. Många som sedan besökte siten och upptäckte att det var en SEO-byrå blev naturligtvis förvånande och då de inte hittade några länkar till sin site undrade de förstås vad det var för trafik.

Trafiken kommer i själva verket ifrån Semalt Crawler, en crawler (spindel, bot- kärt barn har många namn) som besöker sidan. Detta är i sig egentligen inget ovanligt, det finns mängder av olika spindlar som crawlar webbplatser men det som är ovanligt är att det syns som referrer i statistikverktygen. Google Analytics och andra sofistikerade verktyg brukar kunna identifiera trafiken från spindlarna och filtrera bort dessa besök så att de inte kommer med i statistiken. Anledningen är att man använder en http referer header så att det ska se ut som att trafiken kommer från semalt.com.

Detta skapar naturligtvis huvudbry eftersom det sabbar webbanalysrapporterna genom att skapa mängder av artificiell data. Såhär kan det t.ex. se ut i hänvisningsrapporten ”Alla länkar” i Google Analytics (ifall man filtrerat fram trafik innehållande ordet ”semalt”. Inget av detta är alltså riktiga besök.

Google Analytics - hänvisningsrapport

Google Analytics – hänvisningsrapport

Vanligtvis kan man via robot.txt tala om för spindlarna om de får crawla siten eller vilka delar av en sajt man inte vill att de ska besöka. Semalts bot:ar går dock stick i stäv med konventionell netikett och ignorerar detta.

Så här skriver Semalt själva: ”Semalt bot:en är en teknisk bot av verktyget för webbanalys. Enligt mjukvarualgoritmen Semalt-sökrobotar besöker bot:arna webbplatser och samlar in statistiska uppgifter till vår tjänst och simulerar verkliga användares beteende: Unika IP, webbläsare, skärmupplösning etc. Denna information används enbart inom Semalt.com projektet.”

De skriver att bot:arna beteer sig som verkliga användare. Detta stämmer inte. En verklig användare kommer till sajten, spenderar lite tid och besöker vanligtvis fler än en sida. Semalts spindlar spenderar ingen tid på sajten och har en avvisningsfrekvens (bounce rate) på 100 %.

Hur stoppar jag semalt-trafiken ifrån att visas i mina rapporter?

Semalt själva säger att Ifall man inte vill att Semalts spindlar/robotar ska indexera en sajt så kan man fylla i ett formulär på semalt.com. Vissa säger att det fungerar medan andra säger att det inte gör det. Det finns till och med dem som hävdar att det bara blir värre. Som tur är finns det andra sätt att filtrera bort Semalt-trafiken ifrån sina rapporter.

En metod är att att blockera Semalt via HT access filen- detta är för de mer avancerade användarna.

Om man använder Googles Universal Analytics-script (vilket vi varmt rekommenderar!) har man möjlighet att lägga till domäner i deras Referral Exlusion-lista. Det kommer innebära att GA bortser från denna trafik och håller den ute ur rapporterna. Ifall man har en WordPress-sajt kan man även markera dem som ”spam referrer” där.

Så även om man inte kan stoppa dem och de verkar harmlösa så kan man åtminstone filtrera bort trafiken ifrån dem så att man återigen får ren data i sina rapporter.

Kritik

Varför gör då Semalt som de gör? De har onekligen fått en hel del kritik och teorierna om målet med det här går isär.

Man kan tänka sig att Semalt får en hel del besök till sin sajt av nyfikna webbägare som undrar varför de får så mycket trafik ifrån dem. En liten del av dem kanske till och med köper deras tjänster. Detta skulle alltså kunna ses som en slags ”ful”-marknadsföring för deras varumärke och tjänster.

Detta kallas ofta för referer spam och var ännu effektivare förut då en del sajter faktiskt publicerade besöksloggar. I loggen skapades då även en länk till den site som står som referrer vilket förstås förbättrade den sitens SEO.

Förklaring referer spam

Förklaring referer spam

Såhär långt är det egentligen inga problem. Ja, Semalt verkar onekligen märkligt och ja, det är irriterande att statistiken blir skev. Men det går ju faktiskt att fixa till. Men om man skrapar på ytan så verkar det faktiskt gömma sig något betydligt mer bekymmersamt.

Hur går det egentligen till?

Vi nämnde ju tidigare att besöken betraktas som äkta på grund av dess http referal header, men hur går själva besöken till. Var kommer de ifrån?

Upprörda användare gjorde det till sitt uppdrag att gå till botten med semalt-trafiken. Genom att följa spåren bakåt pekade slutligen allt på en mjukvara som användare kan ladda ner för att konvertera YouTube-videos till mp3-filer. Allt pekade på Soundfrost.

Såhär går det till. En användare som laddar ner Soundfrost laddar även ner annan mjukvara som inte stängs ner när man stänger själva Soundfrost-programmet. Denna mjukvara är malware som gör att man kan styra och samla in uppgifter från den infekterade datorn. Alla dessa datorer används ihop för att bilda ett botnet, ett nätvärk av infekterade datorer som styrs och får uppgifter från en central nod. Med andra ord personerna bakom Semalt.

I det här fallet har de datorer som intet ont anande användare haft för att ladda ner Soundfrost använts för att skapa falska besök till en stor mängd webbplatser. Besöken kommer alltså från världens alla hörn, från olika ip-adresser, och därför funkar inte åtgärder som ip-blockering.

Utöver att användas för referral spam så mäter alltså Soundfrost användares beteende och skickar det till en insamlingsserver. Företaget som har skapat Soundfrost är förvånansvärt nog öppna med deras skumma agenda och utifrån punkterna i bilden nedan kan vi bara spekulera i hur den datan används.

Troligt är väl att man säljer möjligheten att använda detta botnet från allt till spam referrals, skicka spammail eller till och med angripa en webbplats.

Komodia product information

Komodia product information

Källor:
http://blog.nabble.nl/post/93407897762/semalt-soundfrost-caught-spying
http://blog.nabble.nl/post/93306955157/semalt-infecting-computers-to-spam-the-web/
http://www.infosecurity-magazine.com/news/semalt-hijacks-hundreds-of/
http://www.incapsula.com/blog/semalt-botnet-spam.html

2 comments  Artikelförfattare: Andreas Martin - 2014-10-20 kl 08:42

Kategorier: Allmänt   Taggar:

”Not-provided” sökningar fortsätter att öka vilket försämrar för webbanalytikern

Google Analytics ”Not provided” heter i Adobe Analytics/SiteCatalyst “Keyword Unavailable” och i WebTrends “Search phrase not provided”.

Både Bing och Yahoo följer efter Googles sätt att hantera ”säkra” sökningar genom börja använda kryptering. Syftet kring krypteringarna kan diskuteras men efter NSA skandalen har trenden gått mot en säkrare standard. Fler sökföretag använder sig av SSL-standarden och låter användarna söka på en krypterad sida https://.

Läs mer…

1 comment  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2014-02-14 kl 12:29

Kategorier: Allmänt, Webbstatistikverktyg   Taggar:

Knowledge Graph förnyar Googles sökresultat

Knowledge Graph New York

Har ni märkt det? Har det helt förändrat ert sätt att Googla? Eller har det kanske gått er helt obemärkt förbi?
Det jag pratar om är naturligtvis förstås Googles Knowledge Graph som nu även har kommit till Sverige. Det innebär en ganska stor förändring i Googles sökresultatsida (search engine result page, SERP) när det gäller dess layout och sättet att presentera information och därmed kommer det oundvikligen även påverka hur vi tar till oss information.

Läs mer…

1 comment  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2013-01-21 kl 11:03

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Rekommendationer   Taggar: , , , ,

Screaming Frog SEO Spider

För oss som håller på med SEO (Search Engine Optimization) är det  en bra utgångspunkt, och en viktig del utav arbetet, att kontrollera hur man har fyllt i title, meta description, alt-texter och andra grundläggande optimeringspunkter. Detta är viktigt oavsett om det är din site, din kunds eller en konkurrents, och du vill att det ska gå snabbt. Då SEO inte längre är något nytt fenomen för de flesta av oss så finns det självklart lösningar för ta reda på det här. Problemet med de allra flesta utav de tjänster och verktyg som finns är att de är 1) betaltjänster eller 2) tidskrävande.

Screaming Frog är ett brittiskt företag som sysslar med sökmotoroptimering, som när de insåg att det inte finns något verktyg för deras behov helt enkelt byggde ett eget och erbjuder det gratis. Det finns säkert fler verktyg som deras SEO Spider, men vi tänkte lyfta fram det som ett alternativ då det snabbt blivit ett av våra favoritverktyg.

 

Snabb kontroll, när du vill

Screaming Frog SEO Spider’s främsta USP är att det är snabbt och “on demand”! Det är otroligt frustrerande när du snabbt vill få en överblick över hur väl en webbplats är optimerad eller om du har redan har fått en översikt och har genomfört korrigeringar och tvingas vänta flera dagar på att webbplatsen ska crawlas innan du kan får reda på resultatet. Alternativet är ju att gå igenom alla sidor manuellt, en i taget med hjälp av ett plug-in, något som inte är aktuellt när det kommer till större förändringar. SEO Spider börjar crawla direkt och du får resultatet redan efter någon minut, medan andra verktyg crawlar en gång i veckan eller har andra begränsningar.

Verktyget erbjuder en uppsjö av SEO-data, men de största punkterna är

  • Errors – Client & server errors (No responses, 4XX, 5XX)
  • Redirects – (3XX, permanent or temporary)
  • External Links – Alla externa länkar
  • Page Title – Missing, duplicate, över 70 tecken, samma som h1, multipla
  • Meta Description – Missing, duplicate, över 156 tecken, multipla
  • H1 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • H2 – Missing, duplicate, över 70 tecken, multipla
  • Inlinks – Alla sidor som länkar till en URI
  • Outlinks – Ala sidor en URI länkar till
  • Anchor Text – All länk text och Alt text från bilder med länkar
  • Images – Alla bilder för en specifik sida samt Alt text. Visar även bilder över 100kb, missing alt text, alt text över 100 tecken.

 

Begränsningar

Som med de allra flesta verktyg finns det en gratisversion och en betalversion. I betalversionen får man naturligtvis tillgång till mer data, möjlighet att spara crawls, få tillgång till support med mera, men den största begränsningen med gratisversionen är egentligen att den bara crawlar igenom 500 URI’er. Naturligtvis består många webbplatser av fler sidor än så och därför kan det ändå finnas behov för ytterligare verktyg, även om du naturligtvis kan styra vilken del av din webbplats som ska crawlas genom att ange URLer med kataloger eller subdomäner.

Screaming Frog SEO Spider är på inget sätt ett ultimat SEO-verktyg, men det är otroligt bra för att snabbt ge dig en inblick i hur väl en webbplats är sökmotoroptimerad och väl värt att testa.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: nils.hellquist - 2012-12-13 kl 18:40

Kategorier: Allmänt, QuickWins, Rekommendationer   Taggar: , ,

Webbstatistiksystem.se med evenemang/events kring webbanalys, webbstatistik och internetmarknadsföring

Från och med nu finns det en liten evenemangslista på webbstatistiksystem.se. Här lyfter vi upp evenemang/events kring webbanalys, webbstatistik och internetmarknadsföring. Om du känner till evenemang som platsar i listan hör av dig via kontaktsidan.

Evenemangskalendern hittar du till höger.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-10-18 kl 22:24

Kategorier: Allmänt, Nyheter   Taggar: ,

Så ser man en webbplats och/eller statistikverktygs privacy policy

I samband med den nya skärpta lagen om cookies (cookielagen) blev aktuell (18 maj) och togs i bruk (gäller från den 1 juli) har kraven på att ha en bra och korrekt privacy policy ökat.

Webbstatistikföretagen har alltid pekat på den redan fungerande “infrastrukturen” för säkerhet/integritet istället för att införa en massa krångliga lagar som EU har gjort nu och som Sverige tillämpar. I den nya lagen måste man till exempel beskriva alla cookies som används på webbplatsen. Privacy policy är en viktig del i den infrastrukturen och den borde användas även framöver.

I en privacy policy ska man beskriva alla sätt som en organisation/webbplats samlar in, använder och hanterar en kunds/besökares data. Detta påminner alltså om de tidigare och nuvarande reglerna som gäller för webbplatser (läs cookielagen). Det hade ju varit rätt smart om man kunde fotsätta att använda den befintliga infrastruktuen för denna information…

Det är nog inte speciellt många i Sverige som vet att det finns något som heter privacy policy och än mindre hur man kan läsa den. I den här artikeln belyser vi privacy policy lite närmare och hur man tar fram den.

Hur kan man se en webbplats och/eller statistikverktygs privacy policy?

Om man till exempel besöker microsoft.se, så sätts det en del cookies. Microsoft använder webbstatistiksystemet WebTrends. Här kan man dels läsa Microsofts egna privacy policy och en privacy policy från WebTrends (se bilder nedan).

Bli inte förvånad om en webbplats inte har en privacy policy alls, det är vanligt att man inte har det.

I exemplen nedan kommer bilderna från webbläsaren Internet Explorer 8 (det ser ut på nästan samma sätt i Internet Explorer 9).

Klicka fram privacy policy i menyn

Börja med att klicka fram menyalternativet Webpage Privacy Policy under Safety i den så kallade command bar menyn (se bild ovan).

Så ser man privacy policy på Microsofts webbplats

Man får då upp dialogrutan för privacy policy. Här scrollar man fram den privacy policy man vill läsa. Så här ser Microsofts egna privacy policy ut (i alla fall början på den).

Microsofts privacy policy

Microsofts privacy policy

Om man scrollar lite längre ned i listan med cookies som sätts på Microsofts webbplats hittar man även cookies från deras webbstatistiksystem (WebTrends).

WebTrends privacy policy på Microsofts webbplats

Om man klickar upp denna (markera och klicka på Summary) så kan man se WebTrends motsvarande Privacy Policy text.

Privacy policy text från WebTrends på Microsofts webbplats

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-07-24 kl 00:00

Kategorier: Allmänt, Nyheter, Webbstatistikverktyg   Taggar: , , , ,

Dessa cookies sätter Adobe SiteCatalyst

Den 1 juli träder den nya lagen i kraft som Riksdagen har klubbat igenom (se mer i artikeln Så påverkar den nya cookielagen som träder i kraft den 1 juli ditt webbstatistikverktyg). I detta sammanhang kan det vara bra att veta vilka cookies som din webbplats sätter.

Vad är en cookie?

En cookie är en liten textfil med information som webbservern visar/presenterar/sätter i den webbläsare som du använder när du surfar.

Webbläsaren sparar informationen och returnerar informationen i kakan till webbplatsen man besökt vid varje förfrågan av sidor/bilder från webbplatsen.

Vad heter SiteCatalysts cookies och vad används de till?

Adobes webbstatistiksystem SiteCatalyst sätter också cookies. Dessa är:

s_sq – denna används för ClickMap funktionaliteten (grafiskt lager där man ser statistik “påmålad” på webbplatsen, den är enkel att bara stänga av om så vill).

s_cc – denna används för att kontrollera om det går att sätta cookies eller inte

s_vi – denna används för att kontrollera om besökaren har besökt webbplatsen tidigare eller inte, det vill säga denna används för att identifiera unika besökare. Om man har denna cookie i sin webbläsare så är man en återbesökare och om man inte är det en ny unik besökare.

De cookies som SiteCatalyst sätter är helt “avidentifierade” och innehåller ingen personlig information. De används bara av Adobes webbanalysverktyg.

Förstapartscookies

I SiteCatalyst finns även möjligheten (som många använder) att använda sig av förstapartscookies (görs via en CNAME pekning). Då är det inte längre SiteCatalyst insamlingsdomän (2o7.net) som sätter cookien utan din egen domän.

SiteCatalyst plug-ins med egna cookies

Det finns plug-ins som många SiteCatalyst användare har på sina webbplatser som man använder för att lägga till extra mätfunktionalitet. Några av dessa sätter egna cookies. Ett exempel är s_vh cookien som används i plug-ins:en “Set Once Per” och “Set and Get Last Value”.

Bli den första som kommenterar  Artikelförfattare: Erik Nettelbrandt - 2011-06-15 kl 07:29

Kategorier: Allmänt, Nyheter   Taggar: , , , , , , ,

Next Page »